Nødstopp Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Hei! Jeg kjøpte for litt over en måned siden en ny bærbar PC til skolearbeid og lett spilling. Den har vert rask, og fungert utmerket frem til problemet som oppsto i dag. Jeg hadde akkurat fullført installasjonen av Bioshock 2, da PC-en plutselig frøs, og etter rundt 5 minutter fikk den blue screen. Jeg startet den på nytt, for så å finne ut at den ikke lenger registrerte noen harddisk. Under oppstart får jeg meldingen "Reboot and select proper boot device or insert boot media and press a key". Har vert inne i BIOS, der jeg så at den eneste enheten datamaskinen fant var den optiske enheten. Jeg har prøvd å ta ut harddisken og koble den til den stasjonære, men da kom den ikke lenger enn til oppstartsskjermen som viser før Windows starter. Har også prøvd å starte uten batteri i den bærbare, uten hell. Googlet har jeg også gjort, men jeg finner ingen løsning. Nå begynner jeg å bli ganske desperat, ettersom jeg har skolearbeid som må leveres innen mandag etter høstferien, og jeg hadde heller ikke tenkt på å ta backup ennå ettersom PC-en er så ny. Er det håp? Er harddisken borte for godt? Jeg har jo selvfølgelig garanti på PC-en, men det har jeg ikke på filene på harddisken... Det er en ASUS X53T som kjører W7 Home Premium 64bit, og harddisken er en WD Scorpio Blue på 640GB. Absolutt all hjelp settes enorm pris på! Endret 7. oktober 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Jeg har prøvd å ta ut harddisken og koble den til den stasjonære, men da kom den ikke lenger enn til oppstartsskjermen som viser før Windows starter. Har også prøvd å starte uten batteri i den bærbare, uten hell. Googlet har jeg også gjort, men jeg finner ingen løsning. At den stasjonære finner harddisken er jo positivt. Det som har skjedd er at bios mest sannsynlig er resatt og ikke lenger finner enhetene selv, eller står til bare å boote DVD-stasjonen. Dette løser vi på flg. måte: Ved oppstart trykker du <DEL> eller hva du må trykke for å komme inn i bios. Gå til Advanced -> SATA Configuration hvor du finner 2 valg, IDE og AHCI. ACHI er det den skal stå til. ESC for å komme ut til hovedmeny. Velg så BOOT -> Boot Option#1. Der skal harddisken din stå valgt. Lagre med Alt+F10 og maskinen starter på nytt. Er du heldig nå så skal disken din igjen være på plass. Mens den igjen er under oppstart trykker du <F8> og du får opp en rekke valg. Velg "Last known good configuration" bekreft med <Enter> og maskinen skal nå starte opp normalt igjen. Endret 8. oktober 2011 av -alias- Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) *tekst* ESC for å komme ut til hovedmeny. Velg så BOOT -> Boot Option#1. Der skal harddisken din stå valgt. På Boot Option #1 har jeg bare to valg: "SlimType DVD" og "disabled". Det var en av tingene jeg mente når jeg skrev at PC-en ikke finner harddisken. Endret 8. oktober 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har prøvd å ta ut harddisken og koble den til den stasjonære, men da kom den ikke lenger enn til oppstartsskjermen som viser før Windows starter. Da du gjorde dette, er du sikker på at du ikke prøvde å boote fra laptopdisken? Det kunne jo forklare at det stoppet opp. BIOS vil som regel forandre boot prioritet når man kobler disker til og fra. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg har prøvd å ta ut harddisken og koble den til den stasjonære, men da kom den ikke lenger enn til oppstartsskjermen som viser før Windows starter. Da du gjorde dette, er du sikker på at du ikke prøvde å boote fra laptopdisken? Det kunne jo forklare at det stoppet opp. BIOS vil som regel forandre boot prioritet når man kobler disker til og fra. Den har ikke gjort dette da jeg tidligere har koblet disker til, men skal prøve igjen i morgen og se om jeg får det til. Klarer jeg bare skaffe meg de filene, så er det ikke noe problem lenger. Da sender eg bare laptopen inn til reparasjon på garantien. Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) (Har vert borte de siste 3 dagene) Da har jeg fått den stasjonære til å starte med den laptopdisken tilkoblet, men jeg ser ikke fnugg av den verken i Min Datamaskin eller i Diskbehandling. Den surrer og går når jeg starter maskinen, men ingen av datamaskinene finner den rett og slett. Noen siste tips eller mulige løsninger? Dette ser ikke så lyst ut... Endret 13. oktober 2011 av Vaffeltryne Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 Harddisken har nå stått i den stasjonære i noen dager, og i dag dukket den plutselig opp i Min Datamaskin etter oppstart! Jeg gikk inn og prøvde å hente ut filene, men da frøs Pc-en, og etter noen sekunder var disken borte igjen, ikke kom den tilbake etter omstart. Nedtur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå