Gå til innhold

[Løst] Har noen en guide til spillserver?

g0ose

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt gående om å sette opp 3 vituelle maskiner på en dedikert server på hjemmenettet mitt, hvorav jeg kjører 6 forskjellige spillservere fra samtidig, og trenger en guide om programvare, oppsett og evt. problemer med mitt tankeprosjekt.

Jeg har tegnet opp et lite blokkskjema over hva jeg hadde planlagt å sette ut i liv (bilde i vedlegg).

Specs for serveren:

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Intel Core i3-2100

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3

Western Digital Caviar Black 1,5TB SATA 6Gb/s, 64MB Cache, 7200RPM, Dual processor

Cooler Master GX 550W PSU

Takker på forhånd ved evt. svar, sincerely Tobias Nilsen.

post-214988-0-03519100-1318014942_thumb.png

Endret av g0ose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Ikke utsett maskinen for virtuelle servere. Du får ti ganger bedre ytelse ved å kjøre Linux (Ubuntu, Mint, Debian etc) med en custom-kernel spesifikt for gameservere. Og BF2 og BF3 bruker begge EA-licensed providers, dvs at de ikke lar privatpersoner hoste servere. Men, TF2, CS:S, DoD:S og andre Source-baserte spill kan du hoste rundt 2 - 3 servere på hver kjerne. Dvs 6 - 7 elns.

Endret av MichaelSJ
Lenke til kommentar

Du bør også sette opp to snurredisker og sette de opp i raid 1. Evt kan du gå for flere disker og et større raid.

Jeg tenker på at det kan være lurt hvis du ønsker god oppetid.

Edit: liten skrivefeil :p

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

De større GSP'ene (velger av personlige grunner å ikke legge ut navn på de "større gsp'ene") bruker vanlige 7200RPM disker for å gjøre sine maskiner så billig som mulig, de sier selv de bruker "high rpm" disker som skal gi en "perfekt" spillytelse. Meh.

Endret av MichaelSJ
Lenke til kommentar

Du har rett at 1000 fps i HLDS er bra, og det er jeg enig i, men i Source (etter-orangebox oppdateringen) så er 66.66 fps best. Før orangebox oppdateringen så var det best med 1000+ fps. Nå skal VALVE fjerne fps_max kommandoen, så det får slutt på alle idiotene som whiner om 1000 fps i Source.

Lenke til kommentar

Jeg kan si de4t slik at jeg tror oppsettet ditt kan bli litt i meste laget hvis det er snakk om x4 32 player servere til bf3/bc2 + to minecraftservere. Jeg tenker mest på at minevraftservere kan bli litt i meste laget hvis de er +10 spillere. Det er fordi at Minecraft trenger mye ram og prosessorkraft.

Du har akkurat nok RAM tror jeg. Men du vil minst trenge en maskin til, fordi dette blir nok for tungt for den prosessoren.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Jeg kan si de4t slik at jeg tror oppsettet ditt kan bli litt i meste laget hvis det er snakk om x4 32 player servere til bf3/bc2 + to minecraftservere. Jeg tenker mest på at minevraftservere kan bli litt i meste laget hvis de er +10 spillere.

Du har akkurat nok RAM tror jeg men du vil minst trenge en maskin til tenker jeg fordi dette blir nok i meste laget for den prosessoren.

Har ikke oppdatert denne tråden på en stund, og i mellomtiden har jeg endret litt på setup'en.

Nåværende specs:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=988463&su=B4283183-BAE5-43A5-AF4C-7FB26C52435A

(se bort fra "Kingston DDR3 HyperX H2O 2000MHz 6GB", noe som er til min hverdagslige pc)

Har også dyttet bort ideen om BF3 og BC2-server, ettersom (noe jeg ikke var klar over før jeg så den første kommentaren på tråden) det ikke er mulig å få til. Jeg leter nå etter andre spill jeg kan erstatte de med, har tenkt litt på Unreal Tournament 2004 og kanskje en CoD 4-server, men er litt usikker ettersom jeg er ikke akkurat så aktiv på de spillene.

Endret av g0ose
Lenke til kommentar

De skal ikke være så mye mer krevende enn de fleste source spill tenker jeg. Så det skal ikke være noe problem.

Forresten hadde helt glemt at BC2 og BF3 ikk ikke hadded muligheten til og hoostes privat. :) Så det nå i stad.

Men nå kan du jo alltids hjelpe med og holde liv i gamle BF2 og 2142. Det er fortsatt over 100 servere på begge. Så det er lett og få spillere hvis du har maps som andre servere ikke har.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pft. Hoster 1 24 slot TF2 server på min egen linje. 25/5 av Canal-Digital. Ingen som klager eller noe. Kjører med:

sv_maxrate 50000
sv_minrate 12000
sv_maxcmdrate 66
sv_mincmdrate 66
sv_maxupdaterate 66
sv_minupdaterate 66

Funker helt fint.

Rate er et annet ord for Byte, brukes i slike sammenhenger.

Så når du skriver minrate 12000, så er dette altså 12000bytes.

1(spiller) * 12000(rate/Byte) * 8(gjør til bit) / 1000(gjør om til kb) = 96 kbps pr. spiller.

Da kan du altså hoste 50 spillere.

Men, så har du maxrate på 50000Byte.

1 * 50000 * 8 / 1000 = 400 kbps pr. spiller.

Nå kan du bare hoste 12 spillere. Men er vel utrolig kjeldent at det sluker så mye. Men det skjer fra tid til annen. Ved at 20spillere står i close combat, så vil du garantert sluke noen hundre kbps pr spiller, til de 20 spillerne.

Nå kjenner du begrensningene ved linjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...