Gå til innhold

Skal bo 12 dager i villmarken. Hva trenger jeg?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Må finne en måte å bruke strømmen fra vanlige batterier til å lade opp kamerabatterier. :hmm:

 

Har lånt to Lars Monsen-bøker, og skal se litt på Les Stroud i kveld.

Pelsjegerliv av Helge Ingstad har også kommet i posten. Kjenner at jeg gleder meg nå. :w00t:

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 29. Oktober sitter jeg på et fly til Island.

Har allerede bestilt flybillett.

Målet er å finne noen varme kilder, og telte ikke så langt fra dem.

 

Jeg blir å oppholde meg i Landmannalaugar, som er 17 mil fra Reykjavik, eller ved den "Den blå lagune" som er ca 4 mil fra Reykjavik.

 

Det viktigste jeg trenger er telt, sovepose og stormkjøkken.

Tenker å stokke opp på hermetikk og frysetørket mat, og finne en god vannkilde i tilfelle jeg går tom for flaskevann.

(Regner med at vannet jeg finner ute på Island må destilleres.)

 

Noen tips og triks for villmarka?

Tips til noe fin litteratur jeg bør ha med?

Tips for transport? Jeg tenker selv å låne eller kjøpe en brukt sykkel.

Du drar på lørdag?

Lenke til kommentar

Det viktige er å holde deg tørr. Det kommer til å regne som pokker, og da blir alt vått. I telt blir alt djevelsk vått bare det er litt vått ute. Med rolige nerver og litt erfaring kan du fyre primus inne i teltet hvis du kjører gass den dagen, men er du i bensinmodus er dette for de meget spesielt interesserte – skal ikke mye til før teltet brenner ned. Med noen minutters primusfyring blir teltet, den våte soveposen, fuktige sokker og alt annet langt mer utholdelig.

 

Hvis du over natta blir skikkelig varm i soveposen blir lette klær (trøyer og sokker) du legger i den tørt over natta; er den såpass tynn at du er på kanten til å fryse er det like fuktig morgenen etter og du har vært unødvendig kald.

 

Dra med en del sjokolade. Nøtter, rosiner og sjokolade i en brødpose i lomma er bra. Du skal ikke være borte lengre enn at det ikke er noe stort problem å gå litt sulten, selv om det selvsagt er behagelig å ha mer enn nok mat.

 

Lektyre: Walden av Thoreau. God tur! Island er flott.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ikke du terger Katla på deg, den murrer allerede nå.. ^^http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes/myrdalsjokull/#view=map

 

Vel... Jeg tenkte først å oppholde meg i Landmannalaugar, som er litt nord for Katla.

Det ble litt risikabelt, så jeg flytta meg litt lenger unna og nærmere Reykjavik slik at det blir lettere å måtte evakuere.

Det er de forhåndsregler jeg har tatt mot Katla. :p

 

 

Det viktige er å holde deg tørr. Det kommer til å regne som pokker, og da blir alt vått. I telt blir alt djevelsk vått bare det er litt vått ute. Med rolige nerver og litt erfaring kan du fyre primus inne i teltet hvis du kjører gass den dagen, men er du i bensinmodus er dette for de meget spesielt interesserte – skal ikke mye til før teltet brenner ned. Med noen minutters primusfyring blir teltet, den våte soveposen, fuktige sokker og alt annet langt mer utholdelig.

 

Hvis du over natta blir skikkelig varm i soveposen blir lette klær (trøyer og sokker) du legger i den tørt over natta; er den såpass tynn at du er på kanten til å fryse er det like fuktig morgenen etter og du har vært unødvendig kald.

 

Dra med en del sjokolade. Nøtter, rosiner og sjokolade i en brødpose i lomma er bra. Du skal ikke være borte lengre enn at det ikke er noe stort problem å gå litt sulten, selv om det selvsagt er behagelig å ha mer enn nok mat.

 

Lektyre: Walden av Thoreau. God tur! Island er flott.

 

Har med en vanntett pakksekk der jeg skal oppbevare det jeg vil ha tørt. Kameraustyr, sokker, osv.

 

Har bare et gammeldags stormkjøkken med rødsprit, så jeg vet ikke hvordan det vil funke å fyre det inni teltet.

Får hvertfall prøve det da.

Har sett mye Lars Monsen i det siste, og det er ofte at han fyrer primus inni teltet.

 

Walden er forresten med. Leste den på denne tida i fjor faktisk. :)

 

Takk for tips!

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Må finne en måte å bruke strømmen fra vanlige batterier til å lade opp kamerabatterier. :hmm:

 

Har lånt to Lars Monsen-bøker, og skal se litt på Les Stroud i kveld.

Pelsjegerliv av Helge Ingstad har også kommet i posten. Kjenner at jeg gleder meg nå. :w00t:

Jeg har lest Pelsjegerliv. Jeg synes ikke boka som litteratur var så mye å skryte av, men at den inneholder gode tips om hvordan man overlever i villmarken, det har den.

Lenke til kommentar

Er det ikke en fordel med et stormkjøkken som går på gass/fuel? Blir så mye søl med rødsprit =/ Like før du kunne lånt jetboilen min, om du bor et sted på Østlandet :p

 

Det er nok en fordel, men det er dyrere og mer... Luksus.

Jeg har dyp respekt for nasjonalparker og særlig naturen, så jeg kommer ikke til å forsøple eller tømme rødsprit overalt.

 

Mange villmarksfolk sier at godt ustyr er meget viktig, men jeg synes også det er flott å klare seg med det man har.

Vi får se om jeg ikke hater stormkjøkken etter turen da. :p

 

Takk for tilbud om lån, men jeg bor nok ikke i nærheten.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Stormkjøkken i innerteltet er litt risikosport, yttertelt stort sett ok. Det du vil unngå er en svær flamme som brenner opp teltduken; med bensinfyrt multifuel kan dette skje. Rødsprit funker greit så lenge det ikke blir for kaldt, tar bare litt lang tid.

 

Compeed er kjekt å ha. Ellers ville jeg ikke vært for bekymret for utstyrsmangel; mye er kjekt, men lite er nødvendig.

Lenke til kommentar

Bare pass på rødspriten, det er jævlig å søle rødsprit i sekken..da stinker ALT.

Gjorde stefaren min på en tur i slutten av sommeren. Det meste hadde rent ut i soveposen så den brant han like godt opp. Lånte han stort sett alle klærne mine så han ikke skulle fryse om natta. Kjip tur sånn sett, men vi fikk mye fisk! :)

 

Og god tur forresten!

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...