Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av skjermkort

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en Alienware Aurora r3.

med i7-2600K

Lurer da på hvilke skjermkort (1 eller 2 ) jeg skal velge.

Single Video Card

Single 1GB NVIDIA® GeForce® GTX 460 [inkludert i prisen]

2GB AMD Radeon™ HD 6950 [legg til 2 950,00 kr eller 152,-/måned-1]

Anbefalt av Dell

1.5GB NVIDIA® GeForce® GTX 580 [legg til 3 750,00 kr eller 193,-/måned-1]

4GB GDDR5 AMD® Radeon™ HD6990 [legg til 7 260,00 kr eller 373,-/måned-1]

1.25GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GTX 560 TI [legg til 1 430,00 kr eller 74,-/måned-1]

Dual Video Card

Dual 1GB AMD Radeon™ HD 6870 CrossfireX™ [legg til 4 060,00 kr eller 209,-/måned-1]

Dual 2GB AMD Radeon™ HD 6950 CrossfireX™ [legg til 6 560,00 kr eller 337,-/måned-1]

Dual 1GB NVIDIA® GeForce® GTX 460 SLI™ [legg til 2 140,00 kr eller 110,-/måned-1]

Dual 1.5GB NVIDIA® GeForce® GTS 450 SLI™ [legg til 2 710,00 kr eller 139,-/måned-1]

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen tullete priser...

Jeg ville gjerne sagt at GTX560Ti er et godt utgangspunkt, da det gir mye ytelse for relativt lite penger - men her må du betale 1430kr EKSTRA i bytte mot standard GTX 460 kortet? ...

En GTX 460 er litt utdatert og er ineffektiv på varme osv. men er verdt rundt 1200kr ny:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1559

GTX 560Ti er verdt ca 1400kr ny:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1820&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Hvordan i alle dager får de da til at INNBYTTE prisen er like høy som et helt nytt kort? Dette er sånne ting som får meg til å riste på hodet når det gjelder Alienware...

Samme med GTX580 kortet. Der koster faktisk innbyttet betydelig MER (3750) enn et helt nytt tilsvarende kort (3200). Hårreisende...

Jeg har vondt for å i det hele tatt komme med konkrete forslag med slike latterlige priser... Men kanskje du bør fortelle litt raskt om hva du spiller av spill og slikt. Både GTX 560Ti og GTX580 er gode kort, men du får langt minde ytelse igjen pr. krone på GTX580'en. Spørsmålet er dermed bare hvor ekstrem spillytelse du er ute etter å få.

EDIT: AMD kortene er også helt greie forøvrig, og som regel rimelig like i ytelse pr. krone, men jeg har ikke like mye personlig erfaring med dem fra de siste par generasjonene.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for rask tilbakemelding :)

Bruker pc'en til jobb og spilling. Antageligvis blir det litt bf3 etter hvert.

Dell har en fin ordning med på stedet service neste arbeidsdag.

Denne har jeg benyttet meg av ganske mange ganger. Greit å ha når en er avhenging av pc i jobb sammenheng.

Enig at dell er en smule overpriset, men er villig til å svelge den.

Lurte litt på om et single gtx 580 var noe for meg, eller om en burde gå for sli/crossfire oppsett.Er det mulig å gjøre senere med gtx kortet ?

Lenke til kommentar

Takker for rask tilbakemelding :)

Bruker pc'en til jobb og spilling. Antageligvis blir det litt bf3 etter hvert.

Dell har en fin ordning med på stedet service neste arbeidsdag.

Denne har jeg benyttet meg av ganske mange ganger. Greit å ha når en er avhenging av pc i jobb sammenheng.

Enig at dell er en smule overpriset, men er villig til å svelge den.

Lurte litt på om et single gtx 580 var noe for meg, eller om en burde gå for sli/crossfire oppsett.Er det mulig å gjøre senere med gtx kortet ?

Vel, jeg oppgraderte selv nytlig til en GTX 580, og jeg har nesten lik prosessor (2500K). Alt jeg kan si er at ytelsen er ganske ekstrem egentlig. Av spill som er tilgjengelig på markedet i dag så har jeg enda ikke funnet noe som ikke egentlig kjører mer en sterkt nok med med maks detaljnivå (med noenlunde fornuftige nivåer av AA og AF da selvfølgelig).

Jeg ville ihvertfall ikke anbefalt å gå for noe MER enn et GTX580 til å starte. Jeg vil påstå at det er kun om du har spesielle behov for multi-skjerm setup at du trenger noe enda stekere. Dessuten så er det tross veldig lett å slenge på et ekstra kort senere om du vil, så lenge du sørger for at PSUen din har ekstra margin for dette dersom dette er noe du faktisk vurderer (en solid 800watt minimum eller sterkere PSU som kan levere mesteparten av sin effekt på 12volt er nok å annebfale å så fall).

Hvis du tenker på det i forhold til "ja, det er nok for å kjøre alt på maks NÅ men jeg vil ha alt på maks et par år fremover", så hold også i tankene at neste generasjon med skjermkort ikke er alt unna. Det er i slutten av året fra AMD, og Q1 2012 fra Nvidia. Historisk sett kan man forvente at toppmodellen i neste generasjon er ca dobbelt så sterk som forrige generasjons toppmodell. Skjermkort har også en tendens til å falle relativt fort i pris når slike nye modeller kommer så jeg ville vært litt forsiktig med å investere velig mye penger i skjermkort som snart vil falle i verdi. Jeg oppgraderte selv nylig bare egentlig pga. jeg fikk en veldig god deal på kortet (brukt) og dermed sansynligvis ikke mister særlig mye i verdi om jeg velger å oppgradere senere anyway.

Spesifikt for BF3 så vil jeg bare nevne at GTX580 kjører dette som en DRØM - på de høyeste instillingene som er tilgjengelige i betaen, med god margin også. Med de riktige driverene (Nvidia slapp helt nylig noen optimaliserte beta drivere) så kjører 560Ti og 570 kort også spillet veldig bra i de høyeste intillingene også fra alt jeg hører. Spillet viser seg å være mer lettdrevet enn mange var redd for var tilfellet.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...