ariel1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg har valgt s1 og s2 matte som tilsvarer r1 jeg har ganske lyst å bli ingeniør, jeg lurer på om jeg kan ta r2 og fysikk 1 matte på en privatist skole? Før ville jeg ikke bli ingeniør men no har jeg sykt lyst! Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Du må ta R1 i tillegg til R2 og fysikk 1. 2 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Innholdet i S1 og S2 tilsvarer i noen grad innholdet i R1, men kreves R1, må du ha R1. =) 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Vil du bli ingeniør kan du vel også ta forkurs =) Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Er ikke bare-bare å ta forkurs. Søkte selv inn på forkurs for moro skyld med 38 poeng og var nummer 600-og-noe på ventelista for ett-års forkurset ved HiB, hvis jeg ikke husker helt feil. Endret 6. oktober 2011 av Klatt3n Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg tror da en kan ta kun R2 dersom dette er et krav og en allerede har S1/S2. Har aldri hørt om noe studie som krever R1 og samtidig ikke aksepterer S1/S2 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Som krav på ingeniørstudiene ved NTNU står det R1+R2, samt Fysikk 1. Minst 4 i de tre fagene. De studiene som bare krever R1, og som også godtar S1+S2, skriver dette spesifikt. Vil anta det samme gjelder S1+S2+R2, selv om jeg aldri har sett noe slikt. Endret 7. oktober 2011 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Vil du bli ingeniør kan du vel også ta forkurs =) Men dette fungerer bare på ingeniør studier på høyskolene, og noen få utvalgte studier på universitetet. Men skal du gå for et ingeniør studie på et universitet da er det ikke en selvfølge at du får innpass med forkurs, for de vil da kreve generell studiekompetanse med realfaglig fordypning (FYS 1, og R1/R2). Jeg finner ikke den tabellen som viser de forskjellige kvotene for alle studiene i Norge på forumet. Jeg kunne se på denne tabellen at det fantes 3 kvoter; "Ordinær kvote", "førstegangsvitnemål" og "forkurs". Alle ingeniør studier med "forkurs" kvote, kan du komme inn på med forkurs. Men det var dessverre svært mange ingeniør studier på universitetene som ikke hadde denne kvoten, og det betyr en ting. At man må søke på ordinær måte, med generell studiekompetanse osv. Skal du for eksempel ta Nanoteknologi på NTNU så kommer du ikke inn med et "forkurs", det er jeg 100% sikker på. Lenke til kommentar
ariel1 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Er ikke bare-bare å ta forkurs. Søkte selv inn på forkurs for moro skyld med 38 poeng og var nummer 600-og-noe på ventelista for ett-års forkurset ved HiB, hvis jeg ikke husker helt feil. ringte til de og de sa snittet er ca; 4. Men når var det du søkte til de? Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Skal du for eksempel ta Nanoteknologi på NTNU så kommer du ikke inn med et "forkurs", det er jeg 100% sikker på. Hæ? Seriøst? Jeg vet om folk som går EMIL og Teknisk Geofag som har tatt 1-årig forkurs, så regner jo med at det er det vanlige. Hvorfor er det ulikt for Nano? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Skal du for eksempel ta Nanoteknologi på NTNU så kommer du ikke inn med et "forkurs", det er jeg 100% sikker på. Hæ? Seriøst? Jeg vet om folk som går EMIL og Teknisk Geofag som har tatt 1-årig forkurs, så regner jo med at det er det vanlige. Hvorfor er det ulikt for Nano? Sjekk denne listen Poenggrenser 2011 Her kan du se at det finnes 3 kvoter, og de er som følgende; "Ordinær kvote", "Ordinær førstegangsvitnemålskvote" og "Forkurskvote". Alle studier som har "Forkurskvote" kan du komme inn på med forkurs. Dessverre så er det svært mange ingeniør studier på universitetene som ikke har denne kvoten, og det betyr at du må søke på en annen kvote med generell studiekompetanse med realfaglig fordypning. Jeg kan si med 100% sikkerhet at du kommer ikke inn på Nanoteknologi eller ett annet studie på NTNU med forkurs. Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Skal du for eksempel ta Nanoteknologi på NTNU så kommer du ikke inn med et "forkurs", det er jeg 100% sikker på. Hæ? Seriøst? Jeg vet om folk som går EMIL og Teknisk Geofag som har tatt 1-årig forkurs, så regner jo med at det er det vanlige. Hvorfor er det ulikt for Nano? Sjekk denne listen Poenggrenser 2011 Her kan du se at det finnes 3 kvoter, og de er som følgende; "Ordinær kvote", "Ordinær førstegangsvitnemålskvote" og "Forkurskvote". Alle studier som har "Forkurskvote" kan du komme inn på med forkurs. Dessverre så er det svært mange ingeniør studier på universitetene som ikke har denne kvoten, og det betyr at du må søke på en annen kvote med generell studiekompetanse med realfaglig fordypning. Jeg kan si med 100% sikkerhet at du kommer ikke inn på Nanoteknologi eller ett annet studie på NTNU med forkurs. http://www.ntnu.no/studier/mttekgeo/veiledning "Ja, det er gjort unntak fra kravet om generell studiekompetanse for søkere som har bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning eller 2-årig teknisk fagskole etter gammel ordning." http://www.ntnu.no/studier/mtenerg/veiledning "Jeg har ikke generell studiekompetanse men tar 1-årig forkurs til ingeniørutdanning, kan jeg da søke opptak til sivilingeniørutdanning etter forkurset? Ja, det er gjort unntak fra kravet om generell studiekompetanse for søkere som har bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning eller 2-årig teknisk fagskole etter gammel ordning." Edit: Opptakskravkvoten til siv. ing på NTNU ser jo også ut til å støtte forkurs, så synes det du sier virker merkelig. Og jeg vet om folk som har komt inn på siv. ing linjer rett fra forkurs. Endret 10. oktober 2011 av Elgstuing Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Det er Nanoteknologi jeg snakker om, men jeg var kanskje litt for rask ved å ta alle studiene under en kam, siden jeg ikke så noen forkurs kvote på studiene hos NTNU. Edit: ta mine innlegg med en klype salt, men ha det i bakhodet. Det er ikke sikkert at du kommer inn på et spesifikt studie med forkurs, dette bør du sjekke opp i. Endret 10. oktober 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Nei, du har rett i at NTNU ikke har noen forkurskvote, men så vidt jeg vet søker de med forkurs i samme kvote som de med GENS. Synes det er merkelig at Nanoteknologi skal være et unntak på dette. Hvordan vet du det 100%? Jeg er i alle flal student på NTNU og har hørt fra flere siv.ing-studenter at de gikk forkurs. Endret 10. oktober 2011 av Elgstuing Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Nei, du har rett i at NTNU ikke har noen forkurskvote, men så vidt jeg vet søker de med forkurs i samme kvote som de med GENS. Synes det er merkelig at Nanoteknologi skal være et unntak på dette. Hvordan vet du det 100%? Jeg er i alle flal student på NTNU og har hørt fra flere siv.ing-studenter at de gikk forkurs. Jeg er 100% sikker på at du ikke kommer inn på Nanoteknologi hos NTNU fordi jeg ikke kan se en "Forkurskvote" på Poenggrenser 2011 for Nanoteknologi. Det står også dessuten Her ingenting om at du får innpass med forkurs som opptakskrav. Jeg har heller ikke kunne finne noe annen informasjon som tilsier noe annet på NTNU.no. Det overbeviste meg ihvertfall. Edit: grunnen til at jeg er litt "skråsikker" er at jeg er nemlig interessert i Nanoteknologi selv, og jeg har aldri kommet over at forkurs gir innpass. Endret 10. oktober 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Det er kanskje ikke teoretisk umulig, men greia er vel at skal du inn på nano på NTNU i dag må du ha en poengsum som er umulig uten strake seksere pluss realfagspoeng, og det har du ikke hvis du trenger forkurs. Endret 10. oktober 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er kanskje ikke teoretisk umulig, men greia er vel at skal du inn på nano på NTNU i dag må du ha en poengsum som er umulig uten strake seksere pluss realfagspoeng, og det har du ikke hvis du trenger forkurs. Det har du helt rett i, nok et poeng. Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Nei, NTNU har ingen forkurskvote. Men forkurs søker sammen med GENS. Opptakskravet til de ordinære kvotene på NTNU er ING4R2. Denne har også Nanoteknologi. Den sier som følger: "Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Karakteren 4 eller bedre i Matematikk R2. Søkere med 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) eller 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning må dokumentere kunnskaper tilsvarende Matematikk R2. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskoleutdanning (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003) må dokumentere kunnskaper tilsvarende (R1+karakter 4 i R2) og FYS1. Det stilles ikke krav om generell studiekompetanse for søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole. " Tok en prat med noen nå og ble fortalt at denne dokumentasjonen bare består av karakter på 4 eller mer i matmeatikk fra forkurs. Isbilen: Ah, da så. Men da stiller det jo seg annerledes. Skjønner. Endret 10. oktober 2011 av Elgstuing Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er så mye motstridende informasjon her. Noe sier ditt og annet sier datt. Er det mulig å komme inn på Nanoteknologi med forkurs eller ikke? jeg mente at det ikke var mulig. Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er mulig med henhold til kvoten, men umulig med henhold til opptakskravet til Nanoteknologi siden det er for høyt. Hvis det er mulig å oppnå poengsummen som kreves for å komme inn på linjen med karakterer fra 1-årig forkurs, så går det bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå