Gå til innhold

Hvor kan jeg få tak i informasjon om aksentialisme?


Anbefalte innlegg

En gang på slutten av 80 tallet og gjerne litt ut på 90 tallet var det en filosof student ved uib som kalte seg @5, Alpha5, Iskald og sikkert en hel del andre nicknames som hadde skrevet en filosofi jeg tror het aksentialisme.

 

Ringer det noen bjeller hos noen ?

Noen som veit om dette går an å laste ned noen plass?

 

Husker ikke så mye av det men har blitt litt nyskjerig på hva det var jeg leste på som guttunge.

Husker en ting, og det var at det var skikkelig kontroversielt og møtte mye motstand.

 

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksistensialisme?

 

Du kan smøre leppestift og øyenskygge på grisen, men den er fortsatt et svin.

 

Her er et utsnitt av innholdsfortegnelsen:

 

Etikk og rasjonell egoisme

 

Rasjonell egoisme? Hmm... hvor kan jeg ha hørt det før..?

 

Psykopati og altruisme

 

Altruisme og psykopati i samme åndedrag? Henter et sitat fra teksten:

 

"Det etiske systemet altruisme som nesten alle mennesker mener er rett fordi det sier en skal ofre seg selv for andre, er i virkeligheten den største og farligste moralske felle som mennesket har skapt."

 

Oh rly..? Hvor KAN jeg ha hørt dette før..?

 

Den feministiske massepsykose

 

Utdrag:

"Enkelte psykopate feminister som finnes har sine egne femifascistiske teknikker."

 

Men den individuelle, rasjonelle egoistiske feminismen er seff ok..? Virker kjent dette her..

 

Sosialismen - statstilbedelse

 

Tittelen sier vel alt..? Laissez-faire kapitalisme FTW! Virker og en smule kjent..

 

Kapitalisme og prekapialisme

 

Aha, løsningen på verdens problemer! Ayn Rand lenge leve, og kapitalismen rår!


For de uinnvidde, "aksistensialismen" er mer eller mindre akkurat det samme som objektivisme.

 

MAO. pseudofilosofisk vås uten rot i rasjonelle argumenter eller virkeligheten.

Lenke til kommentar

Klarte ikke se gjennom "bullshiten"" i dette greiene i min ungdom :-)

 

 

Om jeg nå, 20+++ år etter er klok nok og har fått nok kunnskap inn i hode til det tror jeg vi aldri får vite.

 

Jeg fikk små-fnatt av ordlyden i teksten som liksom føltes som en smarting som forsøker være nede på oss småfolk sitt nivå.

Så det må i tilfelle leses i små små porsjoner over tid.

 

Så kanskje det dukker opp ett spørsmål og to fra meg her om en tid viss jeg tror jeg har gjennomskuet det.

Lenke til kommentar

Du vet at en filosofi er bullshit når det ikke advares hva man teser mot.

 

Dvs. når "objektivister" brøler mot deg om "identitet", "eksistens er eksistens" og lignende humba-mumbla, så er det bare til å se andre veien. Småbarnet har ikke den minste anelse om hva de snakker om. Første hint er at "identitet" ikke sier noe i seg selv; de klarer ikke å formulere dette i en nyttig sammenheng. "Filosofien" har ikke et mål om hva den skal beskrive.

 

Filosofien bak moderne fysikk er i det minste så konkrét at vi kan forstå at vi snakker om universet slik det kan observeres.

Lenke til kommentar

Du vet at en filosofi er bullshit når det ikke advares hva man teser mot.

 

Dvs. når "objektivister" brøler mot deg om "identitet", "eksistens er eksistens" og lignende humba-mumbla, så er det bare til å se andre veien. Småbarnet har ikke den minste anelse om hva de snakker om. Første hint er at "identitet" ikke sier noe i seg selv; de klarer ikke å formulere dette i en nyttig sammenheng. "Filosofien" har ikke et mål om hva den skal beskrive.

 

Filosofien bak moderne fysikk er i det minste så konkrét at vi kan forstå at vi snakker om universet slik det kan observeres.

 

Men er ikke enkelte filosofi retninger slik at man forsøker å klekke ut en teori for hvordan alt er skrudd sammen, hvorfor alt er skrudd sammen og når alt ble skrudd sammen eller om ting alltid har vært skrudd sammen opplegget.

Er vi selvstendige vesener eller er vi lekene i sandkassa til noe mer suverent enn oss?

 

Det finnes masse rare spørsmål man kan spørre som er så dyp å grunnleggende at man bare kan spekulere i hva sannheten er.

 

Trenger ikke være mer meningsfylt enn at man er nysjerrig :-)

Lenke til kommentar

Jo, det finnes slik filosofering. Vi kaller det kausalsk forståelse; determinisme eller indeterminisme. Finnes det noe som virkelig er stokastisk sett i alle systemer? ..

 

Men det er når du begynner å hoppe fra dette til "maur i forstørrelsesglass"-filosofien at du hopper og er upresis, står på et vaklende stupebrett. Snakk om én ting av gangen, var budskapet mitt.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Ja ser at jeg sklei ut der. (tror jeg)

 

Forrige gang jeg leste AKSISTENSIALISMEN var det vel sånn ca versjon 1 beta 2 eller deromkring og der var masse sånn 1==1 ,ingenting==ingenting og ingenting kan aldri bli mer enn ingenting opplegg og noe generator prinsipper for hvordan alt var. (Kan hende jeg husker motsatt av hva han skrev)

 

Nå i versjon 9 beta 3 finner jeg knapt noe av dette igjen.

Synd, for det var gøy å lese på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...