Gå til innhold

2 telefoner på 1 kabel? Koble opp en kontakt til.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Hvordan gjør jeg det når jeg skal koble til en telefon til på samme linja? Noen som vet?

 

Takker så mye for svar!

 

Kjøper deg ein splitter, eller finner fram saks og elteip...

 

Edit: såg navnet ditt no, kanskje du skal gå for alternativ 1, splitteren...

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Er elektriker så går nok bra å koble det. Trenger bare et koblingsjema heheh... Er det bare farge på farge? de 2 telefonene vil få samme telefonummer da!

 

Tror det er et pabx system uten at det sier meg mye, det er ombord i et skip der vi har en programert sentral som har en utgang til hver telefon. Hver telefon har vært sitt telefonummer internt, mens vi bare har 2 linjer ut fra skipet.

Lenke til kommentar

Er elektriker så går nok bra å koble det. Trenger bare et koblingsjema heheh... Er det bare farge på farge? de 2 telefonene vil få samme telefonummer da!

 

Tror det er et pabx system uten at det sier meg mye, det er ombord i et skip der vi har en programert sentral som har en utgang til hver telefon. Hver telefon har vært sitt telefonummer internt, mens vi bare har 2 linjer ut fra skipet.

 

Er det en nyere sentral (PABX er bare et fancy ord for "privat telefonsentral") så er det en sjanse for at dette er et systemapparat med en proprietær digital linje som ikke uten videre kan splittes til to apparater.

 

Noen standarder tillater splitting (for felles ring),andre tillater det ikke.

 

Er det analoge linjer eller ISDN S-buss så kan det la seg gjøre å henge flere et kompatibelt apparat på bussen bare ved å parallellkoble (1 til 1 eller "farge på farge"), men for ISDN S-buss du må passe på at endemotstanden flyttes til den siste veggkontakten.

 

Vær obs på at ringespenningen på analoge linjer er rundt 80V AC så du bør holde fingra minst mulig borti kablene hvis det stadig kommer samtaler inn.

 

Ellers er det vel temaet i utgangspunktet rimelig off-topic og har lite i dette forumet å gjøre, og du får kanskje bedre svar i et forum for telefoni ;)

Lenke til kommentar

Ringespenningen på analoge linjer er på 48V, så de bare kiler litt. ISDN, derimot...

 

Her snakker du om linjespenning - ikke ringespenning.

Det er ingen "ringespenning" på ISDN.

 

Etter min erfaring er ringespenningen på en analog telefonlinge rett under 80 Volt, og svært merkbar hvis du holder i lederene når den legges på linja og det f.eks. er en ringeklokke i enden.

 

Det du snakker om er vel det faktum at ISDN-utstyr trekker nok strøm i normal drift til at du får en liten "karamell" hvis du havner mellom utstyret og linja.

Lenke til kommentar

Takker så mye for advarselen, regna med 3-5 volt så kan være ganske skummelt da. Men 48volt og 30mA er vel maks av det vi tåler så burde jo stått noe advarsel på den.

 

Det er en alcatel pbx sentral, men noe interfacer å styr:D Analoge... Videre har vi kobla de til en 8 leder nettverkskabel. I denne kabelen går det også tv, og internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...