Gå til innhold

PC-oppsett. Ser det bra ut?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe PC til en kompis. Han trenger det til alt det vanlige (tekstbehandling, internett, e-post osv), lagring av masse musikk (derfor 2 x 120GB HD) og en del spilling. ca 2000 for skjermkort, ikke mer. Jeg har dette oppsettet:

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

- Socket A (Barton) prosessor, 512kb

905,00

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

- nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

995,00

Asus CD-brenner IDE 52x/24x/52x Sort

- CRW-5224A, Intern Retail (FlextraLink)

472,00

Asus DVD-spiller IDE 16x/48x (DVD-E616)

381,00

2 x Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM

- DiamondMax Plus 9

1 992,00

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Sort

- Kabinett m/360W DX-01B-D-U m/USB/FW

905,00

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

- Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

955,00

Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB

- AGP, "Ultimate Ed.", DVI, TV-Out, Retail

1 983,00

Se spesielt på skjermkortet da jeg er litt usikker. Kom med andre forslag hvis dere har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, han fyren var vel litt irritert på dvd-spilleren. Jeg har ikke tenkt så nøye på akkurat brenner og dvd spiller. Men jeg kan vel ta en annen (spiller ikke så stor rolle). Når det gjelder HD har jeg WD-SE selv. Tenkte kanskje jeg kunne kanskje spare noen 2-300 kr. Han kompisen har ikke hatt pc siden pentium2-eraen så jeg tviler på at det har noe å si.

Kanskje 9500 pro er bedre, jeg vet ikke. Noen andre som har innspill? Ellers takk computerboy.

Lenke til kommentar

Det som er bra med skjermkortet er at man slipper den bråkete vifta. Tror jeg kommer til å kjøpe det samme kortet. Det blir en del dyrere hvis man skal ha r9700. Er ikke sikke på om det er verdt de ekstra pengene for dette kortet(9700)...men det er det kanskje noen andre som vet:)

Lenke til kommentar

9500pro er bedre en 9600pro, problemet er bare å finne 9500pro.

Hva med CPU kjøler, skjerm o.l?

Personlig hadde jeg kjøpt 1*512Mb istedenfor det settet som vell er 2*256. Grunnen er at Nforce2, som de fleste brikkesett ikke klarer å kjøre full guffe på rammen (400Mhz) om alle 3 brikkene er aktivert. Det har ingen invirkning nå, men om han seinere vil kjøpe mer ram og en kraftigere CPU så vil han fylle opp alle ram-slottene, og den vil da ikke klare mer en 333Mhz på de. Da vil han være hindrett i kjøpet av ny CPU.

En annen ting er at det vell er billigere med 1*512Mb.

Ellers så ser det bra ut.

Lenke til kommentar

Han har en 21" CRT skjerm fra før. Vet ikke om jeg skal klokke opp eller ikke. Siden det ikke er min pc så kanskje jeg er litt redd for å føkke opp for han. Derfor jeg ikke har med kjøler (altså en kjøler istedet for boxed barton 2500+). Er det noe problem egentlig?

Hvis jeg finner 9500pro så tar jeg det. Hvis ikke blir det 9600pro. En annen ting er at dette skal kjøpes på komplettdata butikken i Trondheim og ikke på web. Lurer på hvordan utvalget av kjølere samt skjermkort er der.

Personlig hadde jeg kjøpt 1*512Mb istedenfor det settet som vell er 2*256. Grunnen er at Nforce2, som de fleste brikkesett ikke klarer å kjøre full guffe på rammen (400Mhz) om alle 3 brikkene er aktivert. Det har ingen invirkning nå, men om han seinere vil kjøpe mer ram og en kraftigere CPU så vil han fylle opp alle ram-slottene, og den vil da ikke klare mer en 333Mhz på de. Da vil han være hindrett i kjøpet av ny CPU.

Mener du at selv om det egentlig støttes av hovedkortet, er det bare bullshit når man bruker tre brikker? Spesifikasjonene sier at PC3200 støttes, men jeg har ikke sett noe sånt som "PC3200 støttes dersom bare en av slottene benyttes". Er det ikke Dual Channel på hovedkortet da? som gjør at det er bedre å bruke to brikker?

Lenke til kommentar

Det er mulig at noe har forrandrett seg til versjon 2,0 av kortet, men med min 1,2 versjon så fikser den 400Mhz (3200) ved en eller 2 brikker. Om jeg setter i en 3. så stiller den seg automatisk ned på 333Mhz (2700). Så vidt jeg vet er det slik med alle Nforce2 kortene, da det er Nforce2 kjernen som styrer dette.

Jo, det er dual channel på Nforce2 kortene. Men det er ikke noe å gå etter, da ytelsesøkningen er minnimal. Grunnen til dette er at selv om minnet blir raskere så vil fortsatt Fsb holde igjenn. Forskjellen er som du ser knapt merkbar.

Untaket er om du skal bruke det integrerte grafikkortet på enkelte Nforce2 kort, da vil Dual ram gi den en ca 50% ytelsesøkning i spill. Men det skal jo ikke du.

Så jeg hadde spart en slott og kjøpt 1*512 istedefor.

Du må jo ha en kjøler til CPU, uten så brennes CPU opp på et sekund. Det du kansje mente var at du skulle bruke den du fikk med CPU'en? Om det var det du mente så må du kjøpe såkalt "BOXED", da det er med de du får med en kjøler. Den funker helt fint om du ikke skal klokke.

Lenke til kommentar

Ja du hadde en del fornuftig å si der ja. Den prisen du ser jeg har skrevet er BOXED 2500+, så det var det jeg tenkte. Føler meg utrygg å klokke andres pc'er. Hvis det var meg selv så ville jeg ha gjort det. Dessuten så har han kompisen min veldig lite peiling på pc så jeg tror ikke han har noe imot det. Tror jeg går for 1*512MB som du sier. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...