Hjelptilpc Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hei kjærsten min jobber noen par vakter i uka og når det trengs. Hun går på skole samtidig også. Hun jobber 5 timer I ukedager og 7 i helger. September jobbet hun en opp i mot 25 timer. Hun tjener 94 kroner i timen. Når hun fikk lønning nå har hennes sjef tatt halve lønn av 94 kroner så hun fikk halvparten av det hun skulle hatt Er dette lov? Grunnen var at hun ikke jobbet alene fordi hun ikke er 18 og ikke kan selge ting som trengs 18 års aldersgrense Hun er 17 år og har fri kort? kan noen hendvise meg til noen regler. er dette lov ? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Det der er ren utnytting. Minstelønn til en på 17 burde ligge på 120-125 kr, ikke det halve av 94. Uhørt. Når det gjelder lovlighet og regler, foreslår jeg at du f eks tar kontakt med LO. Kanskje kan også Forbrukerrådet være behjelpelig. I hvert fall en meget god sak for Dine Penger - ring VG! Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hvis hun tjener 94kr timen så kan ikke arbeidsgiver plutselig utbetale 47kr i timelønn. Sikker på at beløpet ikke er utenfor frikortgrensen, så de 50% som er trukket er pga skatt? PS: det er ikke minstelønn i Norge (utenom for noen bransjer med allmengjort tariffavtaler). Lønn avtales da mellom arbeidstager og arbeidsgiver. Hvis man mener lønnen er for dårlig, så er det bare å si opp jobben og finne seg en bedre betalt en. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Høres veldig suspekt ut og ikke lov så vidt jeg kan skjønne: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78110 "Arbeidsgiveren din har som hovedregel ikke lov å trekke deg i lønn eller i feriepengene. Lovlige trekk er for eksempel skatt, innskudd til pensjons- eller sykekasser, forsikringspremier og fagforeningskontingent bestemt i tariffavtaler." Be arbeidsgiver om skriftelig redegjørelse for hvor i lover og regler det gis hjemmel for å trekke i lønn på den måten. Lenke til kommentar
Hjelptilpc Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 hun har jobbet der i 2 måneder , i august jobbet hun enda mindre men fikk enda mere, hva kan jeg gjøre, hun har frikort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå