LonelyMan Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg er ikke så sikker på at det er negativt å være overvektig, men det å være feit har både positive og negative fordeler. Det ene er at fettet beskytter organer, det negative er at det kan være farlig på visse områder av kroppen. Det andre er at i evolusjonen kan fett være en overlevelsesmekanisme. Men å være overvektig, i å ha en vekt som er høyere enn din bmi, det er ikke en pekefinger på om du er usunn, det er en pekefinger på hvor mye du veier, ikke noe annet. Å ha mye muskler fører nødvendigvis til en høy bmi. Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Hadde dere virkelig sagt til en narkoman: "SUCK it up!, det er bare å la vær å sette sprøyte"?... Ja, faktisk. I mine øyne handler det om viljestyrke. Og det fikk du nå faktisk høre fra en som er overvektig, men som har tenkt å gjøre noe med det fremover. Skylde på omverdenen er for de fleste av oss bare tull, stort sett har du deg selv å skylde. Selvfølgelig kan en argumentere med at det er samfunnet som tar valgene for deg og at det du gjør er et produkt av alt du blir påvirket av. Men jeg mener også at dette handler om viljestyrke. Ja, en kan kanskje ha en sykdom som gjør det vanskelig å ikke <sett inn problem>, men det betyr ikke at det er umulig å la være. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Faktum er at både menn og kvinner spiser mer enn de gjorde før. Da går det bare en vei. Man kan peke på sykdommer så mye man vil, men folk er i hovedsak feite fordi de spiser for mye og beveger seg for lite. Det er nok snarere aktivitet enn at folk spiser mer. Har sett et par studier som faktisk tilsier at folk spiser mindre. At folk får flere kalorier inn enn de tar ut, og at det fører til dannelse av mer kroppsfett er åpenbart, men du undervurderer grovt en rekke fysiologiske og psykiske prosesser som ruller rundt i hodet på folk flest. Jeg er 193cm, 150kg, og har slitt med vekten siden barndommen. Jeg har bla. noe som heter Cushing's Syndrom, som effektivt kutter metabolismen min i nesten det halve. Jeg har også sentral nevrologisk søvnapnè, som trigger en sterk stressrespons, og sliter bla. voldsomt med insulin, kortisol- og ghrelinnivåer. Jeg trener 5-6 dager i uken, 2-3 timer av gangen, og drar 200+ i benk og skulderpress (har ikke lyst til å ødelegge meg). Jeg kunne selvsagt spist enda mindre enn jeg gjør, og gått ned i vekt. Men ville det være sunt for organismen? Neppe. Noen ganger er bedre å ha litt i reserve, særlig når man sliter med sykdom. Da er det bedre å være overvektig enn undervektig. Det viser nesten alle studier, med enkelte hederlige unntak som hjertesykdom. Om vi spiser mer eller mindre spiller vel strengt tatt ingen rolle. Det viktige er hvor mye mat man får i seg i forhold til aktivitet. Å være overvektig har endel alvorlige bivirkninger. Jeg har en kompis som har fått omtrent alle sammen. Inntil for ca 5 år siden var han frisk og gikk såvidt jeg vet ikke på noen medisiner. Blodtrykk var fint, ikke noe tegn til diabetes eller noe. Han har stort sett hatt en BMI på ca 40-50. Til slutt taklet ikke kroppen hans dette lenger. Han har i tur og orden fått: - Høyt blodtrykk - Søvnapner - Leddproblemer - Diabetes Jeg har en kompis til, som er tykk, men det har aldri hindret han i å gjøre noe som helst. Nylig ble han lagt inn på sykehuset fordi han følte seg jævelig. Problemet var høyt blodsukker. Han har etter det hevet ut alt av sukker og spiser litt sunnere og ble kvitt problemet (tipper han har gått ned noe). Jeg har en gjeng med kompiser med BMI på 25 - 35 og det er de to eldste (midten av 30-åra) som har fått problemene. Som jeg ser det har de andre noen år på seg før de får tilsvarende problemer. Å være normalvektig (BMI 20-25, juster for benbyggning og muskler) tror jeg er tryggest. Angående deg Runinho, så høres det ut som du har gjort det beste ut av en situasjonen din. Av kompisene mine, så er det ingen som har noen direkte kobling mellom sykdom og overvekt slik du har. Lenke til kommentar
Vatusia Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 En bekjent av meg som er normalvektig har fått beskjed om at han må endre kostholdet sitt ellers vil han dø ung. Hans indre organer er som om han skulle vært smellfeit. Så nei.. ikke alltid man kan stole på at BMI'en gjør deg sunn heller, er bare noen mennesker som rett og slett ikke legger på seg lett. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 En bekjent av meg som er normalvektig har fått beskjed om at han må endre kostholdet sitt ellers vil han dø ung. Hans indre organer er som om han skulle vært smellfeit. Så nei.. ikke alltid man kan stole på at BMI'en gjør deg sunn heller, er bare noen mennesker som rett og slett ikke legger på seg lett. Jeg burde kanskje endret konklusjonen min til å inkludere "og ha et godt og variert kosthold."? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå