b-real Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) På tide jeg skriver noe her, jeg har lenge ment å skrevet noe men aldri kommet så langt egentlig. Lurer på hva Ås, Ski, Follo generelt som kommune har tenkt til å gjøre med fiber-satsning med tanke på at både UMB, og vetrinærhøyskolen skal komme til kommunen. Hvorfor gjør ikke Ås kommune slik løsninger som Lyse AS for eksempel og graver vann og strøm sammen med fiber og slik som faen..Sortland kommune,en liten gokk-plass i vesterålen og legger fiber og skaper penger på kommunen siden kommunen eier et kraftselskap. Og dette kraftselskapet leverer også strøm nå til nabokommunene inkludert fiber inn til husveggen. Ås får et STORT universitet med både UMB landbrukshøyskolen og vetrinær-greia kombinert og hvordan er "capus" tilstanden der? Får dere nett via skolen deres der de bor? Bosituasjonen på ås med hybler osv. Hva gjør follo som enhet for dette her?> De har et faens universistet? Bør ikke infrastrukturen til disse plassene rundt være på plass rundt et univeristet? Hvorfor er de ikke det liksom? Skal studentene sitte å "dele" på slikt fjottet utgifter som dette når ALT foregår på IT. Bygget hos meg rives nå pga det skal bygge selv-eier-leiligheter med...tja..få studenter? Hvordan skal de alle huses med sammenslåingen? Hva gjør kommunene i Follo for dette? *sende epost til diverse partier i follo for å undersøke * Hva gjør staten med dette eller den instansen som har med dette å gjøre? Udannings-etaten eller hva faen? Noen som vet? Hvordan er den nasjonale strategien for universiteter og utvikling med å legge eget Internet-tilbud til våre skoler og univærsiteter som er offentlig og dette er ikke en tjeneste man faktisk burde spørre etter, den burde faktisk være der som en obligatorisk ting som SKAL ligge til rette før noe som helst egentlig får lov til å søke om å ha universisteter/høyskoler osv. Hvorfor bor studentene å måtte sitte å betale for regningene sine selv på internet som blir brukt så mye i skolesammenheng/forskning noe som det faktisk skjer en del av på skolen. Man kan ta sammarbeid med den resterende data-resursen som vil komme med fiber på slike steder. Får vi slike fiber-sammenkomster så kommer datacentrene også, her kommer både næringslivet til å ta fordel av dette: Sitat NRK: Flere næringslivsaktører på Vest-Oppland har gått sammen for å vinne en stor anbudskonkurranse om lagring av et stort datasenter i fjellhallene på Raufoss. Det er forskningsinstituttet CERN i Sveits som trenger lagring av ekstremt store mengder data, og grupperingen på Vest-Oppland konkurrerer med omkring 30 andre bedrifter fra flere land. Regjeringen orket ikke å svare på dette her heller en gang: http://www.tu.no/it/article262521.ece Her kan staten tjene penger på industri og arbeidsplasser dette medfører at næringslivet bygger data-centere, skaper arbeidsplass, vedlikeholder norsk industri, gir skole et IT-løft som folk kan drømme om. Den resterende datakapasiteten kan benyttes til forskning som til for eksempel på å forske NAROM eller hva pokker de heter ute på Andøya etter SETI@Home, eller Folding@home( http://folding.stanford.edu/) som leter etter gåten på jkreftgåten, og andre fantastiske sammarbeid man kan ha mellom skolene i Norge ifra Nordlys-senteret i Tromsø, som kan gå direkte til forskning som har med nordlys å gjøre uten at studentene i tromsø må vente på at Telenor forsatt ikke leverer Fiber eller så er det til en umenneskelig pris som koster skjorten som ingen har råd til og får dermed ikke hjelpe til å søke etter databehandlingskraft som kan sitte å hjelpe til å avdekke universets mysterier. IT-struktur i Norge trenger et ansikstsløft og jeg lurer på hva regjering gjør med dette, opposisjonen har til å si til dette, på kommunalt hånd og sist men ikke minst, hva mener DU om dette? Ikke drep meg hvis det ble for mye eller for uforståelig Endringer: Endret emnetittel: Fredag 7. October 2011 kl 1538: Ås, follo-distriktet, hva gjør de med infrastrukturen sin og Internet ISP osv. Endret 10. oktober 2011 av b-real 1 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Regjeringen gjør minimalt. Store ord, lite handling. De samme store ordene ved neste valg. Norge trenger egentlig et ansiktsløft på alle områder. Vei, tog, vei, internett, vei, vei og vei. En lusen høyskole blir omdøpt til universitet, og politikerne kommer og klipper over en snor, og folk føler at de har blitt gitt en gave fra en høyere makt. Selv om den eneste forskjellen er navnet. Samtidig er store deler av kloakk- og avløpsrørene i sentrum av de største byene våre fra midten av 1800-tallet. Kloakkrør fra før dynamitt og elektrisitet var oppfunnet. Men ingen politikere vil gjøre modernisering av kloakkrørene til sin kampsak, ei heller sette det på dagsordenen. Hvem vil vel bli husket som "kloakkministeren"? Endret 6. oktober 2011 av NothingForever Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg hører at mye fint skal skje. Gleder meg til det faktisk skjer! Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 post sent til: [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected], [email protected] Får se hva vi får til svar. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Får se hva vi får til svar. Kan vedde en hel krone på at 9/10 av disse vil sende "vi NEKTER å ta ansvar, og vi hvet ingenting" som svar, eller i det minste implisere det helt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Noe må man da få tilbake etter hvert Vær optimist, hvis ikke så får man benytte andre instanser for å formidle budskapet 1 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Fibernettet er vell hovedsaklig lukket i dag (altså ISP A får ikke bruke linjen ISP B har lagt, om de gjør det medfører det muligens en høy leie som gjør konkurranse ubrukeliFibernettet er vell hovedsaklig lukket i dag (altså ISP A får ikke bruke linjen ISP B har lagt, om de gjør det medfører det muligens en høy leie som gjør konkurranse nytteløst). I dag driver blant annet staten og legger fiber samtidig som de legger noe annet. Vell mindre ISPer har ikke muligheten til dette, da de ikke leverer vann eller strøm; slik som gigantene. Derfor er markedet urettferdig. I dag er det en relativt høy leie på kobber; fiber er enten utigjengelig eller særdeles dyrt å leie. Hadde vi fått staten ut av tele-nettet; ville det kommet flere aktører, samt en bedre infrastruktur i lokale områder. Dette ville også hjulpet å trekke ned dagens kunstig høye internett-priser.g). Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Bruker 8 minutter på å sykle hjem fra UMB - og det eneste jeg har (kan få) er trådløst nett...Jeppda, 400 kroner i måneden for 20GB i sneglefart! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Bruker 8 minutter på å sykle hjem fra UMB - og det eneste jeg har (kan få) er trådløst nett...Jeppda, 400 kroner i måneden for 20GB i sneglefart! Må bare påpeke at 8 minutter avstand sykling fra UMB, så rekker du å komme ganske øde 1 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Det har du selvsagt rett i, for da snakker vi et snitt på 35 km/t. Likevel, det er ikke sååå langt. Jeg mener, det finnes ikke en teknisk mulighet for ISDN engang, 4,5 km fra et universitet...En god grunn til at jeg aldri kommer til å bosette meg på landet når studiene er ferdige. Endret 7. oktober 2011 av Dellers Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Fikk svar ifra Arbeiderpartiet nå: Hei Gisle, takk for at du skriver til oss i Arbeiderpartiet!Siden problemstillingene dine er lokal har jeg hentet fram web adressen til Akershus Arbeiderparti http://akershus.arbeiderparti.no/ Tar du kontakt med dem, så vil de kunne svare deg mye bedre enn det jeg kan. Med vennlig hilsen Anne Campbell Weimoth Førstekonsulent Gruppekontoret Arbeiderpartiets Stortingsgruppe 23313320 / 930 05 122 Please consider the environment before printing this e-mail Jo takk AP, det er fint dere svarer på saken min men jeg skal ikke printe ut eposten. Takk, miljøvenlig skal det være her oss i Arbeiderpartiet. Fibernettet er vell hovedsaklig lukket i dag (altså ISP A får ikke bruke linjen ISP B har lagt, om de gjør det medfører det muligens en høy leie som gjør konkurranse ubrukeliFibernettet er vell hovedsaklig lukket i dag (altså ISP A får ikke bruke linjen ISP B har lagt, om de gjør det medfører det muligens en høy leie som gjør konkurranse nytteløst). I dag driver blant annet staten og legger fiber samtidig som de legger noe annet. Vell mindre ISPer har ikke muligheten til dette, da de ikke leverer vann eller strøm; slik som gigantene. Derfor er markedet urettferdig. I dag er det en relativt høy leie på kobber; fiber er enten utigjengelig eller særdeles dyrt å leie. Hadde vi fått staten ut av tele-nettet; ville det kommet flere aktører, samt en bedre infrastruktur i lokale områder. Dette ville også hjulpet å trekke ned dagens kunstig høye internett-priser.g). Yeah. Nå som de bygger togbaner og nye veier osv, blir disse dekningen dekket med f.eks wi-fi hele veien? Oslo->Gardermoen..oslo-bergen->Tromsø->spitsbergen. Oslo->London->Asia--faen...Tenk å kunne by på noe så fantastisk som å dekke hele Svalbard med Wi-Fi, LTF eller hva faens andre løsninger det finnes som kan takle dagens krav til en ISP. Hvorfor legger ikke staten slike ting ut på anbud. En linje med NIX-fiberkabler hva en det må til ...Som er landsdekkende, alle nye husstander bør komme med fiber levert fra staten/fylke/kommuner/bygder... så vi legger til rette for at alle har denne infrastrukturen. Herregud, hvor er nyskapningen på Oslo med tanke på at folkene på UIO/UMB/NTNU eller hvilket som helst universitet/forskere kunne ha vært med på å gjøre dette..få det gjort. Vi dekker Norge og blir pionerer...det er snakk om infrastruktur for faen. Mobilnettet i norge i dag, hvorfor skal vi ha svindyre skatter for å skaffe oss informasjon? Nei jeg har ikke noe å si mot tv-lisensen, jeg syns det er fantastisk at NRK faktisk enda holder koken og leverer forbausende bra ting. Men hvorfor må vi gjøre ditt og datt, kjøpe den og den tv-kanalen og betale så det hyler etter med parabolantenner og annet "peile-utstyr"...folk gjør forsatt dette. Faen, jeg er litt oppegående mener, burde kunne klare å finne en satans parabol-satelitt...Hva faen er dette? Jeg vil ikke ha slik trøbbel i hverdagen, jeg vil at informasjon skal være direkte kommunikasjon, uansett hvor du befinner deg. Innen for dette langstrakte landet vårt. Dekke norskekysten med et data-tilgang og vips så har man forskning som blir gjort på olje og fornybar-energi, Lag en server langt faen ute på norskekysten for faen. Kan vi være den første som lager undersjøiske tunneler fra Oslo til Europa med tog? Kan vi ikke prøve på dette? Lage noe det Japan-Kina har vært med på å gjøre å bygge undersjøisk tog og hva annet kabler de kan få lagt fiber og mer nede i disse tunellene? Hvorfor må jeg kun måtte høre på NRK P1 når det kommer til tuneller. Hvorfor er det ikke dekning i tuneller i norge? Seriøst? Radio? Trodde vi hadde kommet over Radioens tid snart! Faen heller, sambandsteknologi burde da faen ikke være så komplisert! Greit, førstegangstjenesten kan være dull, men pokker, la om så det være forsvaret som klarer å dekke tuneller i Norge i dag så la de få prøve seg! Forskere også... Jeg er oppgitt..mildt sagt. Hvor er oppfinnsomheten tatt veien? Hvor er norsk mobildata-produsering av det Google, Apple, Microsoft gjør nå på egen hånd? Har vi som Nordmenn et Norskt alternativ til en latterlig sum som 10kr for hver norsk statsborgere så har vi 49200000kr som bare står der. Det er litt mye penger...faen heller, litt mer en dette kan vi vel bruke på å få igang dette tiltaket en å bruke mer en 10kr for dette bare for å se om vi kunne gjøre dette her i praksisk. Sign me up, jeg skal faen meg donere hver en krone jeg har så lenge man kan komme fram til noe fornuftig fremover. Jeg er så lei av idioti. Ikke orket jeg å stemme forrige valg, faen, hva hadde Follo som område gjort virkelig for å viderebringe sitt budskap? Nada nix... Et folkemøte og..hay, det var det. Greit vi har hatt en røff sommer og jeg kondolerer til alle som ble berørt av denne mannen. Jaja, det er et annet kapittel som kan utdypes senere.. Bruker 8 minutter på å sykle hjem fra UMB - og det eneste jeg har (kan få) er trådløst nett...Jeppda, 400 kroner i måneden for 20GB i sneglefart! Må bare påpeke at 8 minutter avstand sykling fra UMB, så rekker du å komme ganske øde Ja ikke sant. Her er problemet i praksis. Det er idiotisk. Hver kommune og fylke burde klare å komme til en enighet om dette her og ikke minst staten, kongen, vi som det norske folk egentlig. Det har du selvsagt rett i, for da snakker vi et snitt på 35 km/t. Likevel, det er ikke sååå langt. Jeg mener, det finnes ikke en teknisk mulighet for ISDN engang, 4,5 km fra et universitet...En god grunn til at jeg aldri kommer til å bosette meg på landet når studiene er ferdige. Enda flere...ikke sant. Dette her er bare enda et eksempel. 4.5km unna og har ikke en gang over ISDN. Hva er problemet? Seriøst? Staten bør enten trekke seg fra Telenor eller beordre de med "makt" og slutte med det at de skal sitte på kontroll på det norske befolkningens snyting for svinedyre løsninger. Her burde ikke data-via trådløst eller via kabel komme uansett hvor du er i Norge. Tilgang på informasjon bør være en menneskerett og dette bør være lovbestemt i vår grunnlov. Faen, hva sier høyesterett om dette her? Eller faen FN for den delen? Integrated Services Digital Network (ISDN) is a set of communications standards for simultaneous digital transmission of voice, video, data, and other network services over the traditional circuits of the public switched telephone network. It was first defined in 1988 in the CCITT red book.[1] Prior to ISDN, the telephone system was viewed as a way to transport voice, with some special services available for data. The key feature of ISDN is that it integrates speech and data on the same lines, adding features that were not available in the classic telephone system. There are several kinds of access interfaces to ISDN defined as Basic Rate Interface (BRI), Primary Rate Interface (PRI) and Broadband ISDN (B-ISDN). ISDN is a circuit-switched telephone network system, which also provides access to packet switched networks, designed to allow digital transmission of voice and data over ordinary telephone copper wires, resulting in potentially better voice quality than an analog phone can provide. It offers circuit-switched connections (for either voice or data), and packet-switched connections (for data), in increments of 64 kilobit/s. A major market application for ISDN in some countries is Internet access, where ISDN typically provides a maximum of 128 kbit/s in both upstream and downstream directions. Channel bonding can achieve a greater data rate; typically the ISDN B-channels of 3 or 4 BRIs (6 to 8 64 kbit/s channels) are bonded. ISDN should not be mistaken for its use with a specific protocol, such as Q.931 whereby ISDN is employed as the network, data-link and physical layers in the context of the OSI model. In a broad sense ISDN can be considered a suite of digital services existing on layers 1, 2, and 3 of the OSI model. ISDN is designed to provide access to voice and data services simultaneously. However, common use reduced ISDN to be limited to Q.931 and related protocols, which are a set of protocols for establishing and breaking circuit switched connections, and for advanced calling features for the user. They were introduced in 1986.[2] In a videoconference, ISDN provides simultaneous voice, video, and text transmission between individual desktop videoconferencing systems and group (room) videoconferencing systems. Litt mer tid på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Services_Digital_Network#International_deployment A study[9] of the German Department of Science shows the following spread of ISDN-channels per 1000 inhabitants in the year 2005:Norway 401 Norway 401 Denmark 339 Germany 333 Switzerland 331 Japan 240 UK 160 Finland 160 Sweden 135 Italy 105 France 85 Spain 58 United States 47 Seriøst, vi kan gjøre bedre ting en dette her. Endret 7. oktober 2011 av b-real Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Internett er et kommersielt og uavhengig system. Det bør det fortsette å være. Jeg ser ingen grunn til at staten eller skattebetalerne skal betale for at folk får fiber inn i stua. Særlig når store mengder båndbredde hovedsakelig brukes til å bryte gjeldende lover Der hvor det er kundegrunnlag og behov skulle man tro telekomselskaper selv bygde ut dette. 1 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 (endret) Internett er et kommersielt og uavhengig system. Det bør det fortsette å være. Jeg ser ingen grunn til at staten eller skattebetalerne skal betale for at folk får fiber inn i stua. Særlig når store mengder båndbredde hovedsakelig brukes til å bryte gjeldende lover Der hvor det er kundegrunnlag og behov skulle man tro telekomselskaper selv bygde ut dette. Fuck kundegrunnlag er du klar over hva dette vil gi norsk turisme et bump i inntekt? Ta Hurtigruten med på en polar-ekspedisjon i samme stil som NRK kjørte med Hurtigruten nå igjen. Faen, folk gikk jo helt av skaftet og satt oppe døgn og natt for SÅ faens spennede var det å se på dette. Kan Norsk Forskning få noen som kan litt basic programering til å lage slike spill med puzzels osv. Se hvordan Portal laget av Valve og Portal 2 har skapt interesse. Vi liker puzzels, gi oss mer! http://fold.it/portal/info/science: Foldit is a revolutionary new computer game enabling you to contribute to important scientific research. This page describes the science behind Foldit and how your playing can help. Her har de laget et spill og vi folk som bruker internett knuste det kanskje utallige tallknusere har prøvt på? I don't know. NASA har gjort dette med månen og bedt OSS om å hjelpe til å kartlegge. Why? Så har jeg også noen ord jeg vil si om NAV: INSERT-MORE. Endret 7. oktober 2011 av b-real Lenke til kommentar
CharlieD Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 *huff* Nei, det er nok best å se etter i Øylandet for å få svar ^^ Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Internett er et kommersielt og uavhengig system. Det bør det fortsette å være. Jeg ser ingen grunn til at staten eller skattebetalerne skal betale for at folk får fiber inn i stua. Særlig når store mengder båndbredde hovedsakelig brukes til å bryte gjeldende lover Der hvor det er kundegrunnlag og behov skulle man tro telekomselskaper selv bygde ut dette. Et bedre spørsmål: Hvordan har du tenkt å tvinge teleselskapene å bygge ut infastrukturen, så folket får krav på nettlinjene de har krav på? Og husk: Veinetter er per dags dato er kommersielt og uavhengig system. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 *huff* Nei, det er nok best å se etter i Øylandet for å få svar ^^ CharlieD? Seriøst? Må jeg google dette også nå? FU! Din nisse Internett er et kommersielt og uavhengig system. Det bør det fortsette å være. Jeg ser ingen grunn til at staten eller skattebetalerne skal betale for at folk får fiber inn i stua. Særlig når store mengder båndbredde hovedsakelig brukes til å bryte gjeldende lover Der hvor det er kundegrunnlag og behov skulle man tro telekomselskaper selv bygde ut dette. Et bedre spørsmål: Hvordan har du tenkt å tvinge teleselskapene å bygge ut infastrukturen, så folket får krav på nettlinjene de har krav på? Og husk: Veinetter er per dags dato er kommersielt og uavhengig system. Lovverk? Normal folkeskikk og logisk tenkning? Jeg vil tippe Stortinget/Regjering...og da...vel..like langt. Eget politisk parti? Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvem sier at folk har KRAV på fiber? Er det plutselig blitt føyet inn i menneskerettighetene? Er det penger å tjene på fiber, ja så bygger selskapene ut fiber. I verste fall ville man ha få problemer med å finne investorer dersom det var lønnsomt. Staten bruker allerede for mye penger på saker og ting den ikke har noe med. Jeg bor forøvrig i Oslo og har heller ikke fiber. Dette er et område med nesten en million mennesker i Stor-Oslo. Lønner det seg ikke i større områder her, så synes jeg hvertfall ikke at det er fornuftig å bruke skattekroner på å bygge det utover i mindre tettbygde strøk. 1 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det finnes utallige kraftselvskaper som har lagt ut fiber i regionene, som sliter med store tap. Er det statens oppgave å sørge for at du har bra nett hjemme? 1 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Det finnes utallige kraftselvskaper som har lagt ut fiber i regionene, som sliter med store tap. Er det statens oppgave å sørge for at du har bra nett hjemme?Nei, men jeg syns det er en plikt at staten kan gi deg strøm på en eller annen måte også. Hva er vi? Et U-land? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det finnes utallige kraftselvskaper som har lagt ut fiber i regionene, som sliter med store tap. Er det statens oppgave å sørge for at du har bra nett hjemme?Nei, men jeg syns det er en plikt at staten kan gi deg strøm på en eller annen måte også. Hva er vi? Et U-land? Nesten uansett hvor du bor hen, så får du strøm, med mindre du bor på høyfjellet langt inne i gokk. Når det gjelder overføringskapasiteten i Norge, så blir denne stadig bedre, men det er veldig dyrt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå