Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det er negativt å vere overvektig!

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at å kalle noen feit er tabu? Hvorfor er det forbudt, og da tenker eg spesielt på gutter i alderen 14-18 år, å kalle noen feit?

Hvorfor er det helt greit å si at noen er tynn, men ikke feit? Om det kommer DEN SVÆRE JULEGRISEN bort til deg og begynner å leke med armene dine og si noe slikt som "Haha er det morsomt å vere så dynn" Hvorfor kan ikke du si noe slikt som "Haha er det morsomt å rulle bortover gaten med fettet slepende etter deg som noe annet dyr som skal til slakt?"

Her er noen eksempler på kroppsformer, den normale, den overvektige, og den svært overvektige. Normalen i dag ser ut til å vere overvektig med fett som henger ut av magen!

220px-Obesity-waist_circumference.PNG

Hvorfor blir da den normale kalt tynn og snakket om på dennes bekostning mens den fete julegrisen får gå videre uten å bli slengt en eller annen fornermelse i trynet?

Postet av anonym: 806fac39093433c7aea1d8e30482dfc5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke forbudt å kalle noen feit. At det er tabu har sansyneligvis noe med at fedme er sterkt forbundet med skam. Og dere to gjør jo ikke akkurat saken bedre.

Dersom en overvektig fyr mobber deg for å være tynn, så vinner du jo ikke argumentet ved å senke deg enda lavere enn hans nivå. Det er nesten utelukkende personlige problemer som er årsak til at folk mobber.

Ordet normal beskriver forøvrig norm, og normen i dag er jo noen kilo fler enn det var før. Det er faktisk sunnere å være noen kilo overvektig enn undervektig.

At fete folk går rundt og mobber folk til vanlig blir jeg ikke med på. Det blir for dumt. Om noen mobber deg, uansett grunn, så er ikke det akseptabelt. Da får du si ifra om det - som en voksen/moden person - og ikke hate alle som er ligner fysisk på mobberen din. Det er klassisk psykologisk overføring.

Og Zeitgeist, at 99.9% er skyld i egen overvekt er bare tull. Logikken du bruker forutsetter at det er logiske grunner til at de velger å være fete. Spør så 1000 fete personer om de ønsker å være fete. Jeg tviler sterkt på at 999 av dem ønsker nettopp det.

I det hele tatt er "oss tjukkaser" den siste gruppen av mennesker det er lov å mobbe. Det er ingen automatikk i at fedme utelukkende er selvforskyldt. Samtidig er det nedfelt i norsk lov at man ikke har lov å mobbe folk på grunn av deres religion eller nasjonalitet, seksuell legning, høyde, hudfarge, øyefarge, hårfarge... men fedme, som er både helsefarlig og forbundet med sterk skam og store psykiske og fysiske sykdommer er fritt frem.

Logical, indeed.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Og Zeitgeist, at 99.9% er skyld i egen overvekt er bare tull. Logikken du bruker forutsetter at det er logiske grunner til at de velger å være fete. Spør så 1000 fete personer om de ønsker å være fete. Jeg tviler sterkt på at 999 av dem ønsker nettopp det.

De velger ikke å vere fete, de velger å gafle inn med pom frites og hamburgere så de blir fete! Deres feil at de velger ett slikt kosthold eller at de spiser mye.

Postet av anonym: 70e3f1252e6c3e0d564d548a1e686608

• Liker 1
Lenke til kommentar

De velger ikke å vere fete, de velger å gafle inn med pom frites og hamburgere så de blir fete! Deres feil at de velger ett slikt kosthold eller at de spiser mye.

Hva konstituerer i dine øyne et valg?

Er det et valg når en person i ekstreme fysiske eller psykiske smerter begår selvmord?

Er det et valg når en narkis setter en overdose? Eller en alkis tar den siste flaska som gjør kål på leveren?

Definisjonen av galskap er å gjøre samme handling igjen og igjen, og forvente et annet resultat.

Er det et valg å spise de pommes fritesene og hamburgerne om kroppen din og hjernen din sier at du må, og skiller ut et utall biokjemikalier for å torturere og straffe deg dersom du ikke gjør det?

I min oppfatning blir det å si at en person velger å være tjukk altfor lettvint. Det er avdekket et utall fysiologiske og psykologiske prosesser som driver det "valget" til et punkt hvor det knapt kan kalles et valg.

Jeg er 193cm og 150kg, og har noe som heter Cushings syndrom, og sentral nevrologisk søvnapnè.

Jeg tviler sterkt på at jeg representerer 0,01% :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom en overvektig fyr mobber deg for å være tynn, så vinner du jo ikke argumentet ved å senke deg enda lavere enn hans nivå. Det er nesten utelukkende personlige problemer som er årsak til at folk mobber.

Uenig. Hvis du faktisk blir mobbet blir det ikke bedre av å bare ignorere det. Hadde jo ikke følt seg mobbet om man ikke brydde seg.

Lenke til kommentar

Interessant tema, uten tvil.

Det er nok ingen tvil om at flesteparten av de overvektige der ute, har påført seg fedmen selv. Samfunnet og vanene våre endres, og det inkluderer uheldigvis også kostholdet. Med mengder av fastfood tilgjengelig hele tiden er det lett å ty til en enkel og kjapp løsning.

Jeg finner det uansett trist at mange overvektige velger å sette seg fast i et tankemønster hvor de konkluderer med at det er greit å være overvektig og at man ikke kan gjøre noe med det, fordi det er sykdomsbasert eller genetisk. Hjernen er utrolig, og vårt mindset kan lett ødelegge for oss.

Det jeg vil frem til er at hvis du er fornøyd med den du er, fortsett. Hvis du ikke er førnøyd, snu om tankegangen. Vilje og selvdisiplin er viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at å kalle noen feit er tabu?

Fordi det er et nedsettende ord og oppleves sårende for mottakeren. Greit at du syntes overvektighet er dumt, men man kaller ikke folk feite rett opp i trynet deres. Folk sliter med dette, dere får ha litt respekt.

Endret av Benny
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant tema, uten tvil.

Det er nok ingen tvil om at flesteparten av de overvektige der ute, har påført seg fedmen selv. Samfunnet og vanene våre endres, og det inkluderer uheldigvis også kostholdet. Med mengder av fastfood tilgjengelig hele tiden er det lett å ty til en enkel og kjapp løsning.

Jeg finner det uansett trist at mange overvektige velger å sette seg fast i et tankemønster hvor de konkluderer med at det er greit å være overvektig og at man ikke kan gjøre noe med det, fordi det er sykdomsbasert eller genetisk. Hjernen er utrolig, og vårt mindset kan lett ødelegge for oss.

Det jeg vil frem til er at hvis du er fornøyd med den du er, fortsett. Hvis du ikke er førnøyd, snu om tankegangen. Vilje og selvdisiplin er viktig.

Nå virker jeg sikkert kranglete, men jeg er uenig. Jeg synes ikke det er greit at enkelte overvektige ikke ser på fettet sitt som et problem. Det kan med stor sannsynelighet føre til at de påfører samfunnet, seg selv, arbeidsgiver og barn kostnader og helsemessige problemer. Jeg blir trist hver gang jeg ser en tjukkas familie på grunn av barna som får et mye dårligere utgangspunkt i livet.

Benny. Jeg har ingen problemer med å være venn med overvektige personer, men at man ikke klarer å la være å dytte mat i kjeften til man eser ut det er en karaktersvikt og vil altid telle som et minus for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å være tykk heller. Tykke, spesielt barn/tenåringer får ofte høre det daglig av andre barn/tenåringer. Jeg var aldri tykk som barn/tenåring selv men jeg hadde en venninne som var det og hun fikk høre det like mye som jeg fikk høre at jeg var tynn (men jeg var TYNN, ikke normal)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har jeg diskutert i en annen tråd tidligere. Jeg har selv vært kraftig undervektig, men har gått opp ca 20kg det siste året pga hard trening og mye mat. Har altid fått slengt i trynet at jeg er tynn og ditt og datt. Har alltid syntes at det var sårende og jævlig unødvendig. Men det siste året har jeg rett og slett bare gitt faen. Ja jeg er tynn, men jeg er frisk. Alle i familien min er tynne. Pappa er 56 år og har ræva kosthold, drikker mye øl i helgene og har røyka i gud vet hvor mange år. Og jeg må si at jeg gjerne vil se ut som han når jeg runder 50 kontra disse kællene med svær ølmage.

Har faktisk vært et par ganger hvor jeg har slengt drit tilbake når folk har studert og kommentert de tynne jente lignede hånledda mine. Da sa jeg rett og slett tilbake at han rett og slett var feit(Han hadde gått opp 20kg det siste året og var alrede litt lubben fra før av) Da holdt han kjeft. Nå er det heldigvis sjeldent at jeg hører det, men begynner en feit jævel å snakke nedlatende om kroppsformen min, kommer jeg IKKE til å nøle med og fortelle han hvor feit han er og om alle disse sykdommene han kan risikere å slite med hvis han ikke forandrer livstil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er det negativt å ekstra fett på kroppen? Jeg har aldri skjønt det der.

Man kan vel ikke se på en person som har et par(10-15) kilo ekstra og tenke "Oi shit, han der har problemer med kostholdet".

Selv har jeg vel mer fett enn synlige muskler, men uansett er jeg sunn og er fornøyd med meg selv.

Jeg liker god mat, hva er problemet:S Problemet ligger ikke hos meg hvertfall :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det negativt å ha litt lite fett på kroppen?

Og hva kommer du frem til? Du ser, i min post spør jeg, og så svarer jeg selv der jeg forsvarer den "tilstanden" til en viss grad.

Anyways, personlig ser jeg ikke negativiteten i å være tynn heller, så lenge det ikke går utover helsa ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes også synd på barn som vokser opp i en overvektig familie. Til dels pga. at dette vil føre til mobbing i skole, men også fordi det vil dra med seg ulemper senere i livet. Høy fettprosent er jo en veldig belastning på kroppen.

Det er en grunn til at så mange dør av hjerte- og karsykdommer nå til dags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...