Gå til innhold

Skal bo 12 dager i villmarken. Hva trenger jeg?


djgudleif

Anbefalte innlegg

Den 29. Oktober sitter jeg på et fly til Island.

Har allerede bestilt flybillett.

Målet er å finne noen varme kilder, og telte ikke så langt fra dem.

 

Jeg blir å oppholde meg i Landmannalaugar, som er 17 mil fra Reykjavik, eller ved den "Den blå lagune" som er ca 4 mil fra Reykjavik.

 

Det viktigste jeg trenger er telt, sovepose og stormkjøkken.

Tenker å stokke opp på hermetikk og frysetørket mat, og finne en god vannkilde i tilfelle jeg går tom for flaskevann.

(Regner med at vannet jeg finner ute på Island må destilleres.)

 

Noen tips og triks for villmarka?

Tips til noe fin litteratur jeg bør ha med?

 

EDIT:

Montasjevideo fra turen:

http://www.youtube.com/watch?v=ScnXXmIFh3o

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et gevær kanskje.

Ser for meg det hadde vært aktuelt i Canada/Alaska. Men på Island er det veldig få farlige dyr.

"The animals of Iceland include the Icelandic sheep, cattle, chicken, goat, the sturdy Icelandic horse, and the Icelandic Sheepdog."

 

Isbjørner kommer vel også på besøk nå og da.

Lenke til kommentar

Området rundt den blå lagune er nesten bare lavastein og null vegetasjon. Vanskelig å gå i slikt landskap. Ser for meg at det også kan bli vanskelig å finne et bra sted å telte.

 

Ellers så har du vel sjekket opp lover og regler angående camping i naturen, og om overflatevann kan være forurenset av diverse stoffer som ikke forsvinner under koking?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay. Takk for rådet! Da blir det nok å komme seg til Landmannalaugar.

 

Det er lov å gjøre som man vil i naturen. I Landmannalaugar er jeg langt borte fra folk, så hvorfor skal jeg bry meg om det er lov å campe med et lite telt eller ikke?

 

Jeg regner med det er tunge stoffer i vannet på Island, derfor skal det destilleres.

Det vil si koke vannet, og samle opp dampen for så å lage 100% rent vann.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Men det der er jo noe du kan tjene penger på om du er litt for deg.

Først: sponsorer, deretter: Adresseavisen, Byavisa, Dagbladet, diverse mannfolkblader og friluftsmagasiner.

 

Det er nok noe jeg kan tjene penger på, men det vil jo gjøre at turen blir litt mot sin hensikt.

Dette er en tur for å finne roen i naturen. En liten pause fra samfunnet.

Men ellers takk, det var et godt tips!

 

Jeg skal uansett dokumentere turen med diverse kamerautstyr.

 

Mr. Graves, takk for tipset. Skal ta noen telefoner.

Ellers har de frysetørket mat på Obs sport. Det er litt dyrt, men det ser bra ut.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Ja, det er Drytech. Men flott, da kjøper jeg et par poser.

 

Av mat tenker jeg å ha med dette:

5 stk tunfisk på boks

2-3 kg ris

2-3 bokser med tomatbønner

3-4 poser med frysetørket mat

 

Så får jeg stikke til Reykjavik når trenger mer mat.

 

Det er nok noe jeg kan tjene penger på, men det vil jo gjøre at turen blir litt mot sin hensikt.

Nei, dette ødelegger ikke turen. Du sanker inntrykk, dagboknotater og bilder.

Alt det andre gjør du når du er godt og vel hjemme igjen.

 

Nemlig, da skjønner jeg. Jeg kommer ikke til å aktivt gå inn for å havne i media da.

Alt jeg tar av bilder og video blir nok til eget bruk. Tenker å lage en dokumentar / montasjevideo.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ett produkt som du ikke nevner og som du burde hatt med deg, nemli corned beef. Det har vært turmat så lenge jeg kan minnes. Jeg har faktisk lest om corned beef som et must på turer i ei bok fra rundt 1890 da Trondhjems Turistforrening ble stiftet.

Du får kjøpt varen i velassorterte dagligvareforretninger (f eks Ica på Nardo og Migosenteret) og i innvandrerbutikker (f eks den som ligger bak torget i Trondheim). Koster mellom 20-25 kr per boks.

Dette er veldig konsentrert næring som metter raskt og holder seg ei god stund når den er åpnet (mye salt i).

 

Jeg legger ved et bilde slik at det ikke skal være tvil om hvilket produkt jeg snakker om.

God fornøyelse.

cornedbeef.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...