Jockstrap Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Hei, jeg går nylig begynt et høyskolestudie (økonomi) og synes arbeidsmengen er jævlig drøy. Skjønner ikke hvordan jeg skal fåt til å jobbe i snitt 10 timer i uken på deltidsjobben min, lese gjennom alle bøkene i alle fag, gjøre alle casene og innleveringene og være i alle forelesningene. Noe må fires på, men hva? Hvordan gjør dere det? Jobben er ikke et alternativ å fire på da jeg er avhengig av inntekten. Endret 6. oktober 2011 av Jockstrap Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det skulle du kanskje ha tenkt på før du begynte å studere. Studie og jobb går ikke alltid like godt sammen. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Hehe, "det skulle du tenkt på før du begynte"? Så jeg skulle latt være å begynt å studere da mener du? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Det er ikke alltid begge deler fungerer. Noen ganger må man velge og vrake. Enten må du få deg en mer fleksibel jobb, avslutte utdanningen eller så må du få deg et stipend/lån. Edit: Eller så må du fortsette å slite slik som du gjør nå. Endret 6. oktober 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
Bjelke Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 De fleste studenter må jobbe for økonomien skyld, og burde jobbe for å ha noe på CV'en etterpå. Har slitt med det samme, og de to små tingene som hjalp mest var å først innrømme for meg selv at jeg på ingen måte kunne rekke å lese alt grundig og til perfeksjon. Deretter fant jeg meg et godt sted å lese, gjerne skolebiblioteket eller lignende, og fikk meg en "arbeidsdag" istedet for å sitte hjemme i sofaen blandt alle fristelsene (og ja, husarbeid er veldig fristende når man leser tunge økonomiske tekster). På den måten ble jeg mer effektiv, og har faktisk fri når jeg er hjemme. Utover det, så foreslår jeg google. Veldig mye bra om studieteknikk, både generelt og spesifikt, som fx. eksamenslesning og forberedelse til forelesning. Du har sikkert en studierådgiver der du studerer også, som om ikke annet har noen brosjyrer eller et eller annet. Lykke til! Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Det er ikke alltid begge deler fungerer. Noen ganger må man velge og vrake. Enten må du få deg en mer fleksibel jobb, avslutte utdanningen eller så må du få deg et stipend/lån. Edit: Eller så må du fortsette å slite slik som du gjør nå. Har fullt stipend og lån i tillegg til jobben. Er en smule for gammel til å bo på gutterommet for å slippe lån og stipend. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Selv om du ikke har fag hele dagen, jobb hele dagen på skolen, slik at det blir mer som en arbeidsdag (uten fristelser), slik Bjelke sier. Jobb masse gjennom sommeren og andre ferier, fremfor jevnt gjennom året. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hei, jeg går nylig begynt et høyskolestudie (økonomi) og synes arbeidsmengen er jævlig drøy. Skjønner ikke hvordan jeg skal fåt til å jobbe i snitt 10 timer i uken på deltidsjobben min, lese gjennom alle bøkene i alle fag, gjøre alle casene og innleveringene og være i alle forelesningene. Noe må fires på, men hva? Hvordan gjør dere det? Jobben er ikke et alternativ å fire på da jeg er avhengig av inntekten. Hei! Så bra du har begynt å studere! Økonomi er en vanskelig linje for mange. Noe av det med å studere er å kutte ut deler av pensum. For eksempel har man noe man kaller nettguider på BI. Dette er små sammendrag av pensum, laget for nettstudenter. Disse er svært populære blant "vanlige" studenter, ettersom de oppsummerer pensum på en kort og forståelig måte. Disse har dog BI sluttet å lage/distribuere, fordi man så at studentene fikk det "altfor lett". Hvis din skole har tilsvarende tilbud, kan jo dette være en start. Det er ikke meningen at du skal lese deg igjennom HELE pensum. De færreste studenter leser hele boka. Jeg har prøvd det en gang, og det gikk ikke så bra. Det du bør gjøre er å finne ut hva som faktisk er pensum, og lese på dette. I økonomi- fag burde dette være tilgjengelig på PowerPoint- filene som foreleser forhåpentligvis legger ut på internet. Finn ut hvilke deler av boken som er relevante i henhold til dette. Gjør caseene først. Det er en super måte å bli kjent med pensum på! Gamle eksamensoppgaver (hvis de er tilgjengelige) er en sikker vinner til god karakter. Jobb med disse! Ikke bare er de spot on på hva pensum er, men mange fagansvarlige gidder ikke å skifte ut eksamen fra år til år. Jeg har opplevd at en økonomieksamen var identisk med fjorårets. Altså, HELT IDENTISK, med unntak av at tallene var bytta ut. Jeg angret på at jeg ikke hadde jobbet nok med tidligere eksamensoppgaver da jeg fikk utlevert eksamen Det er svæært mange studenter som jobber ved siden av studiene. De aller fleste er avhengige av å jobbe. Hvis ikke hadde det vært svært få studenter i Oslo. Det er ikke alltid begge deler fungerer. Noen ganger må man velge og vrake. Enten må du få deg en mer fleksibel jobb, avslutte utdanningen eller så må du få deg et stipend/lån. Edit: Eller så må du fortsette å slite slik som du gjør nå. Studielivet er et slit Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 De fleste studenter må jobbe for økonomien skyld, og burde jobbe for å ha noe på CV'en etterpå. Har slitt med det samme, og de to små tingene som hjalp mest var å først innrømme for meg selv at jeg på ingen måte kunne rekke å lese alt grundig og til perfeksjon. Deretter fant jeg meg et godt sted å lese, gjerne skolebiblioteket eller lignende, og fikk meg en "arbeidsdag" istedet for å sitte hjemme i sofaen blandt alle fristelsene (og ja, husarbeid er veldig fristende når man leser tunge økonomiske tekster). På den måten ble jeg mer effektiv, og har faktisk fri når jeg er hjemme. Utover det, så foreslår jeg google. Veldig mye bra om studieteknikk, både generelt og spesifikt, som fx. eksamenslesning og forberedelse til forelesning. Du har sikkert en studierådgiver der du studerer også, som om ikke annet har noen brosjyrer eller et eller annet. Lykke til! Jobber vel i snitt kanskje 35 timer i uken med studiet. Blir tungt i lengden tror jeg. Jobber faktisk ikke hjemme og prøver å ha et skarpt skille mellom jobb og fritid. har lyst å ha toppkarakterer i alle fag, men ser ut til at det blir litt overambisiøst. Skal sjekke ut litt på google. Takk for råd! Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Hei, jeg går nylig begynt et høyskolestudie (økonomi) og synes arbeidsmengen er jævlig drøy. Skjønner ikke hvordan jeg skal fåt til å jobbe i snitt 10 timer i uken på deltidsjobben min, lese gjennom alle bøkene i alle fag, gjøre alle casene og innleveringene og være i alle forelesningene. Noe må fires på, men hva? Hvordan gjør dere det? Jobben er ikke et alternativ å fire på da jeg er avhengig av inntekten. Hei! Så bra du har begynt å studere! Økonomi er en vanskelig linje for mange. Noe av det med å studere er å kutte ut deler av pensum. For eksempel har man noe man kaller nettguider på BI. Dette er små sammendrag av pensum, laget for nettstudenter. Disse er svært populære blant "vanlige" studenter, ettersom de oppsummerer pensum på en kort og forståelig måte. Disse har dog BI sluttet å lage/distribuere, fordi man så at studentene fikk det "altfor lett". Hvis din skole har tilsvarende tilbud, kan jo dette være en start. Det er ikke meningen at du skal lese deg igjennom HELE pensum. De færreste studenter leser hele boka. Jeg har prøvd det en gang, og det gikk ikke så bra. Det du bør gjøre er å finne ut hva som faktisk er pensum, og lese på dette. I økonomi- fag burde dette være tilgjengelig på PowerPoint- filene som foreleser forhåpentligvis legger ut på internet. Finn ut hvilke deler av boken som er relevante i henhold til dette. Gjør caseene først. Det er en super måte å bli kjent med pensum på! Gamle eksamensoppgaver (hvis de er tilgjengelige) er en sikker vinner til god karakter. Jobb med disse! Ikke bare er de spot on på hva pensum er, men mange fagansvarlige gidder ikke å skifte ut eksamen fra år til år. Jeg har opplevd at en økonomieksamen var identisk med fjorårets. Altså, HELT IDENTISK, med unntak av at tallene var bytta ut. Jeg angret på at jeg ikke hadde jobbet nok med tidligere eksamensoppgaver da jeg fikk utlevert eksamen Det er svæært mange studenter som jobber ved siden av studiene. De aller fleste er avhengige av å jobbe. Hvis ikke hadde det vært svært få studenter i Oslo. Det er ikke alltid begge deler fungerer. Noen ganger må man velge og vrake. Enten må du få deg en mer fleksibel jobb, avslutte utdanningen eller så må du få deg et stipend/lån. Edit: Eller så må du fortsette å slite slik som du gjør nå. Studielivet er et slit Takk for svar, mye gode innspill her! F.eks å lese Markedsføringsledelse av Philip Kotler fra perm til perm er jo en stor jobb i seg selv. Er perfeksjonist av natur og vil ha alt grundig gjennomført, derfor er det tungt for meg å bare kutte ut litt her og litt der Men jeg må nok innse at det ikke funker. Tenker at jeg bare skal droppe å lese bøkene fra perm til perm og heller bruke de som oppslagsverk ved innleveringer og caser, samt øving på eksamensoppgaver. Mulig jeg ikke blir å dra i alle forelseningene heller, men heller må prøve å se an hvilke som er viktigst. Da er får jeg iallefall kuttet litt ned på arbeidsmengden. Kjenner litt på overarbeidings-symptomer nå merker jeg.. Skal sjekke ut de nettguidene, og eksamensoppgavene! Takk for råd! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Da antar jeg at du går på BI Brukte selv boka fra Kotler. Er ikke nubbesjans i havet å lese gjennom hele boka uten at det går ut over andre fag. Det som skjer er at innen du er ferdig har eksamensperioden begynt for lenge siden. Du har kanskje et godt innblikk av HELHETEN i faget, men du ligger dårlig ann til å huske detaljer. For eksempel diverse modeller. Du klarer ikke å huske dem. Eksemplene, som er kjempemorsomme å lese på, er ikke viktige på eksamen. Har brent meg på dette selv. Brent meg skikkelig! I markedsføringsfagene anbefaler jeg å lese gjennom innholdsregisteret, samt foilene til foreleser. Da får du en rimelig god oversikt over hvilke modeller etc. som er viktig. Deretter setter du disse opp i tankekart. Jo tidligere du begynner, desto mer kan du pugge. Lykke til Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Går ikke på BI. Offentlig høyskole her i gården. Liker godt eksemplene i boka faktisk, mye som er interessant. Får ta igjen å lese den boka etter jeg er ferdig å studere Litt surt å gå vekk fra å lese bøkene fra perm til perm når jeg har lest har drevet å lest meg ihjel til nå. Det føles så bortkastet å ha lest så mye! Får prøve å se på det som en lærdom heller enn nederlag. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg jobber ca 20 timer i uken på deltidsjobb, i tillegg til fulltids ingeniørstudier, et par ekstra fag, og vanlig fest og galskap i helgene. Det går helt fint, men man har ikke mye fritid (dvs. tid til å bare slæke på sofaen). Jeg pleier å skumlese gjennom bøkene, lese definisjoner, se litt på utledninger og eksempler og deretter regne oppgaver. Det jeg absolutt ikke skjønner, som ikke virker logisk, skriver jeg ned; "googler" for å finne illustrasjoner evt. alternative forklaringer, og noterer ned i margen. Jeg synes det er viktig å skjønne hvorfor reglene og formlene er som de er (tenker at jeg skal kunne lære det vekk), da er det mye lettere åanvende det i praksis og ikke minst lettere å huske. Ca. en måned før eksamen (det vil si snart), går jeg over til å regne masse gamle eksamensoppgaver. Disse er ofte laget over samme lest, så har man regnet fem-seks av disse, ligger man godt an. Jeg går bare i forelsninger i to fag, det er fag hvor vi ikke har noe skikkelig definert pensum. I resten av fagene, er foreleserene veldig bundet til læreværket, og da jobber jeg heller med stoffet selv. Det kan være at økonomistudier krever mer lesing. Vi har svært lite huskestoff, men mer fokus på oppgaveløsning. 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Støtter forslaget om å bruke skolen som "arbeidsplass" når du leser. Ikke sitt hjemme foran TV eller PC som distraherer deg. Bare legg inn noen timer med lesing i biblioteket eller hva dere har på skolen. Det er mye mere produktivt enn å lese hjemme. Vær i studiemodus og ingenting annet, så går det mye lettere. Endret 7. oktober 2011 av Bytex Lenke til kommentar
runerask Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Spørs hva slags jobb du har. Hvis du f.eks har en jobb hvor du kan høre på studiestoff samtidig som jobb, er jo det to fluer i en smekk. Ta opp, eller la noen andre til å ta opp forelesningene. Lenge leve gode trix xD Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Jeg sliter også mye med useriøse grupper. Utrolig hvor vanskelig det er å finne seriøse medstudenter. Jeg tenker at det kanskje er best å gjøre gruppearbeider alene.. Noen som har erfaringer med dette? En annen ting jeg har tenkt på er å kun jobbe med innleveringer og eksamensoppgaver. Da må man jo sette seg inn i relevant stoff fra bøkene. Da kunne jeg droppet å dra i forelsninger og latt være å lese bøkene fra perm til perm og samtidig ha et liv ved siden av. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Spørs hva slags jobb du har. Hvis du f.eks har en jobb hvor du kan høre på studiestoff samtidig som jobb, er jo det to fluer i en smekk. Ta opp, eller la noen andre til å ta opp forelesningene. Lenge leve gode trix xD Har en jobb hvor jeg må gjøre noe hele tiden, null sjans å gjøre skolearbeid der Jeg sliter også mye med useriøse grupper. Utrolig hvor vanskelig det er å finne seriøse medstudenter. Jeg tenker at det kanskje er best å gjøre gruppearbeider alene.. Noen som har erfaringer med dette? En annen ting jeg har tenkt på er å kun jobbe med innleveringer og eksamensoppgaver. Da må man jo sette seg inn i relevant stoff fra bøkene. Da kunne jeg droppet å dra i forelsninger og latt være å lese bøkene fra perm til perm og samtidig ha et liv ved siden av. Evt. kunne jeg dratt i alle forelesninger i alle fag, og gjort minimalt med eksamensoppgaver og lesing av bøker. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Jeg jobber ca 20 timer i uken på deltidsjobb, i tillegg til fulltids ingeniørstudier, et par ekstra fag, og vanlig fest og galskap i helgene. Det går helt fint, men man har ikke mye fritid (dvs. tid til å bare slæke på sofaen). Jeg pleier å skumlese gjennom bøkene, lese definisjoner, se litt på utledninger og eksempler og deretter regne oppgaver. Det jeg absolutt ikke skjønner, som ikke virker logisk, skriver jeg ned; "googler" for å finne illustrasjoner evt. alternative forklaringer, og noterer ned i margen. Jeg synes det er viktig å skjønne hvorfor reglene og formlene er som de er (tenker at jeg skal kunne lære det vekk), da er det mye lettere åanvende det i praksis og ikke minst lettere å huske. Ca. en måned før eksamen (det vil si snart), går jeg over til å regne masse gamle eksamensoppgaver. Disse er ofte laget over samme lest, så har man regnet fem-seks av disse, ligger man godt an. Jeg går bare i forelsninger i to fag, det er fag hvor vi ikke har noe skikkelig definert pensum. I resten av fagene, er foreleserene veldig bundet til læreværket, og da jobber jeg heller med stoffet selv. Det kan være at økonomistudier krever mer lesing. Vi har svært lite huskestoff, men mer fokus på oppgaveløsning. Er en del lesing ja.. 5-6 eksamensoppgaver i hvert fag btw? Det tar vel enormt med tid? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg jobber ca 20 timer i uken på deltidsjobb, i tillegg til fulltids ingeniørstudier, et par ekstra fag, og vanlig fest og galskap i helgene. Det går helt fint, men man har ikke mye fritid (dvs. tid til å bare slæke på sofaen). Jeg pleier å skumlese gjennom bøkene, lese definisjoner, se litt på utledninger og eksempler og deretter regne oppgaver. Det jeg absolutt ikke skjønner, som ikke virker logisk, skriver jeg ned; "googler" for å finne illustrasjoner evt. alternative forklaringer, og noterer ned i margen. Jeg synes det er viktig å skjønne hvorfor reglene og formlene er som de er (tenker at jeg skal kunne lære det vekk), da er det mye lettere åanvende det i praksis og ikke minst lettere å huske. Ca. en måned før eksamen (det vil si snart), går jeg over til å regne masse gamle eksamensoppgaver. Disse er ofte laget over samme lest, så har man regnet fem-seks av disse, ligger man godt an. Jeg går bare i forelsninger i to fag, det er fag hvor vi ikke har noe skikkelig definert pensum. I resten av fagene, er foreleserene veldig bundet til læreværket, og da jobber jeg heller med stoffet selv. Det kan være at økonomistudier krever mer lesing. Vi har svært lite huskestoff, men mer fokus på oppgaveløsning. Er en del lesing ja.. 5-6 eksamensoppgaver i hvert fag btw? Det tar vel enormt med tid? Jeg tar et eksamenssett fra en 4-5-timers eksamen på 2 timer ca. Når man sitter å gjør det selv går det mye raskere, siden man kan drite i hvordan man fører det. De fleste forelesere har noen standard typer oppgaver, som de tar igjen med noen års mellomrom (med en liten vri). Som sagt baserer jeg "lesingen" min på oppgaveregning, så leser jeg litt i pensum og googler litt, for å få mer "kjøtt" på det, og litt mer intuisjon. Dette semesteret har jeg 45 studiepoeng, så det har blitt en del eksamensoppgaver ja. ;p Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Hvor mye møter du opp i forelsninger da Jude? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå