Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regner jeg effekttap ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.elsiden.no/eltekn/likestr/34spetap.htm

Merk deg at det står ein feil i eksempel 3.4.1. Det skal stå "En varmeovn for likestrøm på 40 ohm" ikkje "40 W".

Effekttap er den effekten du får ut av kabelen når den blir spenningssatt i form av varme. Ein kan samtidig finna spenningsfallet over kabelen og rekna seg fram til kva spenning forbrukaren i enden får.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Effekttap er den effekten du får ut av kabelen når den blir spenningssatt i form av varme. Ein kan samtidig finna spenningsfallet over kabelen og rekna seg fram til kva spenning forbrukaren i enden får.

Det blir vel litt feil? Kan da fint være effekttap i andre komponenter enn kablene. Prosessoren i PCen min har et voldsomt effekttap, selvom der ikke eksisterer kabler.

Men det blir som jeg sier, og som flere har bekreftet, effekttap brukes i flere ulike sammenhenger, og det er derfor vanskelig å oppgi en formel uten å vite hvilken sammenheng det er.

Lenke til kommentar

Det blir vel litt feil? Kan da fint være effekttap i andre komponenter enn kablene. Prosessoren i PCen min har et voldsomt effekttap, selvom der ikke eksisterer kabler.

Men det blir som jeg sier, og som flere har bekreftet, effekttap brukes i flere ulike sammenhenger, og det er derfor vanskelig å oppgi en formel uten å vite hvilken sammenheng det er.

Kva er feil?

Så lenge det ikkje er oppgitt noko anna må eg anta kva det er snakk om. Er det ikkje det TS er på jakt etter får han spesifisere.

Lenke til kommentar

Det er ledninger inni prosessoren din også, men de er pitte pitte pitte små :)

Effekttap skjer i 99% av tilfellene i overføring av eller konvertering av effekt.

Lenke til kommentar

Kva er feil?

Så lenge det ikkje er oppgitt noko anna må eg anta kva det er snakk om. Er det ikkje det TS er på jakt etter får han spesifisere.

Det virket som du generaliserer effekttap til å bare gjelde spenning/effekttap i kabler. Var dette jeg ville påpeke at ikke var helt korrekt.

Ingen tvil om at det er elektriske ledere i en prosessor, men ikke i form av kabler. Og det er ikke effekttapet i lederne i cpu-en som gjør at den blir varm, men transistorene som jobber.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er elektriske ledere i en prosessor, men ikke i form av kabler. Og det er ikke effekttapet i lederne i cpu-en som gjør at den blir varm, men transistorene som jobber.

Nå hater jeg å være pirkete på deg, men det er jo samme elektronfriksjonen som oppstår i transistorkontaktene som oppstår i ledere.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Uten jeg vet hvilken effekt det er snakk om, kan man kort si at;

Effekttap = Totaleffekt - nytteeffekt

effekten som står på motor skiltet er det put på motoren eller? Hvordan finner jeg den aktive effekten som motoren trekker fra nettet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...