Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegagnsbil.


Skroll

Anbefalte innlegg

Jeg har lite peiling på bil så trenger litt hjelp til å kjøpe min første bil.

 

Jeg tenker rundt 20 000,-. Får jeg kjøpt en grei bil da? Eller er det stor fare for at jeg må ut med store summer pga deler som slites?

 

Det er fint om den ikke sluker drivstoff også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Golf kan jo være et ok sted å begynne.

Hva du får når du kjøper bruktbil, veit du aldri, nesten umulig å forsikre seg mot at den kan bryte sammen etter kort tid, men hos forhadlere er det vanlig å gi tre mnd garanti. Det du finner på finn.no, autodb.no osv er billigere.

Lenke til kommentar

Klart vi hjelper deg! Men først trenger vi litt mer info om hva du skal bruke bilen til. Eks: mye småkjøring, skal di imponere noen med den?, ny / gammel; by bil , snø ,

 

Som sagt mange ganger før: Japsebiler er billigst i drift. Toyota er bankers , men litt grå, subaru bruker mye drivstoff, michibishi har små og korte seter, Volvo har gode seter, manuell gir er biligst i drift.

 

Liker du å skru eller må verksted ta seg av senn miste ting ? ( for ting blir det)

 

Generelt i den prisklassen er store og små biler samme pris og prisen settes til antall mnd til neste eu x 1000 (true)

Og ikke glem at eu sier svært lite om bilens stand. Ta bilen du vil kjøre med på et verksted.

 

 

Og ( for første gang ) SKRIV KONTRAKT!!! Puhh

Lenke til kommentar

Det blir nok endel småkjøring, og jeg skal ikke ha en bil for å imponere. Vil rett og slett ha en grei førstegangs bil som ikke sluker penger.

 

Om det blir noe deler som må byttes skal jeg nok klare å gjøre det selv kanskje med litt hjelp av bekjente istedenfor å betale ti ganger så mye for at noen skal gjøre det på et verksted.

Lenke til kommentar

opel astra f(91-97). billige deler, lett å skru på, 1.8L eller 2.0L. til rundt 20000 bør du klare å finne en som er ganske bra, kjøpte min for 12000 og den var 95% rustfri, litt småplukk her og der, men ikke noe stort(billige deler, så det var ikke noe problem).

Lenke til kommentar

Hva må jeg ut med i forsikring på en bil som fks astra?

 

er ikke sikker på hva det vil bli i ditt tilfelle, men det ligger jo kalkulatorer for slikt på hjemmesidene til forsikringsselskapene.(if/gjensidige/sparebank1/og andre). jeg er 30, 70% bonus, lofavør og del kasko, årsprisen min er ca 4000 kr.

Lenke til kommentar

astra: drikker bensin og olje.

 

ascona støtter jeg men er et ordtak som sier : "alle biler ruster men opel har rekord"

 

opel ruster ganske fort iforhold til andre biler. men fleste opel eiere driter i bilen for det er en skam å kjøre opel fra 90 mod og nyere.

 

dritopel. (ja jeg har hadd opel selv og vet hva det er snakk om)

 

men husk at veteranbiler får man max 5000 i kjørelengde på med vetaranforsikring og da er det billig. men skal du ha mere enn 5000 i kjørelengde blir det normal forsikring slik som på en 2000 mod bil. og da blir prisen plutselig mye høyere. hviss du ikke vill sjonglere mellom forsikringsselskap for å betale 400 kr nå og da. men det går opp i opp.

 

nei kan jo fortelle at jeg nå har min tredje golf 2 og har ikke vært misfornøyd med den.

 

sluker ikke penger den. lite feil og enkel å skru på. det er 4 ledninger og 2 slanger. sånn er det bare. eneste er at det er typisk ungddomsbil å ha golf så er litt usikker med forsikring. men varierer på alder,bonus og hvor du bor i landet og kjørelengde du har tenkt deg.

 

men ikke kjøp dieselbil hvis det er mye småkjøring.

Lenke til kommentar

 

men husk at veteranbiler får man max 5000 i kjørelengde på med vetaranforsikring og da er det billig. men skal du ha mere enn 5000 i kjørelengde blir det normal forsikring slik som på en 2000 mod bil. og da blir prisen plutselig mye høyere. hviss du ikke vill sjonglere mellom forsikringsselskap for å betale 400 kr nå og da. men det går opp i opp.

 

Tja.. på veteranbiler er det vel ganske enkelt å bare stille ned km-tellern etter den har gått 5000km?

Er jo ikke mulig å bevise at den har blitt skrudd ned fra forsikringen.

Er en enkdel jobb det, var jo trossalt biler som hadde kassettspiller som var moderne.

Lenke til kommentar

astra: drikker bensin og olje.

 

kan ikke si at jeg har erfart det, derimot ganske snill på begge områder. dog har erfaring med at 1.6L motoren er litt mer oljetørst enn 1.8L motoren.

 

 

opel ruster ganske fort iforhold til andre biler. men fleste opel eiere driter i bilen for det er en skam å kjøre opel fra 90 mod og nyere.

 

eldre biler som ikke blir tatt vare på ruster, kan ikke si at jeg opplever opel som noen versting. noen tenker på hva andre mener om bilen man har, tøff eller teit. jeg tenker på at det er billige deler, ikke ofte det er trøbbel, men skulle det være noe så er bilen lett å skru på, generelt en bra bil å ha med å gjøre når man snakker om biler i den prisklassen.

Lenke til kommentar

ikke enig der.

hadde en omega 2.2 stv 2001 mod. var tadd godt vare på da av forrige eier før jeg kjøpte den. kunn gådd 130 000. hadde den i 5 månder. tilsammen hadde jeg glede av den i 3 uker. brukte over 50 tusn i reprasjoner og drit. og det var ikke rust i hjulbuene. etter 2 månder vinter var halve hjulbuene bak full av rust. jallabil

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Hadde en Nissan Primera P10 da jeg var student. Bunnsolid mekanisk, registerkjede, god å kjøre, lett å skru på. Desverre tok rusta den til slutt, men da hadde jeg kjørt bilen i 3 år uten annet vedlikehold enn oljeskift og bytte av bensinpumpe. Min var en 1994, men du finner nyere enn det på finn.no.

 

Denne ser ikke så værst ut

Lenke til kommentar

ikke enig der.

hadde en omega 2.2 stv 2001 mod. var tadd godt vare på da av forrige eier før jeg kjøpte den. kunn gådd 130 000. hadde den i 5 månder. tilsammen hadde jeg glede av den i 3 uker. brukte over 50 tusn i reprasjoner og drit. og det var ikke rust i hjulbuene. etter 2 månder vinter var halve hjulbuene bak full av rust. jallabil

 

har ikke peiling på omega. men kan moderere meg litt, jeg opplever ikke opel astra f som noen versting når det kommer til rust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...