Gå til innhold

Hva i all verden er det som feiler lydkortet mitt?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt et nytt M-audio audiophile 2496 lydkort.. og det funker jo helt fint det.. nydelig lyd og lav latency og alt det der.. MEN..

Jeg har et litt teit problem med det..

Når jeg spiller musikk, (uansett hvilket programm det er, og hva jeg bruker som output osv osv), så fungerer det helt uproblematisk, helt til jeg skriver noe på tastaturet.. med en gang jeg starter skrive på tastaturet (selv om det er i et helt annet programm jeg skriver), så starter lyden og hakke som f'en.. Nå f.eks sitter jeg med winamp i bakgrunnen, og mens jeg skriver dette, kommer det fullt av små irriterende "klikk" i lyden... dette skjer BARE når jeg skriver på tastaturet..

Jeg har prøvd å formatere.. prøvd alle forskjellige drivere.. bytta pci-spor, men ingenting har hjulpet..

Noen som har noe ide om hva som kan være galt?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen andre pci kort?

Hadde i gamle dager et Hercules Stingray kort (pci) som gjorde at lyden begynte å skurre dersom jeg skrev noe eller brukte musa.

Hvilket OS kjører du?

W2k og XP bruker ACPI, noe som gjør at forskjellige kort kan dele ressurser (feks IRQ). Sjekk om lydkortet deler IRQ med noe annet.

Lenke til kommentar

nei, jeg har ingen andre pci kort kobla til nå..

+ før delte lydkortet irq med den innebygde neddverksadapteren på hovedkortet + 2-3ting til, derfor byttet jeg pci-slot, slik at nå har den en helt egen irq.

Har foresten også prøvd med et annet tastatur, hjalp ikke noe det.

+ Hovedkortet er et abit nf7-s 2.0 (regner med at det enten er der, eller i lydkortet, problemet ligger..)

Lenke til kommentar

Problemet tror jeg ligger i DMA buffer size som kan stilles inn på kortet ditt. Dette er en latenzy som man endrer på M-audio sitt kontroll panel. Denne er sikkert lavere enn maskinen din klarer, og ved å sette denne høyere tror jeg du bli kvitt problemet.

Gi feedback på dette

Lenke til kommentar

nei, hjelper ikke.. ikke engang på høyeste buffer size så blir problemet noe mindre....

altså..

det som er så rart er at, jeg kan starte 100vis av andre programmer sammtidig og gjøre så mye piss jeg bare kan tenke meg for å skape problemer, men alt går fortsatt like glatt.. men hvis jeg skriver bittelitt på tastaturet så hakker lyden nesten i takt med at jeg skriver...

Lenke til kommentar

Har du trådløst tastatur? Kanskje signalene fra det forstyrrer lydkortet på en eller annen måte...

Har du disablet lyddelen på hovedkortet?

Hvis du ikke har trådløst tastatur, er ledningen på noen måte viklet sammen med noe i forbindelse med lydkortet?

Aner ikke om noe av dette kan ha noe med problemet ditt å gjøre, bare noen spe forslag...

Lenke til kommentar

har vært borti det problemet med musa selv også på en eldre pc, men da fikk jeg forklart at det var fordi line-in kontakten tok imot små biter av de signalene musa sendte ellerno.. og det var derfor disse lydene kom..

men nå er det jo ikke snakk om at det kommer lyder når jeg skriver, det er bare det at lyden begynner hakke uansett hvilket avspillingsprogramm jeg bruker(til&med når jeg spiller filmer i mediaplayer).. :shrug:

Men, line-in er uansett allerede satt på mute :..

Lenke til kommentar

fant nettopp ut at det vel kanskje ikke er lydkortet som er problemet likevel...

fordi:

hvis jeg holder f.eks en knapp nede på tastaturet, samme hvilken, og beveger musa sammtidig, så hakker musa begynner musa og hakke (akkuratt som at den stopperopp brøkdelen av et sekund, for å begynne igjen).

Og hvis jeg spiller musikk sammtidig, så ser man at musa hakker, helt synkront med hakkene i musikken.

Samme hvis jeg spiller en film, hvis jeg skriver på tastaturet imens, så hakker filmen, fortsatt synkront med lyden + musa som beveger seg..

Derfor, ny problemstilling:

Når jeg skriver på tastaturet, så "stopper" pc'en konsant opp for en liten brøkdel av et sekund om gangen.

Nye forslag på hva som kan være galt? :)

(Jeg har både prøvd 3 forskjellige tastaturer + bruker ingen spesielle drive/software)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...