Gå til innhold

Montering inn i et Fractal Design Define R3

Anbefalte innlegg

Hei jeg holder nå på med å sette sammen et Fractal R3 kabinett, men det litt kronglete å få dette til, har har nå satt på plass hoved kortet med minnebrikker low profile, og kortet er bladt de største og da blir det kun plass til de fremst kabel hullene i ryggen, nedenfor vil jeg liste opp synspunkter og utfordringer jeg har som en uerfaren pc bygger.

1.PSU

Installerer Silver Power PSU som er delvis modulær men ser fort at hoved kabel til mainbord er tykk og at det er fare for at bakside plate på kabinett vil bule utover, dette medfører lat det ikke kan ligge andre kabler på kryss over denne. Gjør dermed at å få orden på kabler blir en god del vanskeligere.

2. Vifte

120mm er montert ekstra i front til nå, har også en noctua 140mm liggene som jeg ikke har sett inn da jeg vil sjekke hvilken temperatur en får først, og ikke vil ta vekk isolasjonen som ligger over der ekstra vifer skal monteres enda. Det følger med en vifte kontroll som skalmonteres i bakerste slott, og den har 3.stk. vifte kontakter. Ved en slik plassering så må enn også ha lagt frem egen strømkabel av denne gamle typen (runde hull i kontakten) da en ekstra kabel med strøm krysse over til baksiden langs main bord, i tillegg så skal jo ledninger til vifter tilbake. Vil jo ha plassen mellom grafikk kort og kjøler fri for kabler så de må ligger i strekk over PSU. Slitter også med at fate modulære kabler fra PSU er stive.

Asus kortet har jo mulighet for justering av 2 stk. vifter. men begge kontakter ligger ut mot baksiden så eventuelt må vifte kabel fra front gå på tvers av hele main board men kabelen er ikke så lang. Antar at Noctua NH-D14 som har 2 stk. vifter kan gå rett i vifte kontakt for CPU.

Men har noen tips til hvordan en skal og bør koble viftene ?

3. SSD og HDD

Monterte inn 1 stk. SSD og en rask F3 1 GB + 2GB green disk + DVD-rom så er det at jeg helst vil ha 2 strøm kabler til disse, da jeg tror det kan være en fordel for å unngå forstyrelser ustabilitet. Men igjen er modulære kabler er veldig stive selv om de er flate og ikke så enkle og legge , så de første problemet mitt er at hvis jeg begynner med en kabel helt i enden på denne så må den kobles mot SSD og HDD med retting oppover i kabinettet så først SSD og så 1GB videre til 2GB og så skal den ned igjen og inn mot PSU. ikke noen god ruting dette, bilde kommer av ryggen til kabinetter for ruting av kabler må bare rydde litt først så godt som jeg kan.

Dvd er jo montert inn fra fronten og denne har da en annen tilkoblings retning og må ha en ny strøm kabel.

4.Grafikk kort

Har 2 stk. Asus GTX560 TI men har nå kun satt inn det første da jeg ikke har klart for meg hvordan få strøm til begge kortene. Et kort har 2x 8pin kontakt her må jeg bruke 1stk. modulær PCI-E kabel + 1stk. fast kabel fra PSU. Da har jeg kun en stykk igjen til grafikk kort nr.2

Så hvordan skal jeg få en ekstra kabel med strøm fra, en splitter er det ok å bruke ?

5.Kjøler

Kommer tilbake med hvordan cpu kjøler passer inn i kabinettet og om selve monteringen går greit.

Fractal Design Define R3 Usb3

Intel i5-2500K

ASUS P8Z68-V PRO Z68

Lite-On DVD

Kingston HyperX SSD 120GB 2.5"

Samsung Spinpoint F3 1 TB

SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB

Noctua NH-D14

Corsair Vengeance 16 GB DDR3 1600MHz CL9 Low P.

Silwer Power 750w

post-17577-0-72357000-1317966524_thumb.jpg

Endret av griffin95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...