Gå til innhold

Depth of Field plugin/program

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville tro det er ganske lett å få til den DoF-effekt med ett plugin, feks få ett f4-bilde til å se ut som f1.4. Noen som har noen tips på denne fronten? Aller helst ønsker jeg en plugin til Lightroom. Det er viktigere for meg at det er lett å bruke å få gode resultater med, enn at man kan tune hver minste lille ting, orker ikke å bruke en evighet på hvert bilde.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...jeg ville tro det er ganske lett å få til den DoF-effekt med ett plugin

Ja, det mulig og ganske lett. FocalPiont 2 fra OnOne Software.

Er dette noe du kan bruke kanskje?

Nei, dette er ikke program som lager DoF effekt. Du linker til DoF skalaer og kalkulatorer :nei:

Takk for tips, jeg så litt på manualen dog, og det så endel mer tungvindt ut enn jeg forestilte meg, jeg hadde egentlig håpt softwaren klarte å identifisere områder som var ute av fokus, og gjøre de mer blurry, men virker som jeg må streve endel med lasso-tool eller ekvivalent for å få ok resultater?

AtW

Lenke til kommentar

En annen metode er å bruke photoshopfilteret "lens blur" med et "depth map" definert under channels, der hvit=ingen uskarphet og svart=helt uskarpt og gråtonene imellom svarer til stadig mer "ut-av-fokus". Beste måten å lage slike "miniatyr-bilder" med vanlig optikk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...