Gå til innhold

bitcoin + bittorrent = anonym(ere) nedlasting

7ytbw0u

Anbefalte innlegg

Nå som regjeringa vil slå hardere ned på fildeling (http://www.itavisen.no/869944/forbryterne-gaar-fri---du-faar-svi) er det godt at det kommer nye, kreative måter å holde seg anonym. Jeg fant nettopp ut om en ganske kul side i den sammenheng: bitcointorrentz (ja, med z).

Bitcoins har allerede blitt grundig beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1316388&st=0

Bitcointorrentz er en tjeneste hvor du kan betale 0,05 btc per gigabyte for at de laster ned torrenten for deg, så får du en http-lenke som du kan laste ned fra.

Det er god hastighet ned fra bitcointorrentz, og de laster ned torrentene raskere enn jeg får til ... i tillegg så forsvinner altså koplingen mellom din IP og torrentnettverket, pluss at de tar betalt i bitcoin, som kan gjøre betalingssteget ganske mye mer anonymt.

Man kan jo bruke en VPN (Mullvad tar jo bitcoin) eller seedboks (Seed Unlimited tar også bitcoin), men da må man jo betale en månedlig avgift, det er kanskje litt mer ork for de fleste.

For den som bare skal ha en torrent uten å sette seg inn i noe virker bitcointorrentz helt fantastisk, i mine øyne. Trenger ikke en gang å laste ned et torrentprogram, og det gjør ingenting om torrents er sperra eller har fartsgrense fra ISP-en din.

Når det gjelder om man kan stole på at de ikke deler IP-info, vel, utvikleren startet en tråd her https://bitcointalk.org/index.php?topic=42477.0 og han har vært helt utrolig på å svare på tilbakemeldinger, så jeg får iallfall et godt inntrykk.

De har selvsagt et vervesystem hvor man får litt billigere nedlasting om man verver noen, så jeg hadde satt pris på om noen ville bruke -fjernet- :-) Men hvis dere vil være kjipe så er det altså bare å skrive adressen inn uten vervekoden ;)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel egentlig ulovlig, men det gjør vel ikke egentlig en stor forskjell om du blir sporet. Om man har mye trafikk mot denne nettsiden er ikke dette noe mer vanskelig å oppdage enn torrenttrafikk? Det blir vel lettere med datalagringsdirektivet? Ikke at jeg har mye erfaring med hvordan det er å overvåke nettrafikk altså.

Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig ulovlig, men det gjør vel ikke egentlig en stor forskjell om du blir sporet.

Hva er det som er ulovlig med det? Bittorrentnedlasting er jo fullt lovlig (ellers hadde nok ikke NRK tatt det i bruk …).

Bitcoins er vel for nytt til at det har blitt laget lover (eller, presedens) for det; foreløpig har de vel samme status som andre "liksompenger" (WoW-gull, Linden dollars i Second Life, osv.)

Da burde det være fullt lovlig for meg å laste ned f.eks. "Der ingen kunne tru at nokon kunne bu" eller Wikileaks-samlingene via bitcointorrentz (om det nå er fordi jeg har en gammel ruter som må omstartes hver gang noen laster torrents, eller bruker nett fra skolen som blokkerer torrents, eller fordi bitcointorrentz faktisk får veldig gode hastigheter, eller det er fordi jeg ikke liker tanken på at IP-adressen min står over lista til Advokatfirmaet Simonsen over de som har lastet ned Wikileaks-info).

Om man har mye trafikk mot denne nettsiden er ikke dette noe mer vanskelig å oppdage enn torrenttrafikk? Det blir vel lettere med datalagringsdirektivet?

Jeg som privatperson kan ikke se hvilke IP-adresser som laster ned fra bitcointorrentz. Men hvis jeg laster ned en torrent, så kan jeg se hvilke andre klienter som laster opp/ned på den samme torrenten, og IP-adressene deres. Så jo, det er vanskeligere å oppdage. De eneste som i utgangspunktet har den informasjonen er bitcointorrentz selv, og ISP-en min. Og det er (enn så lenge) ikke mulig for hvem som helst å kreve lister over IP-adresser fra ISP-er.

Men jo, datalagringsdirektivet skal åpne for at man skal lagre hvilke nettsider du har vært inne på, i flere måneder. Men fortsatt må man ha en grunn for å kreve den informasjonen fra en ISP, og fortsatt får man ikke vite mer enn hvilke adresser du har vært inne på (altså, _innholdet_ av overføringer skal ikke lagres).

Er du veldig paranoid så går det vel an å bruke en proxy/VPN i stedet, som altså brukes til mer enn bare torrents. Det er vel litt lettere å forsvare bruken av en VPN for økt personvern på nettet enn bruken av en anonymiserende torrenttjeneste …

Lenke til kommentar

Poenget mitt var vel at bruken av dette kom til å bli nedlasting av piratkopierte torrents. Hvorfor skal du betale for å laste ned lovlige torrents fra NRK? Det hadde i hvert fall ikke jeg giddet å gjøre.

Bitcoins er en gråsone så vidt jeg vet ja, men det er et pyramidespill. Verdien per bitcoin er nå på ca 4$ per bitcoin, da jeg oppdaget bitcoins var verdien 20$ per BTC, så det er ikke snakk om at du betaler mye for hver torrent. Det som er problemet med bitcoin er at ingen vet hvor all regnekraften går hen, og at verdien per BTC synker mens vanskelighetsgraden stiger.

Som du selv sa: en proxy/VPN fungerer bedre for å skjule IDen enn denne tjenesten. Selvfølgelig har det sin nisje, som nevnte Wikileaks, men det eneste det skjuler er hvilken torrent du har lastet ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...