Simen88 Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei jeg har et nikon d7000 og et 24-70, og de ønsker jeg å ta med ut når det blir kaldt og snør. Jeg har hørt at det vil kondensere, hvordan kan jeg ta det med inn uten å ødelegge det? finnes det en bag eller utstyr for dette som jeg kan bruke eller? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei Dette rådet er det jeg har fått ang. kondens o.s.v.: Når du tar med kamera ut. ta med bag. Så når du skal inn igjen, så legger du kamera i baggen (pass på at det ikke er snø på kamera), zipper igjen og så tar du ikke kamera ut av baggen på i alle fall ett par timer etter at du har kommet inn igjen. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg pleier å la kameraet ligge i sekken/posen, og sette denne innendørs uten å åpne den. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Ta det med ut er ingen problemer siden kameraet er varmere en omgivelsene, problemet kan oppstå når du tar med et kaldt kamera inn i varmen. Har du ikke tid til og vente til bagen/kameraet blir varmt kan du ta ut minnekortet først eller legge kameraet/objektivet i en tett bærepose en halv times tid. Endret 7. oktober 2011 av Nautica Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 D7000 m/24-70mm ute i -21 Nikon D7000 + 24-70mm AF-S f/2.8 by emmkayfive, on Flickr Tok det med hjem og la det på hylla - (s)now problem! 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Har bare tatt det inn og ut uten å engang tenke på kondens, det har aldri vært et problem for meg heller. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det avhenger av hvor fuktig det er inne, det vil variere fra at ingenting skjer til at kameraet og objektivet blir dryppende vått. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 ok, men å ha det ute når det er kaldt og snø er absolutt ingen problem? Jeg vet det tåler litt, men det er jo ikke noe proff kamera. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ingen kan vel garantere at noe aldri kan skje, men jeg har fotografert med SLR siden begynnelsen av 80-tallet (film) og med DSLR siden 2001. Aldri bekymret meg om inne og utetemperatur, verken sommer eller vinter. Og har aldri opplevd noe problem med kondens. Har hatt Nikon hele tiden, nå D7000. Kanskje jeg har hatt flaks... Lenke til kommentar
telealf Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Når du skal ut med kamera så kan det lønne seg at kamera har utetemperatur (dersom det er minus grader). Da legger og smelter ikke snø seg på kamera, og kan enkelt kostes vekk. F,eks, kan fotobag legges i kaldt bagasjerom på bil på vei ut. Selv har jeg aldri hatt probelmer med kondens. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 er det veldig kaldt ute bør du ha det ute en stund før du tar det i bruk slik at kameraet får "aklimatisert" seg litt slik at mekanikken ikke tar kvelden.. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) ok hva med et Nikon d90. Fruen har det, med et 105 macro vr. for det er ikke like "hardcore" som d7000 Endret 12. oktober 2011 av Simen88 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 ok hva med et Nikon d90. Fruen har det, med et 105 macro vr. for det er ikke like "hardcore" som d7000 Samme regler der. Lenke til kommentar
maggen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Mitt typiske kondensproblem er i alpinbakken når man går inn til lunsj i ei varmebu eller lignende... Der er det gjerne relativt varmt og fuktig, da kommer det ofte kondens/dugg på kamera og linse. Det er ikke veldig farlig, men hvis man da tar kameraet med ut igjen vil denne kondensen fryse, dette ser ikke så bra ut på bildene i ettertid... Trikset er som nevnt over, pakk kameraet i en vanntett pose, eks plastpose _før_ du går inn. -m Lenke til kommentar
egilh Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 ok hva med et Nikon d90. Fruen har det, med et 105 macro vr. for det er ikke like "hardcore" som d7000 Jeg hadde med mitt 350D med ett billig tamron objektiv på ute i -25 i ett par timer uten problemer. Bare pass på å ikke puste for mye på kameraet når det er så kaldt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå