Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan kan eg sjekke om hjullageret er gåen bak?

balder

Anbefalte innlegg

Eg lurer på om hjullageret bak er gåen. Eg sjekket på begge sider med å ta oppå dekket og jukke fram og tilbake, men eg kunne ikkje kjenne nokon slark. Må den jekkast opp? Kva for ulyd får eg når eg kjører?

No kan det vere at hjulene lager meir støy nå når det er kaldt iforhold når det er sommer. Merker ingentin når eg svinger til høgre eller venstre. Eg merket det på nylagt asfalt. Har nokia sine sommerdekk.

Lyden er nesten som da eg høyrer lastebiler som kjører på fin asfalt. Viss dere skjønte denne:)

Endret av balder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjenner en slags "buldring" bakfra, vil dette kjennetegne gåene hjullagre. Slark behøver ikke merkes når du vender og vrir på selve hjulet. Kjør videre, men vær oppmerksom på om lyden blir verre, risting osv.

Det er ingen buldring, meir som ein slags hjulstøy. Kan hende at Nokia sommerdekkene er blitt hardere og gir meir lyd

Lenke til kommentar

Jekk opp bilen og ta tak under og over hjulet og jokk hjulet ut og inn. Det skal være en liten slakk i bevegelsen og du kan stramme dette ved å ta ut muttersikringen på navet og stramme mutteren helt til, så løsner du 1 til 2 sekskanter på mutteren og fester muttersikringen igjen. Hvis du skal etterstramme så anbefaler jeg deg å demontere lageret og pakke det med fett før du etterstrammer.

Dette er veldig enkelt, du tar en klump med fett i den ene hånflaten og presser lageret ned i fettet så mange ganger som trengs til at det tyter ut på den andre siden, fortsett hele veien rundt lageret.

Lenke til kommentar

For å bytte et komplett hjullager så trenger man normalt endel spesialverktøy som spesial avdragere, hydrauliske presser etc. Den ene delen av hjullageret er alltid krympet fast og dette er normalt ikke noe man klarer å gjøre uten hjelp av knowhow og spesialverktøy.

Så svaret er strengt tatt nei, å bytte et komplett hjullager er en jobb for et verksted.

Lenke til kommentar
...Den ene delen av hjullageret er alltid krympet fast og dette er normalt ikke noe man klarer å gjøre uten hjelp av knowhow og spesialverktøy...

Det gjelder fremre hjullager, men ikke alltid de bakre. På forhjulsdrevne biler er det svært sjelden jeg har opplevd å måtte til med spesialverktøy til hjullagrene bak da de ofte bare ligger "løst" innpå navet. Med andre ord trengs det ikke mer enn litt forsiktig banking med en hammer og et skrujern bak for å få det løs om det ikke allerede er løst nok til å bare dras av fra før. Noen ganger deler lageret seg gjerne, men det har ikke så mye å si så lenge man skal på med et nytt. Det nye bankes forsiktig på plass etter en god runde med innfetting først. En stor pipe eller et rør som tres utpå navet og inn mot lageret sikrer jevn "innbanking" og at lageret sitter som det skal etter jobben er ferdig. Klart, det er forskjeller på løsningene som er brukt hos de forskjellige merkene, men vil protestere på at den ene delen alltid er krympet fast. Det har i alle fall ikke vært tilfellet med flere forhjulsdrevne biler, både europeiske og japanske jeg har skiftet lager på. En telefon til merkeverkstedet vil si mer om hver enkelt modell ;)

For en person uten peiling som ikke har skrudd litt før bør gjerne jobben settes vekk til et verksted, men for hjemmemekkeren er hullagerskift bak absolutt en overkommelig oppgave på de fleste biler de siste 30 årene. Hjullagerene framme er litt verre ja. En Haynes-manual til bilen og noen søk på Youtube vil lette jobben for de som ikke har vært borti hjullagerskift før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...