Erki_ Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hei. Jeg har bestilt noe fra en butikk(ikke betalt) som de ikke hadde inne og dermed selv måtte bestille. Dette produktet kom frem idag. Har jeg bundet meg til noe kjøp, eller kan jeg si at jeg ikke lenger er interessert i dette produktet? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) du kan bruke angreretten. http://forbrukerportalen.no/temaer/angrerett Endret 7. oktober 2011 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Veloz Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Hva slags butikk? digitale varer? Kjøp fra butikk butikk.. Hvis du leter på http://forbrukerportalen.no/ finner du svaret ditt. Men så lenge du ikke har kjøpt noe, kan ikke butikken tvinge deg til å kjøpe noe. Endret 7. oktober 2011 av Veloz Lenke til kommentar
Erki_ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 du kan bruke angreretten. Gjelder ikke den bare ved kjøp over nett, telefon og fjernsalg? http://forbrukerportalen.no/temaer/angrerett Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Angreretten gjelder ved: Salg utenfor fast utsalgssted, som f.eks. dørsalg, messesalg, gatesalg, homeparties og på arbeidsplassen - og når kjøpesummen er over 300 kroner. Fjernsalg (kjøp via internett, telefon, postordre eller TV-shop). Her gjelder loven uansett kjøpesum. Enkeltbestillinger av varer i klubbmedlemskap (for eksempel bokklubb). Eksempler på tjenester som faller innenfor loven, dersom de er kjøp ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted: - Levering av strøm - Skole- og undervisningstjenester - Levering av fjernsynssignaler NB! Angrerettloven gjelder også ved kjøp ved fjernsalg av finansielle tjenester. Angreretten gjelder ikke ved: Kjøp i butikk, på selgers kontor eller på verksted Salg på tradisjonell auksjon. Ved auksjon via fjernkommunikasjon, for eksempel via internett, gjelder loven likevel, dersom det ikke gjelder salg av brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Kjøp av fast eiendom. Avtale om oppføring av fast eiendom, med unntak for leieavtale. Avtaler om tidsparter i fritidsbolig (timeshare). Når selger oppsøker deg etter din uttrykkelige anmodning. Enkeltstående tjenester som leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom, slik som kino-, konsert og flybilletter. Spill og lotteri. Varer som raskt forringes (f.eks. ferske matvarer). Varer hvor selve leveringen hindrer tilbakeføring (f. eks. fyringsolje som er fylt på en underjordisk tank, eller jord som er spredt utover hagen). Salg fra automat. Endret 7. oktober 2011 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Erki_ Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Hva slags butikk? digitale varer? Kjøp fra butikk butikk.. Hvis du leter på http://forbrukerportalen.no/ finner du svaret ditt. Men så lenge du ikke har kjøpt noe, kan ikke butikken tvinge deg til å kjøpe noe. Bestilt dekk fra en bilforhandler som jeg angrer på jeg bestilte. Ikke betalt eller skrevet under på noe. Vil tro det ikke er noe problem å slippe unna med det? Kjipt for dem å bli sittende igjen med dekk til overs, men sånt skjer. Lenke til kommentar
Veloz Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hva slags butikk? digitale varer? Kjøp fra butikk butikk.. Hvis du leter på http://forbrukerportalen.no/ finner du svaret ditt. Men så lenge du ikke har kjøpt noe, kan ikke butikken tvinge deg til å kjøpe noe. Bestilt dekk fra en bilforhandler som jeg angrer på jeg bestilte. Ikke betalt eller skrevet under på noe. Vil tro det ikke er noe problem å slippe unna med det? Kjipt for dem å bli sittende igjen med dekk til overs, men sånt skjer. Hehe, ja, men da er det ikke noe problem, butikken sender bare dekkende tilbake.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Men så lenge du ikke har kjøpt noe, kan ikke butikken tvinge deg til å kjøpe noe. Når han har bestilt en vare butikken ikke hadde på lager, så har han i praksis også allerede avtalt å kjøpe varen, selv om den ikke skal betales før ved levering, og denne (muntlige) kjøpsavtalen kan butikken i prinsippet kreve oppfylt etter en av Norges eldste lover. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere. Bestilt dekk fra en bilforhandler som jeg angrer på jeg bestilte. Ikke betalt eller skrevet under på noe. Vil tro det ikke er noe problem å slippe unna med det? Om dette er dekk i en ukurant dimensjon/merke, som de ellers ikke selger mye av, og derfor vil returnere til grossist kan du i verste fall måtte dekke frakt både til og fra butikken, og evt. et returgebyr på 10-15% av varens verdi, som skal dekke plukking, pakking, retur osv. Enkelt sagt er du rettslig forpliktet til å dekke den merkostnaden du har påført butikken ved å gå fra avtalen. Når det er sagt; om det er en kurant vare de lett får solgt til andre, så er sjansen stor for at du kan slippe gratis fra det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Forbrukerkjøpsloven trumfer avtaleloven sånn sett. § 41. Avbestilling før levering Avbestiller forbrukeren tingen før levering, kan selgeren ikke fastholde kjøpet og kreve betaling. Hvis ikke noe annet følger av avtalen, kan selgeren i stedet kreve erstatning for tap som er en følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning ved avbestilling (avbestillingsgebyr). Normalerstatningen kan ikke settes høyere enn det erstatning etter kapittel 11 normalt kan forventes å utgjøre. Hvis det ikke er avtalt avbestillingsgebyr, utmåles erstatningen etter reglene i kapittel 11. Kunden må således betale kostnaden selgeren har med å selge varen - om dette er en lettsolgt vare de vanligvis har inne vil dette ikke være noen kostnad, men om det er en spesialbestillt vare, så må butikken selge til redusert pris osv... 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Personlig begynner jeg å bli lei av kunder som får oss til å bestille og holde av ting, for så å aldri komme og hente tingen (selv om vi selvsagt gir beskjed om at den er kommet). Men vi krever aldri noe "straffegebyr" fra kunden, og jeg tipper de fleste forhandlere ikke bryr seg om det. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Depositum! Jeg bestiller aldri noe før kunden har betalt hele eller deler av beløpet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Depositum! Jeg bestiller aldri noe før kunden har betalt hele eller deler av beløpet. Litt vanskelig om bestillingen gjøres gjennom telefon eller e-post, som ofte skjer hos oss Men selvsagt kan man gjøre det om kunden er i butikken. Vi har bare ikke det som en policy/rutine, men det er kanskje viktigere om man selger litt mer "sære" produkter enn det vi gjør der jeg jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå