GummaUmma Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Hei hei alle sammen! Som det fremgår i emnet har jeg et aldri så lite problem med et ABIT NF7-S hovedkort. Har gjort noen søk i dette forumet (og en del andre) uten å komme noe nærmere en løsning på problemet. Etter at jeg oppdaterte bios til v.21 ser det ut til at IDE2 rett og slett sluttet å 'se' enheter som er koblet til den. Hadde to harddisker på IDE1 samt en CD-brenner og en DVD-spiller på IDE2. Etter oppdateringen forsvant CD-brenneren og DVD-spilleren. Fjernet dem og prøvde å koble én HD på hver IDE-kanal men BIOS finner da bare den ene HDen på IDE1. Alt annet står detected som 'none'. Jeg kan ikke finne noe opplagt i BIOS som skulle forårsake dette. Både IDE1 og IDE2 er 'enabled' og detection-mode står på auto. Har ingen S-ATA disker så S-ATA kontrolleren er skrudd av. Jeg er ikke sikker på hvilken BIOS som var installert før jeg oppgraderte, men mest sannsynlig var det den versjonen som ble levert fra fabrikken (dette er ikke min maskin, men familie PC'en til mine foreldre og søss). Oppsettet er omtrent slik: ABIT NF7-S rev 1.1 AMD Athlon XP2400+ 512MB TwinMOS PC2700 DDR SDRAM Creative GeForce skjermkort (gammelt, 256 Pro eller noe sånn) Maxtor 40GB ATA133 / IBM 27GB Plextor-brenner / Pioneer DVD-spiller WinXP Pro Har som sagt prøvd å flytte om på enhetene, har prøvd nye kabler og har i tillegg prøvd å avinstallere IDE-driverene i WinXP uten at det hjalp nevneverdig (logisk nok i og med at Windows-driverene ikke kan ha noen innvirkning på hva BIOS klarer å finne av enheter). Driverene ble forøvrig reinstallert ved oppstart, XP fant både IDE1 og IDE2 og installerte driverene på nytt uten problemer. Jeg begynner å slippe opp for idéer nå, så jeg setter pris på all hjelp og alle tips dere kan komme med. mvh Vegard Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Prøv å flashe biosen en gang til :wink: Lenke til kommentar
jevel Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Synes vagt å huske at man setter opp IDE to i forskjellige "modes" etter den BIOSen. Prøv ENHANCED mode. -KJ Lenke til kommentar
GummaUmma Skrevet 10. august 2003 Forfatter Del Skrevet 10. august 2003 Takker for svar! Har prøvd å flashe bios igjen (samme versjon) men ingen forandring, bios 'ser' fortsatt ingenting på IDE2. Har lasta ned eldre versjoner av bios også, skal prøve med v.20 og jobbe meg bakover for å se om det hjelper . Forrige gang brukte jeg forresten Abit FlashMenu (windows-app), tenkte kanskje den hadde føkka opp noe. Denne gangen gjorde jeg det på 'gamlemåten'. Som sagt ingen forskjell.. Finner ingen "enhanced" mode for IDE i bios. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Som sagt ingen forskjell.. hmm, lurer på om du har installert kortets egne System Management busmaster drivere ( F6 når man blir spurt om 3-dje parts scsi-drivere etc. under installasjonen ) eller kjører winXPs' - noe som kan føre til denslags ustabilitet. Hvis antagelsen stemmer, dette må/ bør ( ? ) gjøres første gang man formaterer og installerer os'et, ellers vil problemet melde seg før eller senere, uansett bios oppdatering eller ikke. D.v.s. det er svært tvilsomt om bios oppdateringen i seg selv har generert problemet ( har nettopp oppdatert til bios v21 på NF7-S v1.0 og vellykket ) . Lenke til kommentar
jevel Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Har sjekket mitt tips, og det viser seg å stamme fra IC7-G systemet mitt. NF7-S har ikke denne. Har desverre ikke flere forslag. -KJ Lenke til kommentar
GummaUmma Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 hmm, lurer på om du har installert kortets egne System Management busmaster drivere ( F6 når man blir spurt om 3-dje parts scsi-drivere etc. under installasjonen ) eller kjører winXPs' - noe som kan føre til denslags ustabilitet. Brukte F6 -> installer tredjeparts drivere for å installere kortets Serial-ATA/Raid drivere, hvis det er det du tenker på. Dette ble gjort da os'et ble installert. Planen var å bruke abits serillel-adapter(sic) til å kjøre maxtor-disken på den ene S-ATA-tilkoblingen, men det lot seg ikke gjøre (Maxtor + Serillel = no good). Tror ikke jeg lasta ned de siste driverene før installasjonen, så mest sannsynlig er det v1.0.0.21 som fulgte med kortet. Etter å ha prøvd forskjellige bios-versjoner må jeg nesten si meg enig i at bios-oppdateringen kanskje ikke var den utløsende årsaken. Jeg har installert mange eldre bios'er nå uten forandring. Som sagt er det ikke en maskin jeg bruker til daglig, og det kan tenkes at de to CD-spillerene har vært borte en stund før jeg oppdaterte bios'en. Men ikke spesielt lenge, det ble krise ganske raskt da søstersen ikke kunne brenne CD'er lenger . Såvidt jeg vet ble det ikke gjort *noe* med maskina i dagene før jeg oppdaterte bios, så hele greia virker bare fryktelig sært... :-? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Såvidt jeg vet ble det ikke gjort *noe* med maskina i dagene før jeg oppdaterte bios, så hele greia virker bare fryktelig sært... :-? Driverne til ide-enhetene ser ut til å være i "utakt" med WinXP - siden kontrollerne er på plass, har du testa siste drivere/ firmware på produsentenes hjemmeside ? Hvis problemer/mulig velg å kjøre drivere i Win2k compatibilty modus ( høyreklikk fila/properties/ compatibility, merk modus ) I device manager/IDE controllers-properties, sett 'DMA if available'. Oppdater/ reinstaller brenner programvare ( kan hjelpe OSet å finne brenneren ). . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå