Gå til innhold

Skal bo 12 dager i villmarken. Hva trenger jeg?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Kjøp deg en del feltrasjoner.

Veldig god mat og du får i deg det du trenger, både i form av energi og andre ting.

http://www.drytech.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=54&Itemid=215

Det er bare "Frokostblanding" jeg ikke likte helt, de fleste likte den.

 

Du får også med klor-tabletter for å desinfisere vannet, men jeg har aldri testet de, så jeg vet ikke helt hvordan vannet blir etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er Drytech. Men flott, da kjøper jeg et par poser.

 

Av mat tenker jeg å ha med dette:

5 stk tunfisk på boks

2-3 kg ris

2-3 bokser med tomatbønner

3-4 poser med frysetørket mat

 

Så får jeg stikke til Reykjavik når trenger mer mat.

 

Det er nok noe jeg kan tjene penger på, men det vil jo gjøre at turen blir litt mot sin hensikt.

Nei, dette ødelegger ikke turen. Du sanker inntrykk, dagboknotater og bilder.

Alt det andre gjør du når du er godt og vel hjemme igjen.

 

Nemlig, da skjønner jeg. Jeg kommer ikke til å aktivt gå inn for å havne i media da.

Alt jeg tar av bilder og video blir nok til eget bruk. Tenker å lage en dokumentar / montasjevideo.

Det var ikke mye mat for to-tre uker! Jeg ville droppet hermetikk til fordel for frysetørket mat. Det er veldig besparende mtp. både plass og vekt.

 

Mat som tunfisk er kalorifattig og nærmest kun protein, noe som er flott for en sedat hverdag. Skal du på legge ut på tur bør du derimot heller få med deg energirik mat. Fett har mer en dobbelt så mange kalorier per gram som proteiner og karbohydrater. Med andre ord er også mat med litt fettinnhold veldig praktisk mtp. vekt og plass ifht. antall kalorier.

 

Hvis du har planer om å ta med en 2-3 kilos sekk med ris eller lignende ville jeg droppet det til fordel for mindre forseglede porsjonspakninger. Da slipper du rot og problemer hvis matsekken ryker. Dessuten er mer av maten er forseglet til enhver tid og blir ikke dårlig. Hvis du skulle være uheldig og søle rødsprit e.l. i tursekken vil også problemet bli av mindre utstrekning.

 

Kan også anbefale at du tar med noe godt forseglet tørket frukt og/eller dense energibarrer (sjekk innholdsfortegnelse for sammensetning på disse). Dette er mye energi i praktisk format.

 

Det finnes også et sugerør som filtrerer vann for de fleste skadelige mikroorganismer. Det heter LifeStraw. Har ikke prøvd dette selv, men det kan være verdt å ta en titt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne filmen du lager gleder jeg meg jaggu til å se! Har veldig lyst til å prøve noe slik som det du gjør selv, når jeg blir gammel nok.

Gammel nok???

Vet du hvor gammel Lars Monsen var da han tok med seg sovepose og sov under åpen himmel første gang?

 

Lagt til:

Jeg er ikke en gang sikker på at han hadde sovepose med.

Endret av Anskar
Lenke til kommentar

Denne filmen du lager gleder jeg meg jaggu til å se! Har veldig lyst til å prøve noe slik som det du gjør selv, når jeg blir gammel nok.

Gammel nok???

Vet du hvor gammel Lars Monsen var da han tok med seg sovepose og sov under åpen himmel første gang?

 

Lagt til:

Jeg er ikke en gang sikker på at han hadde sovepose med.

Ja, men nå snakker jeg ikke om å gå opp i skogen rett i nærheten (som jeg har vært i x100 ganger fra før av uansett) bare for å sove under åpen himmel. Jeg tenker på å dra en plass jeg aldri har vært og tilbringe 1-4 uker i villmarka der i nærheten, for å ha gjort det og opplevd noe sånt. Siden jeg bare er 15 år, med en kontrollfrik til mor, så tror jeg ikke at det hadde blitt aktuellt i næreste fremtid.

 

Heller har jeg ikke tenkt å gro et langt skjegg i løpet av oppholdet når jeg en gang bestemmer meg for å gjøre det. :!:

 

Men nå legger jeg meg så dere for å ha det godt folkens, snakkes imorgen!

Lenke til kommentar

Ja, men nå snakker jeg ikke om å gå opp i skogen rett i nærheten (som jeg har vært i x100 ganger fra før av uansett) bare for å sove under åpen himmel. Jeg tenker på å dra en plass jeg aldri har vært og tilbringe 1-4 uker i villmarka der i nærheten, for å ha gjort det og opplevd noe sånt. Siden jeg bare er 15 år, med en kontrollfrik til mor, så tror jeg ikke at det hadde blitt aktuellt i næreste fremtid.

 

Heller har jeg ikke tenkt å gro et langt skjegg i løpet av oppholdet når jeg en gang bestemmer meg for å gjøre det. :!:

 

Men nå legger jeg meg så dere for å ha det godt folkens, snakkes imorgen!

Ta med laptop og web cam du så mora di kan ha kontroll på deg og dra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det jeg ville vært mest bekymret for er at Island på denne årstida kan være ganske heftig. Teltet ditt f. eks. bør ikke være noe fra Europris. Du skjønner hvorfor når du våkner opp nedsnødd.

 

Generelt kommer det litt an på hva du skal gjøre. Skal du gå en del må du tenke vekt. Det igjen går ut over komfort. Skal du nesten bare campe på et sted er ikke vekt så farlig. Nå er det kanskje vanskelig å ta med seg en hel camp til Island så hvordan du løser det vet jeg ikke. Pri 1 for meg ville uansett vært et godt telt og gode klær.

 

Men start opp en tråd på fjellforum. Der er det packed med folk med mye kunnskap og erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig mye erfaring. Et par netter her og der, men ellers har jeg ikke utsatt meg for noe sånt over så lang tid før.

Det blir en del testing av telt og utstyr oppi skogen hjemme om noen dager.

Skal også gå et par mil og finne ut hvor mye jeg kan ha med.

Det jeg prioriteter mest blir vann, mat, klær og telt.

 

Dette er ikke noe jeg gjør basert på erfaring, dette er noe jeg gjør for å få erfaring.

 

Men, hører folk snakker om at Katla kanskje får utbrudd snart.

Hva tenker dere? Hvis den får utbrudd mens jeg er der og jeg blir "askefast", så blir filmen min 20 ganger bedre.

Men om den får utbrudd nå snart, så kommer jeg meg vel ikke til Island?

Jeg har egentlig ikke lest noe om det, bare hørt folk snakke om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...