Gå til innhold

Kjendiselgen "Albin" er skutt


Anbefalte innlegg

Så det er greit å drepe dyr som har forhold til andre dyr, men ikke når de har et forhold til mennesker (uavhengig av menneskets forhold til dyret)?

Du mener jakt er å drepe dyr og skammelig, mens jeg er uenig. Jeg respekterer din mening, men vi kommer aldri til å bli enige, ei heller forstå hverandre, så videre diskusjon er meningsløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med albinodyr er at de ikke overlever særlig lenge fordi artsfrender mobber og støter ut dyret, i mange tilfeller tar de livet av albinoer , fordi de er annerledes.

 

Denne elgen klarte seg jo utmerket. Inntil den ble skutt. Noe som hvertfall delvis tilbakeviser den hypotesen.

 

...fordi det almenne publikum ikke vet hva jakt dreier seg om så om jeg hadde hatt muligheten så hadde jeg latt være å skyte...

 

Jakt dreier seg anno 2011 om lystmord og intet annet. Det forstår mange av oss i 'publikum', veldig godt.

 

Hvis du mener at dyrene skal få bo her istedenfor menneskene, javel. Har du lyst å spre ordet ditt om at alle i Norge skal flytte ut da for å gi plass til dyrene?

 

Alt jeg sa var at dyrene var her før oss, og at de ikke trengte voldspsykopatiske homo sapiens med GPS, jakthunder, og mach 1 rifler til å tynne flokken til deres eget beste.

 

Det er en grunn til at vi har så lite rovdyr

 

Ja. Nemlig at bønder og lystmordere, unnskyld "jegere", har drept dem.

 

Er det pent å se på dyr som lider? Har du sett en rev med skabb før, eller? Jeg har - og det er ikke et pent syn!

 

Les hva du skriver, mann. I et øyeblikk forsvarer du lystmord, i det neste snakker du om dyrs lidelser. Bestem deg.

 

Er du veganer? Eller kjøper du kjøtt på rema 1000? Du visste kanskje ikke at hjortekjøtt er noe av det sunneste kjøttet man kan spise?

 

Jeg er vegetarianer. Grunnen til at jeg ikke er veganer, er at jordsmonnet stort sett er strippet for B12.

 

Hehe, du viser igjen hvor lite du egentlig vet om jakt. Eksempelvis, så er det ikke lovlig å bruke bly-ammunisjon i hagle, da blir stål brukt. Og hvor har du det fra at det er veldig mye bly som blir igjen i viltet? Kulen forblir massiv, men soppformet. Man rensker også opp i området hvor skuddet gikk inn og ut.

 

Man skyter som sagt ikke elg med hagl. Og det er ikke mer enn et par uker siden det stod i VG at man fant urovekkende store mengder bly i vilt. Det er dessuten ikke slik at man får ut alt blyet av kjøttet. Kulen er tilsynelatende massiv, men etterlater seg masse mikropartikler som spres over et langt større område. Men for all del, du gjør som du vil.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår egentlig å ikke jakte i det hele tatt, men om en først skal drepe dyr og påberope seg å være en slags viltforvalter som besørger at "naturen går sin gang", bør vel selve jakten gjenspeile dette edle kallet?

Jakt er den beste måten å skaffe kjøtt på. Vi bruker ikke energi på å fóre opp viltet. På grunn av rifla kan man gjøre jakta human. Men kjøtt vil du vel fremdeles ha, så lenge det kommer fra kjøttdisken på rema 1000? :)

 

At du ikke klarer å se hva følgene blir av å ikke jakte i det hele tatt er for min del uforståelig.

 

edit; Dette gjelder deg også, Runinho.

Jeg er enig i at jakt er det mest "humane" (som for øvrig er et merkelig uttrykk når det er snakk om å skyte noen i hodet), men det kan diskuteres hvor nødvendig det er spise kjøtt i det hele tatt. Jeg har i hvert fall ikke behov for det.

 

Hvis formålet med jakt er å holde viltbestanden nede, kan vi heller gjøre det samme med viltet som vi gjør med mennesker - dvs. ikke plaffe ned tilfeldige individer, men kontrollere bestanden med prevensjonsmidler og andre tiltak som hindrer overbefolkning.

Lenke til kommentar

snip

 

når jeg er på jakt har jeg verken hund eller gps. og kunne godt tenkt meg og bruke pil og bue vist det blir lovlig.

 

er jeg fortsatt et dårlig meneske?

 

eddit: og jeg jakter faktisk for og forvalte vilt bestanden, skaffe kjøtt og ser på speningen som noe ekstra. å nei, jeg nyter ikke og skyte et dyr. men noen må gjøre det.

 

eddit2: og det med buen er noe jeg kunne tenke meg og bruke siden det tydelig vis ville være mere 'retferdig'

Endret av supercz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

når jeg er på jakt har jeg verken hund eller gps. og kunne godt tenkt meg og bruke pil og bue vist det blir lovlig.

 

er jeg fortsatt et dårlig meneske?

Du er ikke nødvendigvis et dårlig menneske fordi du går på jakt. Dog, hvis du er åpen for å bruke primitive våpen med dårlig presisjon, som er ekstremt vanskelig å mestre, bare for at du selv skal få en mer pirrende opplevelse under jakten - da går det an å argumentere for at du er et dårlig menneske.

 

Når jeg gjør narr av moderne jegere som bruker alle slags hjelpemidler (kikkertsikte, walkie-talkie, GPS, hunder, bil osv), så er det ikke fordi jeg ønsker at de skal bruke mer primitive metoder og utsette byttet for enda mer lidelse - jeg gjør det for å poengtere hvor latterlig det er å fremstille moderne jakt som noe naturlig, mandig, en kamp for å overleve osv. Det er enkelt og greit en sport og en lek for voksne. Hvilket er greit nok så lenge samfunnet samtidig tillater industrielt misbruk av dyr.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å begynne med jakt så jeg kan spise kjøtt med god samvittighet, i motsetning til den ekle bismaken av dyreplageri som følger med industrimat.

Støtter deg helt og fullt i ditt utsagn og legger ved et bilde som beskriver veganere, vegetarianere og alle som har levd beskyttet fra naturem i en trygg og sikker forstad med overbeskyttende foreldre som sympatiserer med dyrevernekstremistyer som Paul Watson...

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å begynne med jakt så jeg kan spise kjøtt med god samvittighet, i motsetning til den ekle bismaken av dyreplageri som følger med industrimat.

Støtter deg helt og fullt i ditt utsagn og legger ved et bilde som beskriver veganere, vegetarianere og alle som har levd beskyttet fra naturem i en trygg og sikker forstad med overbeskyttende foreldre som sympatiserer med dyrevernekstremistyer som Paul Watson...

 

Hvordan beskriver det veganere og vegetarianere? Jeg vet ikke hvor mange du har møtt på, men de fleste jeg kjenner er enige om at industrikjøtt er verre enn jaktkjøtt.

Lenke til kommentar

Må bare korrigere de som sier at dette er en albino elg, det er feil...

Elgen har (unnskyld: hadde) hvit pigmentert pels og intet annet...

 

 

Jeg hadde ikke hatt noen kvaler med å skyte den aktuelle elgen, men den store negative publisiteten denne saken har fått skader jegere (da inkludert meg selv) og deres omdømme i Norge fordi det almenne publikum ikke vet hva jakt dreier seg om så om jeg hadde hatt muligheten så hadde jeg latt være å skyte...

Jeg kan bekrefte dette, Albin var ikke en albinoelg men en helt vanlig elg som tilfeldigvis hadde hvit pels.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at jakt er det mest "humane" (som for øvrig er et merkelig uttrykk når det er snakk om å skyte noen i hodet), men det kan diskuteres hvor nødvendig det er spise kjøtt i det hele tatt. Jeg har i hvert fall ikke behov for det.

 

Hvis formålet med jakt er å holde viltbestanden nede, kan vi heller gjøre det samme med viltet som vi gjør med mennesker - dvs. ikke plaffe ned tilfeldige individer, men kontrollere bestanden med prevensjonsmidler og andre tiltak som hindrer overbefolkning.

Du ser virkelig for deg at det er enkelt å fange inn kanskje 30% av den nye elgbestanden hvert år for å gi den prevensjonsmidler? Beklager, men det var et morsomt urealistisk middel.

 

"og andre tiltak som hindrer overbefolkning" - som hva? La dem sulte eller dø på grunn av sykdommer?

 

Man skyter ingen i hodet. Som sagt, så er viltkjøtt generelt sunt til kjøtt å være. Det er magert, og inneholder mye godsaker. Og nei, man plaffer ikke ned tilfeldige individer, man har kvoter. Kanskje hvis du faktisk hadde visst litt om hvordan jakta ble utført, så hadde du kanskje trodd noe annet.

 

Jakt er:

1 - Mer miljøvennlig enn å dyrke planter. Ja, det er helt sant. Moder jord fórer dyrene selv, uten innblanding fra en bonde.

2 - Nødvendig for å holde bestanden nede.

3 - Spennende å drive med, og ikke minst veldig vanskelig.

4 - Sunt! Både mat- og helsemessig.

 

Unnskyld for at jeg sier det, men du kommer ikke langt med fordommer mot jegere. Du har tydeligvis ALDRI vært på krevende jakt, hvor det kreves sin "mann" for å kunne felle et bytte. Hjorten har overlegen hørsel og luktesans. Det at du tror det bare er å gå ut i skogen og bråke, for så å skyte på et dyr, får være opp til deg - men du tar helt feil.

De moderne hjelpemidlene er der for en grunn. Selv bruker jeg ikke GPS, da jeg kjenner marka vår godt. Kikkertsikte er viktig for å kunne avgi trygge skudd (OI, SÅ FÆLT GJORT AV OSS!), lyddemper bruker jeg ikke selv om det kan være lurt for å ikke få hørselskader. Alt dette har ein funksjon, men det blir ikke enklere å finne viltet av den grunn.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, man kan jo tilføye litt til det jeg svarte Spenol angående det med å sende ut prevensjon. Her er alle de jaktbare artene: http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html#1

 

Lykke til å med gjøre den jobben jegere gjør - uansett om man velger å dele ut kondomer, bedøvelsesgevær, p-piller eller noe lignende. :)

 

edit; Da velger jeg å bruke kvelden ute i skogen på jakt. Wish me good luck!

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...