Gå til innhold

Kjendiselgen "Albin" er skutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår egentlig å ikke jakte i det hele tatt, men om en først skal drepe dyr og påberope seg å være en slags viltforvalter som besørger at "naturen går sin gang", bør vel selve jakten gjenspeile dette edle kallet?

Jakt er den beste måten å skaffe kjøtt på. Vi bruker ikke energi på å fóre opp viltet. På grunn av rifla kan man gjøre jakta human. Men kjøtt vil du vel fremdeles ha, så lenge det kommer fra kjøttdisken på rema 1000? :)

At du ikke klarer å se hva følgene blir av å ikke jakte i det hele tatt er for min del uforståelig.

edit; Dette gjelder deg også, Runinho.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må også gjøres for å regulere bestandene, ellers vil vi plutselig få elg i hagen som spiser søpla og er aggressive mot mennesker og gnager skogen tom for mat, før de dør ut og det bare er noen få igjen.

EDIT: Og jeg kan garantere at en rask død fra en kule gjennom brystet er å foretrekke over å sulte i hjel.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En rask død fra en kule gjennom brystet er også å foretrekke over det å få en sykdom. Det er bare å se på hva som skjedde med reven da skabben stod for fullt. Var det vakkert å se reven springe på vinteren, hvor han manglet halve pelsen? Nei, da måtte mennesket gripe inn med våpen for å hindre at hele revestammen forsvant.

Lenke til kommentar

For meg er det totalt uforståelig at jakt i det hele tatt er lovlig. De aller siste menneskene i samfunnet som bør ha tilgang på våpen er de som nyter å drepe andre levende vesner.

De som går på elgjakt, gjør ikke det for moro skyld men for matens skyld. Folk har i alle år siden steinalderen gått på jakt. Kjøtt er en del av vårt kosthold og er rik på proteiner. Forresten, knask i deg bladene og gulerøttene du, håper det smaker........

Endret av OAB1966
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er vegan og glad i dyr og hele den pakka der, men det er lite som irriterer meg like mye som folk som synes jakt er fælt og så stikker på McDonalds og spiser en Triple CheeseMaccer og en milkshake etterpå.

Og sånne "det er bare dyr"-folk. Jeg regner med at ingen av dere hadde brydd dere noe om jeg hadde gått rundt med rifle og skutt hunder? De er jo bare dyr? Eller, de er jo eiendeler, og det er det jo litt kjipt å ødelegge.

Lenke til kommentar
At du ikke klarer å se hva følgene blir av å ikke jakte i det hele tatt er for min del uforståelig.

Ja, Norge var sikkert et forferdelig land for elg, før menneskene gjorde sitt inntog :)

Dette må også gjøres for å regulere bestandene, ellers vil vi plutselig få elg i hagen som spiser søpla og er aggressive mot mennesker og gnager skogen tom for mat, før de dør ut og det bare er noen få igjen.

I Norge er det bjørn, jerv og ulv som skal regulere elgestammen. Ikke lystmordere med GPS, hund, og metallbiter som flyr oppimot mach 1.

Var det vakkert å se reven springe på vinteren, hvor han manglet halve pelsen? Nei, da måtte mennesket gripe inn med våpen for å hindre at hele revestammen forsvant.

Om det er vakkert å se på eller ikke er vel strengt tatt lite relevant. Dessuten frarøvet man reven sjansen til å bygge opp immunitet. Dermed vil dette fenomenet bare komme tilbake. Vi må slutte å tillegge dyrene menneskelige kvaliteter som det passer oss.

De som går på elgjakt, gjør ikke det for moro skyld men for matens skyld. Folk har i alle år siden steinalderen gått på jakt. Kjøtt er en del av vårt kosthold og er rik på proteiner. Forresten, knask i deg bladene og gulerøttene du, håper det smaker........

Mennesket er ikke laget for å spise betydelige mengder kjøtt. Faktisk er vi neppe laget for å spise kjøtt i det hele tatt og ville ikke kunnet gjøre det om vi ikke kunne grille, steke, og koke det.

Spis for å leve, ikke lev for å spise!

Håper forøvrig det smaker med elgkjøtt fullt av bly også. Her er noen av tingene du har å se frem mot om du spiser "vilt" regelmessig:

"Bly omsettes ikke i kroppen, men det kan hope seg opp i kroppen og forårsake organskade. Blyforgiftning kan gi skade av beinmarg, nervesystem, lever, nyre og hormonproduserende organer."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og sånne "det er bare dyr"-folk. Jeg regner med at ingen av dere hadde brydd dere noe om jeg hadde gått rundt med rifle og skutt hunder? De er jo bare dyr? Eller, de er jo eiendeler, og det er det jo litt kjipt å ødelegge.

Verden er faktisk ikke så svart-hvitt at «et dyr er et dyr». Det er forskjell på dyr, og hvis du mener det er like greit å skyte nabofamiliens hund som å jakte på elg, har du problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En hvit elg med kallenavnet "Albin" er skutt av en dansk elgjeger i indre Østfold. Denne elgjegeren har pådratt seg halve Norges vrede og har til og med mottatt drapstrusler. Men herregud da, er det grunn til å bli forbanna og opprørte folkens? Det var jo for pokker bare et dyr. En ting er soleklart, elgkjøtt smaker godt :)Det er jo igrunn bra at "Albin" ble skutt, for slike dyr med albinisme er svake dyr med defekte gener. Det er ikke bra at "Albin" skal føre gendefekten videre. Jeg vil rette min stor takk til vår danske venn som gjorde kort prosess :)

Skal vi bruke samme tankegang på mennesker kanskje? En kar med en fin liten bart hadde en slik ide en gang

Du vil si at han med bart også står bak naturlig seleksjon?

Lenke til kommentar

Verden er faktisk ikke så svart-hvitt at «et dyr er et dyr». Det er forskjell på dyr, og hvis du mener det er like greit å skyte nabofamiliens hund som å jakte på elg, har du problemer.

Så den eneste vesentlige forskjellen er at et menneske har et forhold til dyret? Dersom jeg har et vennlig forhold til en fri elg, er det da galt å skyte den?

Lenke til kommentar

Så den eneste vesentlige forskjellen er at et menneske har et forhold til dyret?

Dyr kan også få en form for forhold til mennesker. Se bare på det du brukte som eksempel: hunder. Ville og tamme dyr er heller ikke det samme.

Dersom jeg har et vennlig forhold til en fri elg, er det da galt å skyte den?

Nei, ikke med mindre du eier elgen og «passer på den», som i en innhegning eller på privat grunn. Du lar ikke en «kjæleelg» gå rundt i skogen mens det pågår jakt.

Lenke til kommentar

Så det er greit å drepe dyr som har forhold til andre dyr, men ikke når de har et forhold til mennesker (uavhengig av menneskets forhold til dyret)?

Eierskapet er altså viktigere (man skal ikke ødelegge andres eiendommer) enn livet til dyret (man skal ikke drepe friske dyr)? Hvordan eier jeg en elg? Hva defineres eierskap som? Jeg tror elgevennen min ville vært gladere med fri tilgang på skogen. Folk lar hunder løpe rundt i skogen når det er jakt, med alle farene det medbærer, det bør jeg også la elgevennen min gjøre.

(Bare så det er forstått: Jeg ville aldri drept verken hund eller elg)

Lenke til kommentar

Må bare korrigere de som sier at dette er en albino elg, det er feil...

Elgen har (unnskyld: hadde) hvit pigmentert pels og intet annet...

Jeg hadde ikke hatt noen kvaler med å skyte den aktuelle elgen, men den store negative publisiteten denne saken har fått skader jegere (da inkludert meg selv) og deres omdømme i Norge fordi det almenne publikum ikke vet hva jakt dreier seg om så om jeg hadde hatt muligheten så hadde jeg latt være å skyte...

Lenke til kommentar

Ja, Norge var sikkert et forferdelig land for elg, før menneskene gjorde sitt inntog :)

Hvis du mener at dyrene skal få bo her istedenfor menneskene, javel. Har du lyst å spre ordet ditt om at alle i Norge skal flytte ut da for å gi plass til dyrene?

I Norge er det bjørn, jerv og ulv som skal regulere elgestammen. Ikke lystmordere med GPS, hund, og metallbiter som flyr oppimot mach 1.

Det er en grunn til at vi har så lite rovdyr - jo, vi vil ha det selv og beskytte menneskene mot de truslene en bjørn f. eks. kan utgjøre. Og angående det siste utsagnet ditt utspeiler du bare hvor lite du vet om saken, og hvor usaklig du gleder deg til å være hver dag du står opp av sengen.

Var det vakkert å se reven springe på vinteren, hvor han manglet halve pelsen? Nei, da måtte mennesket gripe inn med våpen for å hindre at hele revestammen forsvant.

Om det er vakkert å se på eller ikke er vel strengt tatt lite relevant. Dessuten frarøvet man reven sjansen til å bygge opp immunitet. Dermed vil dette fenomenet bare komme tilbake. Vi må slutte å tillegge dyrene menneskelige kvaliteter som det passer oss.

Om det er vakkert å se på eller ikke er strengt tatt relevant. Er det pent å se på dyr som lider? Har du sett en rev med skabb før, eller? Jeg har - og det er ikke et pent syn!

Det at du foreslår at reven bare skal få leve sitt eget liv med en pinefull sykdom som kan smitte over på andre dyr, og ødelegge stammen er fremdeles helt uforståelig.

Mennesket er ikke laget for å spise betydelige mengder kjøtt. Faktisk er vi neppe laget for å spise kjøtt i det hele tatt og ville ikke kunnet gjøre det om vi ikke kunne grille, steke, og koke det.

Er du veganer? Eller kjøper du kjøtt på rema 1000? Du visste kanskje ikke at hjortekjøtt er noe av det sunneste kjøttet man kan spise?

Spis for å leve, ikke lev for å spise!

Så vakkert sagt. Jeg spiser for å leve, og ser ikke noe feil i å gjøre en god sak for naturen og for min egen helse.

Håper forøvrig det smaker med elgkjøtt fullt av bly også. Her er noen av tingene du har å se frem mot om du spiser "vilt" regelmessig:

"Bly omsettes ikke i kroppen, men det kan hope seg opp i kroppen og forårsake organskade. Blyforgiftning kan gi skade av beinmarg, nervesystem, lever, nyre og hormonproduserende organer."

Hehe, du viser igjen hvor lite du egentlig vet om jakt. Eksempelvis, så er det ikke lovlig å bruke bly-ammunisjon i hagle, da blir stål brukt. Og hvor har du det fra at det er veldig mye bly som blir igjen i viltet? Kulen forblir massiv, men soppformet. Man rensker også opp i området hvor skuddet gikk inn og ut.

Skulle tatt deg en tur og spurt grunneierne om hva de synes om at den store elgestammen vår spiser i stykker skogen. Kvota på elg skulle vært dobbel så stor vell så det.

Jeg er uenig. Viltkjøtt har et stort potensiale som næring, og er noe vi burde ta vare på.

Endret av Quote
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er arving (førstefødt bondesønn, riktignok noe jeg lar gå videre til broren min) til en hel del grunn som det vanker en del elg i (har sitti et par timer i traktor og venta på at elger skal stikke så det er trygt å vandre da jeg var yngre). Har aldri hørt noe klaging på at elgen gjør noen stor skade der, og så vidt jeg vet, har faren min gitt tillatelse til en elgfellelse i året siden han arvet gården.

Men faren min har jo klart å produsere en hippieunge (neppe med vilje, dog), så hans mening betyr vel nada for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...