gthaman Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Har i det siste begynt å vurdere vannkjøling, mest fordi det er kult og jeg liker å pusle med slike ting. Har aldri hatt det før, men bygd et utall pcer så kjenner til alt rundt det svært godt. Jeg har lest opp på en haug med tråder om tips, samt alle stickiene, men sitter fortsatt med en del spørsmål På siden til EK waterblocks, har de noen ferdige kits til en ikke gal sum. Er det noen ulemper ved å velge et slikt fremfor å plukke ut komponenter fra siden deres selv? Og leser mye om at folk spør om man skal ha forskjellige loops, innebærer det flere pumper? Forklarer gjerne fordeler / ulemper ved 1/flere loops. Hvor store temperaturforskjeller vil det være på å velge deler fra EK mot å kjøpe et ferdig kit som f.eks Larkooler KU3-241? Jeg forstår at oppgraderingsmuligheter ved sli + nb på sikt kan by på problemer, men vil det være store ytelserforskjeller? Jeg har i dag et CM Haf 932 kabinett, og en i7 920 klokket til 4ghz med en corsair h50. Hvis jeg skal kjøpe vannkjøling skal jeg ha det på prosessor + vga (580gtx) - noen anbefalte ferdige kit? Til slutt, hvor mye må jeg realistisk legge i det for å få noe skikkelig? Jeg håpet på rundt 3000kr - helst noe som kan la seg oppgradere til felre skjermkort f.eks i fremtiden. Jeg vil også kunne bruke settet videre når jeg bytter pc. Alle innspill mottas med takk, så fyr løs! Er helt ny til temaet, så dersom jeg har noen idiotiske spørsmål ber jeg om litt forståelse Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 De ferdige EK kitene er vel en grei start. Ikke den kraftigste pumpen, men nok til en loop som kun har gpu/cpu kjøling. GPU blokk er ikke inludert de i kitene. Skal du ha flere loops, trenger du minimum en pumpe per loop. Med mindre du kjører hard oc klarer et hovedkort av grei kvalitet seg fint med passiv kjøling, du kan evt. kjøre NB på samme loopen som gpu/cpu. Som førstegangs vannkjøler ville jeg holdt meg til cpu og gpu, så kan du alltids utvide/oppgradere etterhvert. Haf kabinettet dit har plass til en 360 radiator i toppen, så det er ikke så mye å lure på. Skal du kjøre 2x 580 i sli må du sannsynligvis utvide med en 240 radiator. (Kabinettet må moddes for å få plass internt til 360+240) Haf 932 er et populært vannkjølingskabinett, så der finnes mange worklogs på nettet. Det Larkooler settet er mye det samme som EK settene, uten at jeg vet hvilken pumpe som følger med. Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Takk for bra svar! Da tenker jeg at jeg satser på at EK kit, og kjøper med en gpu block. Linker alle delene jeg tenker på, så kan jeg få tips om jeg burde kjøpe med noe mer. Men mtp testen her på hw.no, så virket Larkooler settet ganske greit, synd det ikke er noen sammenlikninger med et custom sett - jeg innbiller meg at det yter bedre og er lettere å utvide. EDIT : Ser at digitalimpuls får inn settene fra EK nå, da er det vel bare å ta turen innom dere å ordne alt? De som er der pleier å ha god peiling på det man trenger Endret 9. oktober 2011 av gthaman Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Les denne: http://www.tomshardware.com/reviews/microatx-gaming-overclocked,3039.html Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Les denne: http://www.tomshardware.com/reviews/microatx-gaming-overclocked,3039.html Det kitet kommer jo med GTX580. Ser ut som en dårlig løsning spør du meg, og ihvertfall i denne sammenheng der TS allerede har et GTX580. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Les denne: http://www.tomshardware.com/reviews/microatx-gaming-overclocked,3039.html Det kitet kommer jo med GTX580. Ser ut som en dårlig løsning spør du meg, og ihvertfall i denne sammenheng der TS allerede har et GTX580. Sant. Uansett, et steg i riktig retning at ferdigløsninger for GPU+CPU begynner å dukke opp. Men, det er kanskje ikke så rart mhp varmeutvkl? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Fermi kortene er spesielt plaget med varme, har ikke opplevd noe lignende på ATI kort. Vannkjøling er vel mere eller mindre et must for 480/580. Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Fermi kortene er spesielt plaget med varme, har ikke opplevd noe lignende på ATI kort. Vannkjøling er vel mere eller mindre et must for 480/580. Har et referanse-580-kort fra EVGA, ble ikke spesielt varmt under load. Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det fungerer selvfølgelig med luftkjøling, men det bråker jo ganske mye i forhold til tilsvarende kort fra ATI. Hadde aldri hatt et GTX 480 på luft, det er helt sikkert. Jeg har ikke testet 580 så jeg skal ikke uttale meg så mye om støy fra det. Jeg har sett en god del poster på forskjellige fora om viftestøy fra 580, så jeg vil tro det er noe det samme som 480. (Har et EVGA kort selv) Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Temperaturen er midt på treet, og i hw.nos test sier de: Første gang jeg møtte GTX 580 var på et lukket arrangement Nvida hadde i rett utenfor London. På flyturen ned spøkte jeg litt med meg selv om at lydnivået fra et par slike kort i SLI fort kunne sette seg på nivå med støynivået i kabinen. Det er derimot overhode ikke tilfellet. I likhet med temperaturene er støynivået nede på et meget akseptabelt nivå. Kortet vi i dag sitter med lager ikke spesielt mye lyd, og den lyden det lager er av den behagelig typen. I tillegg balanseres viften slik at den ikke skal stå og "nappe", og dermed skape en irriterende og ubalansert lyd. Ved Idle er støynivået meget lavt og behagelig. Ved load merker man altså at skjermkortet jobber litt, men en middels prosessorkjøler lager omtrent like mye lyd. Som Nvidia selv sier, dette er nok det mest stillegående kortet de har laget i denne klassen siden 2005. Kilde Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Jeg har Asus Gtx 580 Directcu II, så støy er vel nærmest ikke-eksisterende - jeg er mer opptatt av vannkjøling for ytelse, samt mulighet for sli på sikt (directcuII er gigantisk, 3 slots kjøler) Temperaturene er også veldig bra (til luft å være) Endret 10. oktober 2011 av gthaman Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Ser det kortet ligger på 30dba under load, så det er jo musestille i forholdt til 480 som ligger på 50, med stock kjøler. Prisen du betaler er som du nevner 3 slots, i stedet for 1-2. Men det ser ut til at de har fått optimalisert fermi kjernen siden forrige generasjon. Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Ja, virker som om kortene fra Asus er kvalitetsdeler. Kan klokke det til 970mhz, og lyden øker ikke, og kan kjøres i loop i 3dmark uten feil! Minne vil riktignok ikke så mye opp. Ser at EKWB har egen block til directcuII kortet også, så skal nok kjøpe meg et slikt kort til etterhvert og vannkjøle begge. Klarer jeg 2 slike med ~1000mhz kjerne vil det bli brutalt Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Også kan du ha det som single-slot. Det fulgte hvertfall med swiftech-blokka mi Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Jeg vurderer nå også å bytte litt maskinvare. Har i dag en i7 920 @ 4ghz, men den krever en del mer volt for å gå høyere. Hvis jeg investerer i en 2600k + litt 1866 minne og et nytt hovedkort, vil dette være mye mer ytelse? Eller burde jeg vente på LGA 2011? Jeg kan få solgt mitt gamle hovedkort, prosessor og minne for ca 3000, og nytt vil koste ca 5500. Hva vil dere gjort? Når vannkjøling kommer på plass vil det jo være lettere å klokke en 2600k, men er det verdt det? Digitalimpuls har ikke svar på epost, alle kittene fra EK står som ubekreftet fortsatt. Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Har i7-950, asus p6t deluxe v2, og 6 gb corsair ram. Mitt yter fortsatt utrolig bra og jeg personlig ville vente til en ny scoket kommer. IMO ville det være å kaste penger ut av vinduet å kjøpe noe nytt atm. Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Da beholder jeg oppsettet til LGA2011 kommer. Omsider har jeg satt sammen en handlekurv : https://www.aquatuning.no/shopping_cart.php/bkey/2ac6b11192da6382bf5407d6a1428d7a Er det noe vesentlig jeg mangler? Vet jeg behøver fittings/nipler, men litt usikker på hvor mange/hvilke jeg trenger. Kan noen kanskje plukke ut det jeg trenger? Skal kjøle skjermkort + cpu. Oppsettet er som dere ser 360rad+140rad. 360 i tak av kabinett og 140 i bakkant. 6 vifter, kjører push/pull på 360'en. Vil dette være nok til å gi meg gode temps på i7 4ghz + 580gtx? Og går det fint å kjøre 2 radiatorer i loopen? Og hva vil være en fornuftig rekkefølge på loopen? Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Da beholder jeg oppsettet til LGA2011 kommer. Omsider har jeg satt sammen en handlekurv : https://www.aquatuning.no/shopping_cart.php/bkey/2ac6b11192da6382bf5407d6a1428d7a Er det noe vesentlig jeg mangler? Vet jeg behøver fittings/nipler, men litt usikker på hvor mange/hvilke jeg trenger. Kan noen kanskje plukke ut det jeg trenger? Skal kjøle skjermkort + cpu. Oppsettet er som dere ser 360rad+140rad. 360 i tak av kabinett og 140 i bakkant. 6 vifter, kjører push/pull på 360'en. Vil dette være nok til å gi meg gode temps på i7 4ghz + 580gtx? Og går det fint å kjøre 2 radiatorer i loopen? Og hva vil være en fornuftig rekkefølge på loopen? Pumpe. Ser du har valgt Laing sin D5 pumpe med 3/4" "barbs" slangen du har valgt er 1/2", siden du skal ha denne inne i XSPC tanken kan du like gjerne velge Swiftech sin MCP655 Det er samme pumpe som den du har valgt bare "rebrandet" til Swiftech og litt andre "barbs" men det spiller ingen rolle ettersom du skal ha den i tanken. Swiftech MCP655 Vifte. Slip Streame viftene du har valgt egner seg ikke noe særlig på radiatorer, de flytter en del luft men har veldig lav statisk trykk. Se heller på 1 evt 2 Gentle Typhoon fra Scythe, de koster snaue 20,- mer men egner seg mye bedre til radiatorer. Lydnivåene på disse er også mye bedre. GT AP-12 - 800rpm - 9dBa GT AP-13 - 1150rpm - 16dBa GT AP-14 - 1450rpm - 21dBa (står feil hos Aquatuning) GT AP-15 - 1850rpm - 28dBa Jeg ville nok gått for et AP-13 evt 14, du kan også kjøre AP-15 på en viftestyring og stille de etter behove, har selv 8 sånne på radiatorene og skal ha 3 til, slenger du inn på en god viftestyring så er de gull. Fittings/nipler Når det kommer til fittings så trenger du 10stk (2 per komponent) du kan gjøre det enkelt og bare kjøre helt enkle rette "barb" fittings, men litt ønsker du og korte ned veien, ta skarpe svinger osv osv så må ha noen 45/90 graders. Prøv og se for deg evt tegn og hvordan du vil ha loopen, da mtp vinkler osv osv. Rekkefølgen i en vellbalansert loop (noe du ikke har noe problmer mer) er som oftes 1-3 grader gjennom hele loopen. Så legg opp loopen slik at den ser finest ut og bruker minst mulig slange. Mindre slange øker igjen "flow" i loopen som igjen senker temperaturen. Du har også et valg mellom vanlige Barb fittings eller Compression fittings. Sistnevnte ser finere ut og er nok litt tryggere, men er ofte litt styr med og finne ut hvilken slange som går til hvilke fittings og det faktum at de er en del dyrere. Endret 23. oktober 2011 av EggMan88 Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Takk for utfyllende bra svar Da bytter jeg ut pumpa. Når det gjelder viftene - vil jeg ha plass i kabinettet mitt til 3 på hver side av radiatoren, og er det hensiktsmessig? Leser at det ofte kun skiller 1-3 grader med dobbelt sett vifter. Det er et mylder av fittings, kan du anbefale en type? Gjerne compression. Og, selger aquatuning noen god viftestyring? Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Takk for utfyllende bra svar Da bytter jeg ut pumpa. Når det gjelder viftene - vil jeg ha plass i kabinettet mitt til 3 på hver side av radiatoren, og er det hensiktsmessig? Leser at det ofte kun skiller 1-3 grader med dobbelt sett vifter. Det er et mylder av fittings, kan du anbefale en type? Gjerne compression. Og, selger aquatuning noen god viftestyring? Fittings Compression tror jeg ikke jeg skal gi meg ut på, har aldri orket og sette meg inn i det og har alltid gått for vanlig barb fittings, selv om jeg noen gang har vært fristet til og hoppe på compression bølgen. Viftestyring Når det kommer til viftestyring så har jeg alltid hatt god erfaring med Laptron, de har en FC6 og en FC8 Begge takler opp til 30W per kanal hvor sistnevnte har 8 kanaler istedet for 4. FC6 har til da skjerm så du får velge hva du verdsetter høyest. Vifte/rad. Når det kommer til Push-Pull etc har jeg ikke sett 932. Fant dog en del bilder på nettet: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=676707 http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=680909 - Se på første linken, det virker som om det er plass mtp hovedkortet og slikt til et push pull. (Din rad tror jeg er ca 5mm tykkere enn hans), men det er litt avhenging av hvilken Swiftech Rad han bruker. Det som kan bli problemet er 140mm i bakkant. Vis du ser på sistnevnte så har han enn 120mm i bakkant. Han har da ca 5cm i mellom de to radiatorene. Forskjellen på din 140 og en vanlig 120 rad er ca 2cm, da har du ca 3cm til gode, GT viftene er 2.5cm så da sitter du med en 5mm klaring. Swiftech radiatorene han har i toppen er en del tynnere enn din RX360, kan være så lite som 5mm men kan også være mer. Alt dette er bare øyemål og vil nok bomme med litt her og der. Enkelt og greit så er det veldig vanskelig og finne ettersom radiatorer ikke har standard str annet enn viftene som sitter på den, så lengden og slikt kan variere. Forskjellen på Push pull på en XSPC RS radiator er ca 1.5-2c over delta. På din Rad som er noe tykkere vil nok forskjellen være litt mer, men hvor mye er ikke lett og si, kan tenke meg 3-4c over delta. Uansett med en 140+360 så vil du ikke slite med en GTX580 og en i7, så jeg ville droppet de siste viftene og evt målt opp når alt er satt opp om du har plass til vifter under også, skal du slenge på et GTX580 til så kan du alltids utvidde med 3 vifter til da. Endret 23. oktober 2011 av EggMan88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå