Gå til innhold

ustabil ADSL linje Telenor


Anbefalte innlegg

Har hatt store problemer med linje ifra Telenor. Detter av nett flere ganger de siste 9-10 mnd. Har vært utallige ganger i kontakt med Telenor, og i går var Eltel her for å sjekke linje. Har fått nytt zyxel modem ifra Telenor uten resultat.

Eltel sa at linje var ok inn til kobl. boks rett uten for huset vårt, men når han koblet til sitt modem inne hos oss fikk han god forbindelse. Han testet med å sende en SMS til 05000 og fikk en SMS i retur med et siffer på mellom 6 på det dårligste og 16 på det beste. Han sa at godkjent var over tid. Regner med at dette var en eller annen for for verdi av tap på linje.

 

Men det merkelige er at når vi satte på hans testmodem, et Thomsen ST546 v5 med firmawire 6.1.0.5 fikk vi godt resultat, men satte vi på mitt zyxel modem levert nylig ifra Telenor var det med en gang dårlig resultat. Eltel ga opp, og skulle snakke med Telenor da vi begge testet over to timer i går. Vi sjekker ledere i kabel inn til hus, vi byttet kontakt, han strakk opp ny kabel,men hver test viste samme dårlige resultat når han test med mitt modem. satte han på sitt med gammel farmwire var alt ok. Tenkte å høre om noen har vært borti eller hørt om lignende episoder når det gjelder ustabilt nett/dett av nett når vi har nytt modem. Tidligere satte han ned hastigheten litt og da datt vi ikke av nett fult så mange ganger, men datt av nett fremdeles. Nå teste vi med hans modem en uke, så får vi se hav Telenor sier. Legger til at dette er ute på landet, utenfor bergen, ca. 3km til sentral i flg kapaks. speed 3.8 Mb linje.

 

Noen innspill ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke derfor man skal styre unna ADSL/VDSL?

 

Flere og flere, forstår ikke at dagen telefonettverk ikke har kapasitet, i samme grad som fiber.

 

Greit at RJ11 kabelen er tilgjengelig i 99% av norge, hvis det er tilfelle, men det må være grenser til hva folk kan lære.

 

Altså telefonkabelen er kun til telefon/surfing, nedlasting bør man gå for fiberlinje eller coax som muligen er litt bedre.

 

Det man være internet ruteren som er problemet, men sjekk med naboen, er hele telefonettverket sprengt er det flere en deg som ville merke det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det ikke derfor man skal styre unna ADSL/VDSL?

 

Flere og flere, forstår ikke at dagen telefonettverk ikke har kapasitet, i samme grad som fiber.

 

Greit at RJ11 kabelen er tilgjengelig i 99% av norge, hvis det er tilfelle, men det må være grenser til hva folk kan lære.

 

Altså telefonkabelen er kun til telefon/surfing, nedlasting bør man gå for fiberlinje eller coax som muligen er litt bedre.

 

Det man være internet ruteren som er problemet, men sjekk med naboen, er hele telefonettverket sprengt er det flere en deg som ville merke det.

 

Ontopic:

Ser ut som ruteren er problemet til trådstarter, hørt med Telenor om de har et annet merke enn Zyxel?

Har du også sjekket andre leverandører, mange leverandører som nextgentel og eidsiva som ofte kan gi langt raskere linjer på lengre linjelengder.

 

 

Offtopic:

Har hatt xDSL i mangen år og 60-70% av befolknignen har ikke alternativer.

Telefonkabelen hjem hos meg gir meg 40/20mbit på VDSL og ser at snart kan denne levere 100mbit.

 

Man trenger ikke en ferrari med 300hester under panseret når maksgrensen i Norge er 80km/t.

 

Holder meg til den løsningen som gir meg mest for pengene, selv om det er fiber i gata der jeg bor holder jeg meg til VDSL foreløpig til behovet kommer for en raskere linje.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det ikke slik f.eks lynnedslag eller forstyrrelse på linjene er nok til å enten ødlegge eller skade ruteren som er basert på VDSL/ADSL?

 

Vertfall tror jeg det har blitt nevnt tidligere, det kan være en årsak. Kan være mange andre.

 

Ofte så er det heller lynnedslag som gjør at ADSL-modemene slutter å virke eller virker delvis og da pleier det oftest være greit å få byttet ut modemet gratis som erstatningsutstyr, men det må legges inn feilmelding som ses på av en feilretter før man eventuelt bytter ut modemene.

 

Støy kan muligens ha en effekt, men jeg tror også levetiden spiller en større rolle enn selve støyen på linja.

 

Det finnes de som fortsatt har modem som er 4-7 år gamle, men som virker greit grunnet at hastigheten ikke er for høy på linjen selvsagt. Det hender dog at de tar natta og må byttes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...