Gå til innhold

Amanda Knox - Skyldig eller uskyldig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, formuleringen av spørsmålet mitt var nok litt feil.

Jeg leste nemlig bl.a. at det var videobevis av at hun ankommer leiligheten sin (åstedet) 20:30 den kvelden drapet skjedde, mens hun hevder hun har vært hos kjæresten sin hele tiden.

Hvorfor blir hun kalt Foxy Knoxy? Hva var grunnlaget for å gi henne 26 års fengsel i første rettssak?

Det er slike type ting jeg ble nyskjerrig på, og ønsket å diskutere med dere, men jeg forstår at det kun blir spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Foxy Knoxy kommer av utseendet hennes - i tillegg til at "ordspillet" rimer - og at det var et sexrelatert mord.

26 års fengsel var fordi det var "skjerpede omstendigeter", og det var jo et makabert sexmord.

Nå er hun jo frikjent, så om hun faktisk er skyldig eller ikke får vi nok aldri vite. Er man frikjent er man uskyldig - men jeg setter også spørsmål ved en del av etterforskningen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle dømt etter magefølelsen ville jeg sagt skyldig. Heldigvis gjør man ikke det :p Det er et eller annet ved måten hun framstår på...

Men frikjennelsen er det egentlig ingenting å si på, så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Er man frikjent er man uskyldig

Nei. Om man ikke har gjort det, så er man uskyldig.

Og etter å ha fulgt saken relativt tett, så heller jeg ganske kraftig mot at hun er skyldig, for å si det sånn.

Nja, men så har jo retten nå slått fast at hun IKKE gjorde det. Det er det VI vet, og følgelig er hun uskyldig. Det er ikke noe mellomting mellom skyldig og uskyldig. Enten er du skyldig eller så er du uskyldig - og hun er åpenbart ikke skyldig for da hadde det vært rart å frikjent henne...

Hva hun virkelig har gjort eller ikke raker ikke oss så lenge retten har frikjent henne.

Lenke til kommentar
Nja, men så har jo retten nå slått fast at hun IKKE gjorde det. Det er det VI vet, og følgelig er hun uskyldig. Det er ikke noe mellomting mellom skyldig og uskyldig. Enten er du skyldig eller så er du uskyldig - og hun er åpenbart ikke skyldig for da hadde det vært rart å frikjent henne...

Hva hun virkelig har gjort eller ikke raker ikke oss så lenge retten har frikjent henne.

Det er overhodet ikke alt vi vet. Vi vet det aller, aller meste om forklaringene, bevisene, omstendighetene rundt drapet osv som de som har tatt stilling til skyldspørsmålet i retten vet. Om hun er uskyldig eller ikke er ikke basert på hva retten slår fast, det går fint an å både bli uskyldig dømt og ikke minst frifunnet som skyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Har dere fulgt saken? Hva tror dere?

Veldig godt har jeg ikke fulgt med, men jeg har fått med meg at det er få eller ingen fysiske bevis, og at det er andre mulige gjerningspersoner med bedre motiv. Og da blir jo spørsmålet ikke om hun og kjæresten er skyldige eller uskyldige, men hvorvidt det hersker rimelig tvil om de drepte henne.

Uskyldig inntil det motsatte er bevist. Det motsatte er ikke bevist. Altså er det mer enn rimelig tvil.

Jeg kan heller ikke forstå annet enn at det må vanke et enormt søksmål på italienske myndigheter for justismord.

Lenke til kommentar

Er det andre mulige gjenringsmenn med bedre(?!?) motiv? Hvor har du sett det?

Det stemmer uansett ikke. Med mindre han tenker på Guede, men det gir fortsatt ikke så mye mening. Det er da ingen som benekter at Guede er skyldig, uavhengig av hva man måtte mene om Knox' rolle i saken.

Lenke til kommentar

Om hun er uskyldig eller skyldig spiller liten rolle når hun er frikjent. Etter min mening er det bedre at hun går fri selv om hun er skyldig, enn at hun blir dømt skyldig for noe hun ikke gjorde.

Ehm, ja, den siste setningen er det jo nesten umulig å være uenig i, det er vel forøvrig derfor den er blitt en klisjé. Jeg svarte på den første, som sier noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...