Vatusia Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvorfor er det negativt å ha litt lite fett på kroppen? Hvem har sagt det er negativt? 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvorfor er det negativt å ha litt lite fett på kroppen? Hvem har sagt det er negativt? Folk som kaller andre folk for tynne i en nedlatende tone som "Så tynn du er!". At folk ikke kan skjønne at det kan og ofte er lite nedlatende og sårende som å kalle en feit person feit skjønner jeg virkelig ikke. Har aldri hatt veldig stor apetitt, og jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde et par ekstra kilo på kroppen både når jeg vokste opp og den dag i dag (20 år). Har trent og ikke trent, har egentlig ikke gjort noen stor forskjell. Har spist mye og har spist lite i lengre perioder, heller ikke gjort stor forskjell. Har sikkert noe med når jeg spiser, frekvens osv., men poenget er at ikke alle velger å være tynne. 2 Lenke til kommentar
Vatusia Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hvorfor er det negativt å ha litt lite fett på kroppen? Hvem har sagt det er negativt? Folk som kaller andre folk for tynne i en nedlatende tone som "Så tynn du er!". At folk ikke kan skjønne at det kan og ofte er lite nedlatende og sårende som å kalle en feit person feit skjønner jeg virkelig ikke. Har aldri hatt veldig stor apetitt, og jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde et par ekstra kilo på kroppen både når jeg vokste opp og den dag i dag (20 år). Har trent og ikke trent, har egentlig ikke gjort noen stor forskjell. Har spist mye og har spist lite i lengre perioder, heller ikke gjort stor forskjell. Har sikkert noe med når jeg spiser, frekvens osv., men poenget er at ikke alle velger å være tynne. Jeg mente i denne tråden jeg da.. Jeg vet åssen det er å være på begge sider, jeg har vært svært tynn (mange trodde jeg hadde anorexia) og jeg har vært overvektig (men ikke så stor som FEIT, eller spørs vel kanskje litt hva man legger i ordet å være feit), det er like ille å være på begge sider. Jeg synes faktisk begge sider skal slutte å prøve å få det ene til å være værre enn det andre, for det er og føles ganske likt. Men årsaken til at det kanskje er mer "akseptert" å kalle tynne mennesker for tynne oppi trynet deres er fordi dette er nettopp det "alle" streber etter, å være tynn. Hvor mange møter man som streber etter å være feit? (teskje for de som absolutt missforstår, vi snakker feit nå ikke normal) Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Synes det virker som trådstarter har fyret opp en god gammeldags trolletråd. Ofte så er de "feite" de som blir utsatt for mest trakasering. Jeg er selv kraftig overvektig og kan ikke noe for det. Jeg spiser rimelig sunt og trener mer enn en vanelig person gjør i løpet av uka. Men jeg har sykdommer som gjør dette veldig vanskelig for meg, dårlig fordøyelse, veldig lavt stoffskifte og et par andre sub-problemer. Som regel er vel de som har anorexia som blir sett på som "veldig tynne" og kanskje får høre det en gang i blandt. Jeg opplever at folk ser dumt på meg når jeg er i matbutikken og handler mat, faktisk en del som ser på akkuratt hva jeg kjøper da varene går på rullebåndet. Også er de fleste stoler på resturanter, kinoer etc.. i "normal fassong" slik at det blir litt trangt for de som er overvektige. Når jeg setter meg i en kinostol så må jeg klemme meg sammen slik at jeg ikke kommer borti det på sidene av meg. Har et par ganger fått ropet etter meg at kanskje jeg bør vurdere å kjøpe 3 seter neste gang slik at jeg slipper å komme borti de som sitter ved siden av meg. Har også opplevd folk som parkere så nærme bilen min at jeg ikke kommer meg inn i fra sjåfør siden, noen av disse gjør dette med vilje. I tillegg så får vi mest sansynnelig ingen napp på byen siden svært få liker faktisk feite folk. Selvfølgelig så er det noen "feite" som får napp men det er mest på grunn av dems personlighet. En stor del av de feite har en lav personlighet fordi de har blitt mobbet igjennom skolen og fått høre hvor lite de er verdt eller kan prestere. Også hører vi om folk som ønsker å sette tilleggssum for overvektige på fly, transportmidler etc.. Ærlig talt, så tror jeg ikke dere tynne går igjennom halvparten av disse problemene i deres dagligdagse liv. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Tviler ikke på at det er vanskeligere å være overvektig, men er virkelig provoserende med overvektige folk som er frekke mot deg og sier at du er altfor tynn osv. som om det er helt greit å si. Er bare ikke så vanlig å tenke over eller snakke om hvordan det er å være for tynn, men som allikevel ikke er noe sykelig. Påvirker jo også hvor god napp du har om du er helt spiker. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 De fleste synes vel at det å snakke nedlatende om tynne folk er helt ok, men tar du igjen og sier hvor feit en person er, risikerer du å bli steina. 1 Lenke til kommentar
Girly Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg syns det er så jævla idiotisk når en tilfeldig person kaller en annen feit. På samme måte som jeg hater at tynne mennesker får høre: "Ååååh, hvorfor er du så tynn? Har du ikke råd til mat?!". Hvorfor må vi absolutt dele mennesker inn i kategorier - tynnest, tynn, vanlig, feit, feitere? Kan vi ikke bare droppe hele pekefingeren og se på mennesker som mennesker, uavhengig av lag med fett. Jeez. 3 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Fordi mennesker nyter å degradere hverandre. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Et liv med mobbing, skuffelse og bemerkninger har fått meg til å velge mine ord med omhu, slik jeg håper det også gjør med andre. Man er ikke nødt til å bemerke alt man ser eller si alle sine tanker høyt. Jeg vet hvordan en nedlatende tone eller en bemerkning om at man er annerledes kan virke sårende og få en til å føle seg unormal, jeg har jo opplevd det selv. Hvis det ikke har noen nytteverdi (som det sjeldent har) så er det ikke nødvendig å påpeke for folk at de er verken feite eller tynne. De er da vitterlig klare over det, og har rolig hørt det mange ganger før i en negativ sammenheng.En god regel jeg har fulgt siden barndommen er at hvis man ikke har noe hyggelig å si, så er det bedre å la være å si noe. 6 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Du har altid et valg.JEG er i kontroll av hva jeg putter i meg. Dersom alt kokte ned til valg ville det ikke finnes overvektige eller undervektige. Det finnes mengder, på enorme mengder, med forskningsdata på hvorfor svært mange ikke klarer å gå ned i vekt, eventuelt hvorfor det er så mye vanskeligere for noen, enn for andre. Etter å ha jobbet med overvektsproblematikk i cirka 15 år, både personlig og profesjonelt, kan jeg fortelle deg at hver ENESTE person jeg har møtt har slitt enten fysisk eller psykisk, gjerne begge deler, og at de har diverse genmarkører Det er disse tjukkasene som er grunnen til at Homo Sapien lever i dag mens Erectus og mange andre er utryddet. Å mobbe en person for å være under eller over- vektig er ikke spesielt mye snillere enn å mobbe noen for seksuell legning, hudfarge, eller at de er handicappet. Fedme, anoreksi, bullimi osv. er, vil jeg tro for 90-99%, IKKE er et valg. Endret 10. oktober 2011 av Runinho 1 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Forresten er det ofte de som er late, og må ta i et tak, som så går rundt og tror at alle kan gjøre som dem selv. I virkeligheten er fedme nesten alltid et symptom på underliggende alvorlig sykdom. 1 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Du har altid et valg.JEG er i kontroll av hva jeg putter i meg. 1. Dersom alt kokte ned til valg ville det ikke finnes overvektige eller undervektige. 2. Det finnes mengder, på enorme mengder, med forskningsdata på hvorfor svært mange ikke klarer å gå ned i vekt, eventuelt hvorfor det er så mye vanskeligere for noen, enn for andre. 3. Etter å ha jobbet med overvektsproblematikk i cirka 15 år, både personlig og profesjonelt, kan jeg fortelle deg at hver ENESTE person jeg har møtt har slitt enten fysisk eller psykisk, gjerne begge deler, og at de har diverse genmarkører. 4. Fedme, anoreksi, bullimi osv. er, vil jeg tro for 90-99%, IKKE er et valg. 1. Feil. Det finnes overvektige og undervektige nettopp fordi alt koker ned til et valg. 2. Kilde? 3. Hvilke genmarkører? 4. Ingen stapper fingeren i halsen på deg, ingen tvinger deg til å sulte deg selv og ingen stapper burgeren ned i halsen på deg. Forresten er det ofte de som er late, og må ta i et tak, som så går rundt og tror at alle kan gjøre som dem selv. I virkeligheten er fedme nesten alltid et symptom på underliggende alvorlig sykdom. Bare hvis glupskhet er en sykdom. Faktum er at både menn og kvinner spiser mer enn de gjorde før. Da går det bare en vei. Man kan peke på sykdommer så mye man vil, men folk er i hovedsak feite fordi de spiser for mye og beveger seg for lite. http://www.livestrong.com/article/384722-how-much-have-obesity-rates-risen-since-1950/ Nå er jeg hjemme fra en 8 timers arbeidsdag med mye bevegelse. Om 2 min skal jeg på 1 times vektløfing før jeg kommer hjem og spiser en stor middag med rent ubehandlet kjøtt og friske grønnsaker. Dette er ikke veldig vanskelig. Totalt sett bruker jeg 1 timer på trening, og 20 minutter på å lage et sundt måltid hver dag. Ellers er det bare å la være å gulpe nedpå med sjokolade, potetgull og brus. Feite folk må gjerne være feite, men det dummeste jeg ser er folk som sier at de spiser fordi de er deppa. Endret 10. oktober 2011 av -Zeitgeist- 4 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Faktum er at både menn og kvinner spiser mer enn de gjorde før. Da går det bare en vei. Man kan peke på sykdommer så mye man vil, men folk er i hovedsak feite fordi de spiser for mye og beveger seg for lite. Det er nok snarere aktivitet enn at folk spiser mer. Har sett et par studier som faktisk tilsier at folk spiser mindre. At folk får flere kalorier inn enn de tar ut, og at det fører til dannelse av mer kroppsfett er åpenbart, men du undervurderer grovt en rekke fysiologiske og psykiske prosesser som ruller rundt i hodet på folk flest. Jeg er 193cm, 150kg, og har slitt med vekten siden barndommen. Jeg har bla. noe som heter Cushing's Syndrom, som effektivt kutter metabolismen min i nesten det halve. Jeg har også sentral nevrologisk søvnapnè, som trigger en sterk stressrespons, og sliter bla. voldsomt med insulin, kortisol- og ghrelinnivåer. Jeg trener 5-6 dager i uken, 2-3 timer av gangen, og drar 200+ i benk og skulderpress (har ikke lyst til å ødelegge meg). Jeg kunne selvsagt spist enda mindre enn jeg gjør, og gått ned i vekt. Men ville det være sunt for organismen? Neppe. Noen ganger er bedre å ha litt i reserve, særlig når man sliter med sykdom. Da er det bedre å være overvektig enn undervektig. Det viser nesten alle studier, med enkelte hederlige unntak som hjertesykdom. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Men, flestparten som er overvektige er ikke det pga sykdom. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Heller over middels tykk enn over middels tynn! Endret 10. oktober 2011 av Henrikenn Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Et liv med mobbing, skuffelse og bemerkninger har fått meg til å velge mine ord med omhu, slik jeg håper det også gjør med andre. Man er ikke nødt til å bemerke alt man ser eller si alle sine tanker høyt. Jeg vet hvordan en nedlatende tone eller en bemerkning om at man er annerledes kan virke sårende og få en til å føle seg unormal, jeg har jo opplevd det selv. Hvis det ikke har noen nytteverdi (som det sjeldent har) så er det ikke nødvendig å påpeke for folk at de er verken feite eller tynne. De er da vitterlig klare over det, og har rolig hørt det mange ganger før i en negativ sammenheng.En god regel jeg har fulgt siden barndommen er at hvis man ikke har noe hyggelig å si, så er det bedre å la være å si noe. Der forklarte du det godt nok.! JEg har også hatt ett liv fult med mobbing å skjellsord til og med blitt slått ned. Mamma lærte meg å vende det andre kinnet til å overse det men sårende er det. Derfor sier jeg aldri stygt om noen,å er det noe stygt jeg tenker sier jeg det aldri høyt holder jeg det for meg selv! Veier mine ord. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke tabu å mobbe overvektige. Det er ikke forbudt å mobbe overvektige. Uansett alder. Det er fullstendig akseptabelt i samfunnet å latterliggjøre overvektige, uansett hvor fedmen har rot. Er du overvektig i dag, så er du ikke velkommen i samfunnet. Staten kjører på med kampanjer som påpeker at du er overvektig og du må gjøre noe med det. Ukebladene skriker til deg at du må slanke deg og de har dietten som funker. Ikke får du kjøpt klær i en vanlig butikk. Butikkansatte jager deg nesten ut av butikkene. Avisene bruker mobbeordet feit istedet for overvektig. Overvektige i dag har et gigantisk press på å trene og spise riktig. Vi får slengt bemerkninger i fra alle kanter. Nyhetsartikler og reportasjer skriker ordet "feit" om overvektige. De som har vokst opp overvektige har fått dette ordet slengt i ansiktet hele livet, og det er ikke noe positivt med ordet i det hele tatt. Det er på grunn av folk som deg at mange barn blir overvektige. Folk som deg har ingenting imot å bemerke "unormale" trekk en person har, og hvor skal man finne trøst som faktisk funker? Du har jo allerede hørt at du er stygg/unormal/teit fra folk, så hvorfor skal du tro på mammaen din? Du finner trøst i mat, i mat som får deg til å føle deg bedre. Og den maten som funker best, er den som gjør deg overvektig. Og jo mer du blir mobbet av folk som deg, jo oftere spiser du. Og nå er du ikke bare stygg/unormal/teit, du er feit i tillegg. Og folk som deg kaller deg feit, igjen og igjen. Hver dag. Hver uke. Hver måned. Og hvor går du for å føle deg bedre? Jo, tilbake til maten. I mitt tilfelle begynte mobbingen fordi jeg har rødt hår og ikke kunne uttale R riktig i første klasse. Og jeg fant trøst i maten. Så begynte folk å bruke ordet "feit" om meg. Jeg ble banket opp fordi jeg var tykkere enn de andre. Jeg søkte alltid trøst i maten, og jeg fikk det jeg så etter. Men jo mer jeg spiste, jo mer ble jeg mobbet. Så jeg spiste mer og mer. Jeg er i dag ødelagt for livet, jeg passer ikke inn i samfunnet, hverken psykisk eller physisk. Jeg kan ikke være plasser som kommenterer meg, hverken negativt eller positivt. All form for kritikk og ros er for meg negativt. Utrolig negativt. De få vennene jeg har og kan stole på, vil ikke gå sammen med meg i byen eller kjøpesenter, fordi de føler seg ukomfortable med blikkene jeg får fra folk på gata. Jeg har opplevd at folk legger salat i handlekurven min på butikken og sier at jeg ikke trenger mer av maten jeg skal ha. Jeg spiser mindre enn en vanlig mann på min alder, men jeg går ikke ned i vekt fordi jeg ikke takler den psykiske mobbingen jeg får fra andre når jeg trener. Folk som deg tenker ikke på at det dere mener er små, ubetydelige bemerkninger faktisk er utrolig sårende. Dere tenker ikke på at sånne kommentarer setter dype spor i sinnet til et mobbeoffer. Ordet feit er i seg selv nok til å få overvektige til å se rødt eller gå hjem og gråte. Folk som deg ødelegger hele liv. Det samme gjelder folk som er veldig tynne. Men, det er mindre akseptabelt å kommentere tynne folk, fordi tynnhet er et vanlig symptom på sykdom. Å kommentere folks kroppstørrelse er ikke din oppgave. Du vet ikke omstendighetene som førte til vekta til vedkommende. Uansett om du er overvektig eller undervektig, så vil du få høre det av folk som du ikke kjenner eller har noe med deg og kroppen din å gjøre. Og nei, det er ikke bare å trene og spise riktig. Å komme seg ut i trening betyr at du har nok selvtillit og godt nok selvbilde at du takler blikkene du får fra de som tilbringer 8 timer på treningsstudio hver dag mens du jogger i vei på tredemølla. Det er ikke mange som takler disse blikkene. Noen ganger så sårer de mer enn ord. Så hvis du vil ha retten til å mobbe meg pga kroppstørrelsen min, så må du akseptere at jeg kommer til å kalle deg en tilbakestående fjott som fortjener en god omgang deng. 4 Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 En blir til og med prakka på reklame mail om slankekurer å fedme. Koselig! Jeg er ikke tynn jeg heller å ikke er jeg "feit" men jeg er en mellomting men blir like fult kalt feit for det! Lenke til kommentar
Akse Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er ikke tabu å mobbe overvektige. Det er ikke forbudt å mobbe overvektige. Uansett alder. Det er fullstendig akseptabelt i samfunnet å latterliggjøre overvektige, uansett hvor fedmen har rot. Er du overvektig i dag, så er du ikke velkommen i samfunnet. Staten kjører på med kampanjer som påpeker at du er overvektig og du må gjøre noe med det. Ukebladene skriker til deg at du må slanke deg og de har dietten som funker. Ikke får du kjøpt klær i en vanlig butikk. Butikkansatte jager deg nesten ut av butikkene. Avisene bruker mobbeordet feit istedet for overvektig. Overvektige i dag har et gigantisk press på å trene og spise riktig. Vi får slengt bemerkninger i fra alle kanter. Nyhetsartikler og reportasjer skriker ordet "feit" om overvektige. De som har vokst opp overvektige har fått dette ordet slengt i ansiktet hele livet, og det er ikke noe positivt med ordet i det hele tatt. Det er på grunn av folk som deg at mange barn blir overvektige. Folk som deg har ingenting imot å bemerke "unormale" trekk en person har, og hvor skal man finne trøst som faktisk funker? Du har jo allerede hørt at du er stygg/unormal/teit fra folk, så hvorfor skal du tro på mammaen din? Du finner trøst i mat, i mat som får deg til å føle deg bedre. Og den maten som funker best, er den som gjør deg overvektig. Og jo mer du blir mobbet av folk som deg, jo oftere spiser du. Og nå er du ikke bare stygg/unormal/teit, du er feit i tillegg. Og folk som deg kaller deg feit, igjen og igjen. Hver dag. Hver uke. Hver måned. Og hvor går du for å føle deg bedre? Jo, tilbake til maten. I mitt tilfelle begynte mobbingen fordi jeg har rødt hår og ikke kunne uttale R riktig i første klasse. Og jeg fant trøst i maten. Så begynte folk å bruke ordet "feit" om meg. Jeg ble banket opp fordi jeg var tykkere enn de andre. Jeg søkte alltid trøst i maten, og jeg fikk det jeg så etter. Men jo mer jeg spiste, jo mer ble jeg mobbet. Så jeg spiste mer og mer. Jeg er i dag ødelagt for livet, jeg passer ikke inn i samfunnet, hverken psykisk eller physisk. Jeg kan ikke være plasser som kommenterer meg, hverken negativt eller positivt. All form for kritikk og ros er for meg negativt. Utrolig negativt. De få vennene jeg har og kan stole på, vil ikke gå sammen med meg i byen eller kjøpesenter, fordi de føler seg ukomfortable med blikkene jeg får fra folk på gata. Jeg har opplevd at folk legger salat i handlekurven min på butikken og sier at jeg ikke trenger mer av maten jeg skal ha. Jeg spiser mindre enn en vanlig mann på min alder, men jeg går ikke ned i vekt fordi jeg ikke takler den psykiske mobbingen jeg får fra andre når jeg trener. Folk som deg tenker ikke på at det dere mener er små, ubetydelige bemerkninger faktisk er utrolig sårende. Dere tenker ikke på at sånne kommentarer setter dype spor i sinnet til et mobbeoffer. Ordet feit er i seg selv nok til å få overvektige til å se rødt eller gå hjem og gråte. Folk som deg ødelegger hele liv. Det samme gjelder folk som er veldig tynne. Men, det er mindre akseptabelt å kommentere tynne folk, fordi tynnhet er et vanlig symptom på sykdom. Å kommentere folks kroppstørrelse er ikke din oppgave. Du vet ikke omstendighetene som førte til vekta til vedkommende. Uansett om du er overvektig eller undervektig, så vil du få høre det av folk som du ikke kjenner eller har noe med deg og kroppen din å gjøre. Og nei, det er ikke bare å trene og spise riktig. Å komme seg ut i trening betyr at du har nok selvtillit og godt nok selvbilde at du takler blikkene du får fra de som tilbringer 8 timer på treningsstudio hver dag mens du jogger i vei på tredemølla. Det er ikke mange som takler disse blikkene. Noen ganger så sårer de mer enn ord. Så hvis du vil ha retten til å mobbe meg pga kroppstørrelsen min, så må du akseptere at jeg kommer til å kalle deg en tilbakestående fjott som fortjener en god omgang deng. Jeg synes så utrolig synd på folk som deg. Som må syte og klage over hvor fælt dere har det, fordi dere er overvektige og "ikke kan gjøre noe med det". Selvtillit kommer først og fremst av mental forandring, ikke hvordan du ser ut. Og selvfølgelig kan du gå ned i vekt hvis du vil det, men det funker ikke å kjøre 3 liter brus til dagen og en pose med smågodt og tro at det ordner seg selv. Du er nødt til å gjøre en innsats. Mange har gjort det før deg, så du kan også få det til. Unnskyldninger er skummelt, de kan ødelegge for hvem som helst. Det skal sies at jeg er imot mobbing, uansett årsak. 3 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Så fantastisk orginalt å skylde på andre for problemene dine. Man trenger heller ikke trene for å være slank. Jeg har hatt lange perioder uten noen form for ordentlig trening. Den eneste effekten er at jeg mister muskelmasse fordi jeg da selvsagt kutter ned på mengden mat jeg spiser. Den eneste gangen jeg har begynt å legge på meg var da jeg ble litt for glad i cola og kanelboller. Spiste det nesten hver dag inntil jeg så hva som skjedde. Da stoppet jeg selv om søtsuget var veldig sterkt. Jeg er heller ikke veldig komfortabel ute bland folk og foretrekker å være hjemme eller med et par gode venner fremfor å oppholde meg med større ansamlinger av mennesker. Foretrekker sterkt dagene med lite folk på treningsenteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå