Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betale høy husleie da jeg bor hjemme?

Anbefalte innlegg

Hei

Situasjonen min er slik at jeg bor sammen med mor og stefar i stefaren sitt hus og han vil at jeg skal betale for å bo hjemme.

Jeg er arbeidsledig akkurat nå pga jeg har vært syk i en lang periode, derfor får jeg penger av NAV 2 ganger i måneden. Av NAV får jeg tilsammen 4000kr.

Jeg er på vei ut i arbeid akkurat nå men har jeg bor er ikke jobbmarkedet stort.

Problemet mitt er da at stefaren min har vært dum med meg helt siden vi flyttet inn og da han hørte at jeg skulle få penger av NAV ville han plutselig ha husleie.

Spørsmålet mitt er da, har stefaren min lov til å ta de 4000 kronene jeg far av NAV hele måneden til husleie? Jeg har egene regninger å betale så jeg får ikke hjulet til å gå rundt akkurat nå.

Han sier at hvis jeg ikke betaler så kommer han til å kaste meg ut, jeg har prøvd å snakke med han men han er så sta at det nytter ikke uansett hva jeg gjør.

Kjæresten min bor 2 timer unna å hun har sagt at forelderene hennes syntes det er greit at jeg kan få bo der en periode, de skulle å ha husleie men bare på 500kr, noe som går helt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett å flytte inn til kjæresten for en liten periode, men ikke noe jeg ville basert meg på. Han har ingen rett til å kreve de 4000 du får av Nav til husleie. Ser ingen annen utvei enn at dere må komme fram til noe dere imellom eller så får du ta sterkere midler til, hva enn det skulle være. Men lurer på det samme som personen over meg, hva sier moren din til dette?

Lenke til kommentar

han kan nok ikke ta de, men han er nok i sin fulle rett til å kreve husleie for at du skal kunne bo under hans tak.

dog, 4k var urimelig i mine øyne, sier ikke moren din noe?

han kan vel i bunn og grunn pælme deg på ræva ut om han skulle finne det for godt. ass-move men det er så:p alle er ikke snill her i verden.

sliter du med økonomien kan du vel også søke sosialpenger, får du innvilget kan du også måtte belage deg på å betale tilbake når økonomien er på plass igjen. men kommer vel litt ann på situasjonen

lykke til

Lenke til kommentar

Desverre tror jeg loven er slik att om du er over 18 år kan han kreve husleie og kaste deg ut om dere ikke kommer til enighet om leie.

Syns derimot att det er svært urettferdig med tanke på att du er en ung person som sliter med sykdom og prøver å komme deg ut i arbeid.

Tror kanskje det beste ville vært om dere kom til en enighet hvor du betaler han soppas mye leie att du fikk råd til å betale regningene mat og andre avgifter.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at du bare får 4000 i mnd av nav? Minstesatsen tilsvarer ca 8-9000 etter skatt. (Ved arbeidsavklaringspenger/dagpenger)

Får du mat gratis? For kost og losji synes jeg ikke 4000 er mye, men han kunne jo latt deg beholde en 1000-lapp selv til lommepenger. Kjøper du maten din selv burde han kunne kreve 1/4 i husleie av din inntekt er min mening.

Er du flink til å hjelpe til i huset? Du som ikke jobber burde jo kunne gjøre så og si alt av husarbeid, ha middag klar til de kommer hjem osv. Gjør du litt ekstra for at du får lov å bo der? (For det er faktisk slik at de er snille som gir det lov, de har jo ikke noen som helst plikt til å hjelpe deg når du er ferdig med skole og er over 18 år.)

Og hvorfor flytter du ikke til et annet sted hvor det er lettere å få jobb?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har vel ingen rett til å bo hos denne mannen? Selvfølgelig oppfører han seg som en drittsekk, men det hjelper lite.

Jeg har selv betalt for kost og losji da jeg bodde hjemme, men aldri mer enn jeg hadde råd til og ikke før jeg begynte å tjene egne penger. Dette syns jeg er helt på sin plass, men stefaren din går et stykke over streken om han krever alt du har.

Lenke til kommentar

Hei

Situasjonen min er slik at jeg bor sammen med mor og stefar i stefaren sitt hus og han vil at jeg skal betale for å bo hjemme.

Jeg er arbeidsledig akkurat nå pga jeg har vært syk i en lang periode, derfor får jeg penger av NAV 2 ganger i måneden. Av NAV får jeg tilsammen 4000kr.

Jeg er på vei ut i arbeid akkurat nå men har jeg bor er ikke jobbmarkedet stort.

Problemet mitt er da at stefaren min har vært dum med meg helt siden vi flyttet inn og da han hørte at jeg skulle få penger av NAV ville han plutselig ha husleie.

Spørsmålet mitt er da, har stefaren min lov til å ta de 4000 kronene jeg far av NAV hele måneden til husleie? Jeg har egene regninger å betale så jeg får ikke hjulet til å gå rundt akkurat nå.

Han sier at hvis jeg ikke betaler så kommer han til å kaste meg ut, jeg har prøvd å snakke med han men han er så sta at det nytter ikke uansett hva jeg gjør.

Kjæresten min bor 2 timer unna å hun har sagt at forelderene hennes syntes det er greit at jeg kan få bo der en periode, de skulle å ha husleie men bare på 500kr, noe som går helt greit.

Selv om han muligens er en hestkuk så har jo stefaren sin fulle rett til å kreve leie av han hvis han er over 18 år og bor under hannes tak da.

Om dere ordner en offisiell leiekontrakt så kan du ta med den til nav så mener jeg at du kan søke hos dem for å få dekket leien som han krever som da går utenom det du får på tiltaket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han vil åpenbart ikke ha poden i hus. Og han er tydeligvis en veldig usympatisk stefar, høres ut som moren har skutt gullfuglen der gitt. :thumbdown:

Klassiske stefaren, hjernevasker kjerringa og får henne til å bli mer glad i seg selv enn barna hennes. I de fleste tilfeller får hun vel juling og.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...