gravypressure Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg skal bygge min egen medieserver hjemme, og lurer på hvilke operativsystem som er lurt å bruke, og enkelt å sette opp. Har noen erfaringer og anbefalinger de ønsker å dele? I all hovedsak skal serveren brukes til å lagre audio, video og bilder på nettverket, samt å kunne streame dette ut til klientene. Videre må den ha en torrentklient, gjerne med RSS-feed. I tillegg er det ønskelig at jeg kan kjøre backup av klientene som jeg bruker på nettet. Serveren har verken tastatur eller skjerm tilkoblet, så det er nødvendig å kunne koble til med remote desktop. Av klientene på nettet har jeg 5 windows-maskiner, hvor den ene er til TVen og kjører windows med XBMC. I tillegg har jeg 2 mobiltelefoner og én tablet som alle kjører android. Samtlige skal ha mulighet til å kunne streame og dele innhold. I tillegg kan det for fremtidig bruk være gøy å ha muligheten f.eks. å sette opp en FTP-server, og kunne koble til serveren remote over internett via en kryptert link. Hva er da lurt å bruke? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gå for windows server, men etter hvert heller jeg litt mer mot linux. Har snoket litt på nettet og sett at veldig mange kjører Ubuntu med sambashare og diverse applikasjoner. Selv er jeg fristet til å teste ut LinuxMCE, men er litt skeptisk til hvilke begrensninger som ligger i dette... er det noen som har erfaringer eller har testet ut nyeste versjon (8.10)??? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Anbefaler Debian. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå