Gå til innhold

Avspilling: Blu-ray

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MakeMKV kan gjøre susen: http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=3&t=224

Er shareware, mener det er 60 dagers prøvetid, skal bare være å installere en ny versjon for å resette prøvetiden, men jeg fikk ikke det til (endte opp med å kjøpe det).

I terminalen kan du skrive/lime inn for å spille av fra bluray spilleren

makemkvcon stream disc:0

Iso

makemkvcon stream iso:"/directory/to/filename.iso"

Da vil steaming være tilgjengelig fra port 51000, eks http://127.0.0.1:51000. Men det tar minst 30 sekunder fra du utfører kommandoen til streamen blir klar (fra bluray disk i alle fall).

Med GUI

makemkv

XBMC plugin: http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=67420

Har vært litt frem og tilbake med hvor bra dette har fungert for meg ved å spille av fra bluray spilleren (har ikke prøvd fra iso), men når det først virker så går det bra.

Hvorfor den har vært kranglete er jeg usikker på.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Kom over MakeMKV, men ble svært skuffet da jeg oppdaget at den ikke var gratis. Deler av programmet er også lukket binærkode (pga. at det koster penger).

Foreløpig er beta-utgaven av MakeMKV for Linux gratis, men vil koste penger når den gis ut.

Hadde vi hatt noe som MakeMKV som hadde vært 100% åpen kildekode kunne det vært implementert i VLC for avspilling direkte.

Har ikke optisk drev for Blu-ray på min Linux boks. Spiller av direkte fra ISO-filer med VLC (for DVD).

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Når jeg installerte Mplayer fikk jeg med et bibliotek kalt libbluray0.

Når jeg prøver å spille av får jeg ikke opp noe bilde eller lyd.

Prøvde med og uten mellomrom med filnavnet.

mplayer dvd://1/ THE_UNIVERSE_3D.iso

MPlayer dev-SVN-r34016-4.5-openSUSE Linux 11.4 (x86_64)-Packman © 2000-2011 MPlayer Team

Can't open joystick device /dev/input/js0: No such file or directory

Can't init input joystick

mplayer: could not connect to socket

mplayer: No such file or directory

Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control.

Loading extension-related profile 'vo.vdpau'

Playing dvd://1/.

libdvdread: Using libdvdcss version 1.2.10 for DVD access

libdvdread: Can't stat /dev/dvd

No such file or directory

libdvdread: Could not open /dev/dvd

Couldn't open DVD device: /dev/dvd (No such file or directory)

No stream found to handle url dvd://1/

Playing THE_UNIVERSE_3D.iso.

MPEG-PS file format detected.

mplayer dvd://1/THE_UNIVERSE_3D.iso

MPlayer dev-SVN-r34016-4.5-openSUSE Linux 11.4 (x86_64)-Packman © 2000-2011 MPlayer Team

Playing dvd://1/THE_UNIVERSE_3D.iso.

libdvdread: Can't stat THE_UNIVERSE_3D.iso

No such file or directory

libdvdread: Could not open THE_UNIVERSE_3D.iso

Couldn't open DVD device: THE_UNIVERSE_3D.iso (No such file or directory)

No stream found to handle url dvd://1/THE_UNIVERSE_3D.iso

Exiting... (End of file)

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Er du sikker du har riktig filnavn? Dette virker fint hos meg:

ls -1 DVD_MDHK_PART1.iso 
DVD_MDHK_PART1.iso
mplayer dvd://1/DVD_MDHK_PART1.iso 

Playing dvd://1/DVD_MDHK_PART1.iso.
There are 2 titles on this DVD.
There are 1 angles in this DVD title.

Lenke til kommentar

Jeg tror den skal være ukryptert Blu-ray.

mplayer br://1/THE_UNIVERSE_3D.iso

Playing br://1/THE_UNIVERSE_3D.iso.

libbluray/bdnav/index_parse.c:157: indx_parse(): error opening THE_UNIVERSE_3D.iso/BDMV/index.bdmv

libbluray/bluray.c:1376: nav_get_title_list(THE_UNIVERSE_3D.iso) failed (0x17015d0)

Can't find any Blu-ray-compatible title here.

No stream found to handle url br://1/THE_UNIVERSE_3D.iso

Exiting... (End of file)

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

libbluray/bdnav/index_parse.c:157: indx_parse(): error opening THE_UNIVERSE_3D.iso/BDMV/index.bdmv
libbluray/bluray.c:1376: nav_get_title_list(THE_UNIVERSE_3D.iso) failed (0x17015d0)
No stream found to handle url br://1/THE_UNIVERSE_3D.iso

Ser ut som den fikk åpent filen denne gangen, men klarer ikke å få noe ut av innholdet. Jeg kan desverre ikke helpe deg. Kanskje du kan google litt og sjekke status ang br: og ISO support i siste mplayer/libbluray.

Lenke til kommentar

Prøvde å konvertere ISO-filen til MKV og da fikk jeg i alle fall spilt av. Dersom jeg kan konvertere til MKV uten noe som helst komprimering så kan det hende jeg heller gjør det.

At det virkelig skulle være så mye problemer med avspilling av blu-ray i Linux...Blir neppe å lage noen Linux HTPC med det første.

Lenke til kommentar

MKV er jo bare en kontainer, så du skal fint kunne "konvertere" til MKV uten å endre video strømmen. Er bare å få hentet ut video sporet og lyd (som funker på Linux) fra isoen og muxe uendret til mkv med f.eks. mkvmerge.

Mulig at hd-lyd (trueHD(?) og hva den andre nå heter) ikke kan avspilles på Linux ennå pga. manglende decodec'er pga. "patent-moro"?

Om det finnes programmer til Linux som kan hente ut video og lyd fra en iso aner jeg derimot ikke.

Lenke til kommentar

At det virkelig skulle være så mye problemer med avspilling av blu-ray i Linux...Blir neppe å lage noen Linux HTPC med det første.

Fra

XBMC FAQ

Does XBMC Live support Blu-ray or HD DVD playback with or without menus?

No. There is not yet any C/C++ open source software out there yet capable of fully playing back Blu-ray or HD DVD so we can not add the code from somewhere in any case. FFmpeg (the open source codec-suit that XBMC uses) will probably relativly soon be able to decode all audio and video codecs used in both Blu-ray and HD DVD, but even when that happens you still have to get around the DRM encryptions used by the disc formats and there is not yet any C/C++ open source software library capable of that on-the-fly, nither is there any C/C++ open source software library out there capable of displaying Blu-ray or HD DVD menus. XBMC need C/C++ open source software libraries for all of these things to fully support Blu-ray or HD DVD playback.

Det var jo slik med DVD i starten...

Lenke til kommentar

Fra

XBMC FAQ

Does XBMC Live support Blu-ray or HD DVD playback with or without menus?

No. There is not yet any C/C++ open source software out there yet capable of fully playing back Blu-ray or HD DVD so we can not add the code from somewhere in any case. FFmpeg (the open source codec-suit that XBMC uses) will probably relativly soon be able to decode all audio and video codecs used in both Blu-ray and HD DVD, but even when that happens you still have to get around the DRM encryptions used by the disc formats and there is not yet any C/C++ open source software library capable of that on-the-fly, nither is there any C/C++ open source software library out there capable of displaying Blu-ray or HD DVD menus. XBMC need C/C++ open source software libraries for all of these things to fully support Blu-ray or HD DVD playback.

Det var jo slik med DVD i starten...

DeCSS ble jo lansert ganske tidlig i DVD-alderen i forhold til hvor lenge Blu-ray har vært på markedet. Likevel det programmet var jo kun for dekryptering av DVD. Selv om vi ikke har noe FOSS bibliotek for dekryptering av Blu-ray tror jeg det skal eksistere bibliotek for avspilling. Det finnes et bibliotek for mplayer kalt libbluray som jeg regner med gir muligheten for avspilling av ukrypterte Blu-ray.

MakeMKV har muligheten til å dekryptere Blu-ray og kommer til Linux. Er forholdvis kun i beta og vil koste penger når den er ferdig. Dette programmet er heller ikke 100% åpen kildekode fordi de tar penger for bruken av det.

Lenke til kommentar

Det finnes et bibliotek for mplayer kalt libbluray som jeg regner med gir muligheten for avspilling av ukrypterte Blu-ray.

Det var dette som ikke fungerte fungerte helt for den gitte ISO filen:

Dette programmet er heller ikke 100% åpen kildekode fordi de tar penger for bruken av det.

Man kan streng tatt ta penger for åpen kildekode, litt avhengig av lisens: Selling Free Software

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...