Gå til innhold

[Løst] Solid kamera til reise

Anbefalte innlegg

Heisann! Skal ut på et halvt års reise etter jul, og i den forbindelse tenker jeg å anskaffe et ordentlig kamera. Har sett på både avanserte kompaktkameraer (bla. Panasonic Lumix LX5, Nikon P7000) og hybridkameraer (bla. Panasonic Lumix DMC GF3, Nikon J1, Olympus PEN PL2/3). Jeg er virkelig ingen fotograf og ønsker av den grunn et auto-modus til å stole på. Ellers er jeg opptatt av størrelse, dvs. lav vekt og volum er en stor fordel. Jeg skal blant annet på safari, og kameraet bør derfor fungere godt under ulike lysforhold og/eller i situasjoner der jeg eller fotoobjektet er i bevegelse. Evt. om det er andre faktorer dere kan tenke dere. Kjempemessig om kameraet også kan være, i hvert fall litt, robust. Noen tanker og ideer, eller kanskje bemerkninger til mine tanker og ideer - rop ut!

Massevis av takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet du skal ha heter Leica C-LUX 3 og koster rundt 2500-3000 kr.

Bildeprosessor og automatikk fungerer meget bra. Har aldri vært behov for manuelle innstillinger.

Tror ingen kompaktkameraer har optikk som nærmer seg denne i skarphet.

Kameraet er lite og lett og du kan ha det i baklomma og sitte på det 24/7 og kameraet fungerer like fint.

Dette er Rolls Roysen blant kompaktkameraer, sjøl om denne billigutgaven fra Leitz er produsert i Japan og ikke i Tyskland.

Og - du får ikke kjøpt kameraet på Elkjøp :-D

Lenke til kommentar

Safari kan være så mangt, fotografer har så forskjellig behov, og forskjellige kvalitetskrav, så det må han sjøl avgjøre.

I stedet for de tallene du oppgjir, er det enklere å si at kameraet har 5x zoom og er lyssterkt nok til å ta bilder på seinkveld og i lampelys i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Leica C-LUX 3 er Leicas utgave av Panasonic FX37, en modell som ble lansert for tre år siden (en evighet i digitalakameraverdenen) og som forlengst er utgått fra Panasonic. Panasonic FX77 er siste oppdaterte versjon av FX37. Alle Leicas kompaktkameraer er forøvrig rebrandede Panasonicmodeller (bortsett fra X1). Ingenting galt med det, Panasonic lager mange bra kameraer, men Leica tar gjerne vesentlig mer for sine versjoner.

Uansett, skulle jeg anbefalt noe i pek og klikk klassen med rundt 4-5x zoom for en som ikke er alt for fotointeressert og skal på lang reise tror jeg det måtte blitt en av de vann- og støvtette kameraene. Panasonic har fått mye bra kritikker for sine modeller, og FT3 er foreløpig siste versjon av denne. Det er mange andre som lager slike modeller også, her er en oversikt.

Personlig ville jeg nok hatt litt mer enn 5x zoom for en lengere reise, men det spørs hva du vil ta bilde av, hvor mye penger du vil bruke og hvor mye du vil dra på.

Neste skritt opp i zoomområde er en såkaldt "travelzoom", nettopp beregnet på folk som vil ha med et kamera som dekker mye uten at det blir alt for stort. Akam testet noen av disse i denne artikkelen i våres og Panasonics variant (TZ20) her.

Vil du ha enå mer zoom og fortsatt ganske kompakt kan du se på modeller i den største superzoomklassen som har 20-35x zoom, men da er du borte fra lommekameraer.

I steden for mer zoom kan du prioritere relativt kompakt og bedre bildekvalitet og mer manuell kontroll. Da kommer kamerar som Canon G12, Panasonic LX5, Nikon P7100 osv inn i bildet. Mye bra her, men begrenset med tele. P7100 har mest tele i denne klassen, Olympus XZ1 best lysstyrke og Canon S95 (S100) er minst.

Speilløse systemkameraer (dvs der du kan bytte objektiv) er neste skritt opp på bildekvalitetsskalaen igjen, men de blir også en god del større selv med bare en 3x zoom. Er budsjettet stort nok kan du se på GF3 med 14-42X, eventuelt med 45-175mm X telezoom i tillegg. Det vil være en pakke som gir veldig bra bildekvalitet i forhold til størrelsene. De to ny X-objektivene er ikke i butikkene ennå, men er ventet i løpet av høsten. Ser du nevner Nikon J1 også, og der får du også bra bildekvalitet i forhold til størrelse.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Leica C-LUX 3 er Leicas utgave av Panasonic FX37, en modell som ble lansert for tre år siden (en evighet i digitalakameraverdenen) og som forlengst er utgått fra Panasonic. Panasonic FX77 er siste oppdaterte versjon av FX37. Alle Leicas kompaktkameraer er forøvrig rebrandede Panasonicmodeller (bortsett fra X1). Ingenting galt med det, Panasonic lager mange bra kameraer, men Leica tar gjerne vesentlig mer for sine versjoner.

Uansett, skulle jeg anbefalt noe i pek og klikk klassen med rundt 4-5x zoom for en som ikke er alt for fotointeressert og skal på lang reise tror jeg det måtte blitt en av de vann- og støvtette kameraene. Panasonic har fått mye bra kritikker for sine modeller, og FT3 er foreløpig siste versjon av denne. Det er mange andre som lager slike modeller også, her er en oversikt.

Personlig ville jeg nok hatt litt mer enn 5x zoom for en lengere reise, men det spørs hva du vil ta bilde av, hvor mye penger du vil bruke og hvor mye du vil dra på.

Neste skritt opp i zoomområde er en såkaldt "travelzoom", nettopp beregnet på folk som vil ha med et kamera som dekker mye uten at det blir alt for stort. Akam testet noen av disse i denne artikkelen i våres og Panasonics variant (TZ20) her.

Vil du ha enå mer zoom og fortsatt ganske kompakt kan du se på modeller i den største superzoomklassen som har 20-35x zoom, men da er du borte fra lommekameraer.

I steden for mer zoom kan du prioritere relativt kompakt og bedre bildekvalitet og mer manuell kontroll. Da kommer kamerar som Canon G12, Panasonic LX5, Nikon P7100 osv inn i bildet. Mye bra her, men begrenset med tele. P7100 har mest tele i denne klassen, Olympus XZ1 best lysstyrke og Canon S95 (S100) er minst.

Speilløse systemkameraer (dvs der du kan bytte objektiv) er neste skritt opp på bildekvalitetsskalaen igjen, men de blir også en god del større selv med bare en 3x zoom. Er budsjettet stort nok kan du se på GF3 med 14-42X, eventuelt med 45-175mm X telezoom i tillegg. Det vil være en pakke som gir veldig bra bildekvalitet i forhold til størrelsene. De to ny X-objektivene er ikke i butikkene ennå, men er ventet i løpet av høsten. Ser du nevner Nikon J1 også, og der får du også bra bildekvalitet i forhold til størrelse.

Her tror jeg det kan være lurt å gjøre oppmersom på at det er fotografen som lager bildene og ikke kameraet.

Lenke til kommentar

Hvis det er fotografen som lager bildene så må man da komme seg ut av Auto. Og her sier TS at auto er det som blir brukt.

Det kan diskuteres om det er fotografen eller kamera som da lager bildene, men alle bildene blir slik som kamera ønsker. Fotografen bestemmer da ikke mer en komposisjon.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Heisann!

Skal ut på et halvt års reise etter jul, og i den forbindelse tenker jeg å anskaffe et ordentlig kamera.

Har sett på både avanserte kompaktkameraer (bla. Panasonic Lumix LX5, Nikon P7000) og hybridkameraer (bla. Panasonic Lumix DMC GF3, Nikon J1, Olympus PEN PL2/3).

Jeg er virkelig ingen fotograf og ønsker av den grunn et auto-modus til å stole på.

Ellers er jeg opptatt av størrelse, dvs. lav vekt og volum er en stor fordel.

Jeg skal blant annet på safari, og kameraet bør derfor fungere godt under ulike lysforhold og/eller i situasjoner der jeg eller fotoobjektet er i bevegelse.

Evt. om det er andre faktorer dere kan tenke dere.

Kjempemessig om kameraet også kan være, i hvert fall litt, robust.

Noen tanker og ideer, eller kanskje bemerkninger til mine tanker og ideer - rop ut!

Dersom dere er flere som skal reise sammen, kan det være fint å ha kameraer som utfyller hverandre.

For eksempel et godt kamera som er egnet i lite lys (f.eks. Panasonic LX5 eller Olympus XZ1), og et med mye zoom til bruk på safari (TravelZoom).

Dersom du reiser alene (eller dere kun vil ha med ett kamera), kan et kompakt alt-i-ett-kamera være et godt kompromiss. Det er flere produsenter med lignende kameraer.

Les TEST av kompakte TravelZoomKameraer.

Jeg vil ikke anbefale deg å velge et systemkamera om du skal bo i en ryggsekk i et halvt år, og ikke er veldig interessert i fotografering. Jeg antar at du skal fotografere på reisen, ikke reise for å fotografere.

Nå vet ikke jeg hvordan du skal reise, men når jeg drar på ryggsekktur, liker jeg å ha et lite kamera som jeg kan ha lett tilgjengelig, men samtidig skjult. Da kan jeg være relativt anonym, uten å gå glipp av fotomuligheter. Det er tilstrekkelig med normalt god byggkvalitet, om kameraet oppbevares nær kroppen.

Husk å ta med ekstra batteri(er).

Endring: reparert lenke.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Safari kan være så mangt, fotografer har så forskjellig behov, og forskjellige kvalitetskrav, så det må han sjøl avgjøre.

...

Det har du helt rett i.

Jeg var på endags-safari med Panasonic Lumix LX3 (= Leica D-LUX 4) m/"24-60mm"-optikk.

Jeg fikk tatt mange artige bilder av de andre safarideltakerne. Bilder av hyener og gnu og sånt byttet jeg til meg fra dem med kraftig teleoptikk.

Lenke til kommentar

Det har du helt rett i.

Jeg var på endags-safari med Panasonic Lumix LX3 (= Leica D-LUX 4) m/"24-60mm"-optikk.

Jeg fikk tatt mange artige bilder av de andre safarideltakerne. Bilder av hyener og gnu og sånt byttet jeg til meg fra dem med kraftig teleoptikk.

Hehe, ja. Jeg er sterk tilhenger av hverdagsfotografering. Hyperbilder blir gjerne sterile og derved uinteressante, artsbeskrivende avbildninger. Og samme hvor flink fotografen har vært, blir de på en måte kjedelige, du engasjeres ikke av bildene. Storslagne å henge på veggen, men etter ei stund ser du dem ikke.

Lenke til kommentar

Nja, det må du nesten vurdere selv.

Fordelen med mye zoom er jo at du kommer "tettere innpå" f.eks. dyr som er langt unna. Men kameraer med mye zoom har litt dårligere bildekvalitet generelt og spesielt når det blir skumring og litt mørkere ute.

Et kamera som det nevnte Panasonic LX-5 kan du ikke zoome så veldig langt inn med, men det har til gjengjeld meget god bildekvalitet og, for et kompaktkamera å være, veldig gode egenskaper i lite lys.

edit: et litt større kamera, men fortsatt "kompaktkamera" er Nikon P7100. Dette har "litt av begge deler"; brukbart i dårlig lys, og du kan zoome et stykke inn på dyr og andre ting som er langt unna.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt et kamera som G12/P7100 fremfor en superzoom av flere grunner. En større bildebrikke gir bedre bildekvalitet, og lar deg bruke det i dårligere lys. I og med at zoomområdet er mindre, så vil optikken være av bedre kvalitet og noe mer lyssterk.

Den ekstra rekkevidden som en super-zoom gir deg, kan være kjekk å ha, og lar deg ta noen "imponerende" bilder. Men da som oftest bilder av type "se hva jeg kan", ikke gode bilder som du forstørrer og henger opp på veggen.

I tillegg har de gjerne muligheten for mer avanserte instillinger som kan være greit å ha hvis du ønsker å gå videre med fotointeressen.

Lenke til kommentar

Heisann! Skal ut på et halvt års reise etter jul, og i den forbindelse tenker jeg å anskaffe et ordentlig kamera. Har sett på både avanserte kompaktkameraer (bla. Panasonic Lumix LX5, Nikon P7000) og hybridkameraer (bla. Panasonic Lumix DMC GF3, Nikon J1, Olympus PEN PL2/3). Jeg er virkelig ingen fotograf og ønsker av den grunn et auto-modus til å stole på. Ellers er jeg opptatt av størrelse, dvs. lav vekt og volum er en stor fordel. Jeg skal blant annet på safari, og kameraet bør derfor fungere godt under ulike lysforhold og/eller i situasjoner der jeg eller fotoobjektet er i bevegelse. Evt. om det er andre faktorer dere kan tenke dere. Kjempemessig om kameraet også kan være, i hvert fall litt, robust. Noen tanker og ideer, eller kanskje bemerkninger til mine tanker og ideer - rop ut!

Har/har prøvd LX5, G12 og P7000! Til en safari hadde jeg ikke vært i tvil, der er allroundegenskapene til P7000 avgjørende for meg iallefall! Go for it! :thumbup: (er forresten kommet en P7100 nå, tror jeg)..... :ohmy:

Lenke til kommentar

Har/har prøvd LX5, G12 og P7000! Til en safari hadde jeg ikke vært i tvil, der er allroundegenskapene til P7000 avgjørende for meg iallefall! Go for it! :thumbup: (er forresten kommet en P7100 nå, tror jeg)..... :ohmy:

Det stemmer at P7100 har kommet nå. Og den fikser de småtingene som var feil på P7000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...