Sprokket Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei! Jeg er relativt ny på Powershell å sitter å arbeider med å lage OU ved hjelp av powershell. prøver å gjøre det så dynamisk som mulig og i den sammenheng så trenger jeg å gjøre om et hvilket som helst domenenavn på formen sprokket.testlab.localhost til $var1 = sprokket $var2 = testlab $var3 = localhost etc. Noen som har peil på hvordan jeg kan få til det i powershell? å helst dytte det ut i variabler. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 http://eu.dummies.com/WileyCDA/how-to/content/windows-powershell-2-for-dummies-cheat-sheet.html Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Noe andre som har no nyttig å komme med? kommandoen $getFQDN = [system.Net.NetworkInformation.IPGlobalProperties]::GetIPGlobalProperties() return "{0}" -f $getFQDN.DomainName lister ut domenet. sprokket.testlab.localhost kommandoen get-addomain lister ut info om domenet, noen som har peil på hvordan jeg kan filtrere det ut slik at jeg kun får dc=sprokket, dc=testlab, dc=localhost ? kommandoen Get-ADDomain | select UsersContainer lister ut UsersContainer -------------- CN=Users,DC=sprokket, DC=testlab ,DC=localhost noen tips på hvordan jeg kan slanke bort alt annet enn dc= se bort i fra det over. gjøres på denne måten $dc = Get-ADDomain | select DistinguishedName $dc = $dc -creplace "@{DistinguishedName=", "" -creplace "}", "" -replace "DC", "dc" write-host $dc For de som har interesse, slik ble det endelige OU skriptet seende ut. Det tar ikke høyde for at eventuelle OU-er allerede eksisterer. Skriptet lager først en OU før den opprette brukervalgt antall ouer under den første. Skriptet er laget i forbindelse med http://itfag.hist.no/public/fag/enkeltFag.jsp?fagkode=LN200D write-host = "Laster in ActiveDirectory" Import-Module activeDirectory write-host ="" write-host ="Kobler til server" $createOU = Read-Host "Skriv inn navn på main OU" write-host "Henter domenet på formen dc= og slanker det ned til: " $dc = Get-ADDomain | select DistinguishedName $dc = $dc -creplace "@{DistinguishedName=", "" -creplace "}", "" -replace "DC", "dc" write-host $dc $connect = "LDAP://"+ $dc $AD = [adsi] $connect write-host ="" write-host ="Oppretter OU" $OU = $AD.Create("OrganizationalUnit", "OU="+$createOU) $OU.SetInfo() write-host ="" write-host ="Oppretter underOU" $connetOU = "LDAP://OU=" + $createOU + ", " + $dc $AD = [adsi] $connetOU $antallOU = read-host "Skriv inn antall sub OUer du ønsker å opprette" for ($i = 1; $i-le $antallOU; $i++) { $OUnavn = Read-Host "Skriv inn navnet på OU" $ouDesc = Read-Host "Skriv inn beskrivelsen på OU-en" $bedrift = $AD $avdl = $bedrift.Create("OrganizationalUnit", "ou=" + $OUnavn) $avdl.put("Description", $ouDesc) $avdl.SetInfo() write-host = "Opprettet OU: " $OUnavn } Endret 8. oktober 2011 av Sprokket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå