TrulsD88 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Har problemer med å starte opp maskinen, får ikke skjermbilde. Alle vifter starter og det høres ut som det er liv i harddisken. Jeg har prøvd å resette bios ved å både flytte jumperen et hakk og ta ut batteriet. Jeg har dobbeltsjekket alle kabler og sett om noe er løst eller skadet. Jeg har 2 ram brikker og har prøvd å kjøre begge enkeltvis. Jeg har prøvd å bytte skjermkabel. Maskinen var full av støv når jeg åpnet den, men har fjernet alt nå. (Lukter ikke svidd) Mener å huske at maskinen ga et lite pip ved oppstart, hører ikke det nå. I tillegg lyser ikke på knappen på maskinen og den skrur seg ikke av ved å holde den inne. Ellers kjører maskinen helt til jeg tar strømmen. (I hvertfall viftene) Maskinen kjøres på windows og består av blant annet: (Si ifra om mer info trengs) Hovedkort: MSI K9A2GM-FIH, AMD 780G+SB700, DDR2, Socket-AM2+, HDMI, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16 CPU: AMD Athlon 64 X2 6000 89W, Socket AM2, 3,1GHz Minne: Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MBKit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX Noen forslag til mere som skal prøves ? Feilkilder? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar
TrulsD88 Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Ikke noe håp ? Burde jeg kjøpe nytt HK, CPU og Minne ? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Gjort noe spesielt med den siste? Skjedde tilsynelatende helt tilfeldig? Uansett så høres det ut som CPU eller RAM-problemer. Sikker på at du har kjørt alle mulige kombinasjoner av ram-brikkene? Sjekket at CPU-vifta sitter som den skal? Prøvd det åpenbare som å sjekke skjermen eller skjermkortet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det første du bør sjekke er PSU. Det er den vanligste feilkilden. At vifter etc går betyr ikke at PSU er i orden. Mål spenningene med multimeter, eller bare bytt PSU. Lenke til kommentar
TrulsD88 Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Occi: Skjedde helt tilfeldig. CPU vifta sitter godt festet. Har 4 slots til minne og har prøvd 3 (siste er under cpu vifta) med 1 og 2 brikker tilkoblet. Skjermen funker fint og skjermkortet er integrert i HK. Bruker forresten HDMI utgangen koblet til en LCD tv, burde jeg testet med en annen skjerm om VGA utgangen funker ? Hårek: Har målt på noen av utgangene til PSU nå, ser bra ut. Burde jeg måle alle? Den til HK sitter litt vanskelig til uten å skru ut masse. Noen steder på HK man kan måle ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Hvis du finner 3.5 3.3V, 5v og 12V så er antagelig alt OK. Er forsåvidt det samme hvor du måler. Endret 9. oktober 2011 av Hårek Lenke til kommentar
TrulsD88 Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Hårek: Har målt 12v og 5v, står ikke merket på PSU at den skal gi 3.5v, så stemmer nok det da. Fikk målt på hovedkabelen til HK nå og var hvertfall 5v mellom noen av koblingene der. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Mente 3.3V, det har alle PCer. http://pinouts.ru/Power/atxpower_pinout.shtml Dessuten bør du måle 12V to steder. Den ene måler du enten i Molex kontakten til diskene eller i ATX kontakten, den andre måler du i P4 kontakten (som er forsyning til CPU). http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#atx12v4 Lenke til kommentar
TrulsD88 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Hei, takk for gode linker, de hjalp forståelsen Nå har jeg fått målt ferdig og det stemmer, så da er PSU utelukket. Noe mere feilsøking å gjøre som indikerer om det er Minne, HK eller CPU ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå