Gå til innhold

Forslag til bok + film til særemne?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha særemne til januar hvor oppgaven omhandler adaptasjon fra bok til film. Så jeg skal altså finne en bok som også er filmatisert, deretter skal jeg sammenligne og finne problemstilling.

Jeg lurer da på om noen har forslag til en bra bok som er adaptert til film?

Det må også sies at jeg er interessert i politikk og ideologier, så hvis jeg kunne lært litt utdypende om en eller annen form for dette i tillegg til å følge en handling og en hovedperson, så ville det vært perfekt. :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg anbefale det eg hadde som særemne;

Ringenes Herre

Ganske lange bøker, men handlingen og detaljhistoriene er brodert meir ut enn ka filmen er, som gjer den til ei ganske interessant lesning, uansett om du har sett filmen eller ei.

Du kan også dra parallellar mellom Første Verdenskrig som Tolkien var en del av og hadde meninger om, til sjølve handlingen som skjer i filmen, om du mikser og trikser litt på kven som skal representere kva. Du har også den samfunnskritiske Silmarillion, kor han er er imot at ting blir meir og meir mekanisert i form av tapt menneskearbeid men og sjølve filosofien bak automatiseringen av ting, korleis det kommer til å gagne samfunnet vidare.

Lenke til kommentar

Kom også på det vi skal ha nå;

Heart of Darkness av John Conrad, og filmen Apocalypse NÅ.

Handlingen foregår i Kongo, mens filmen foretar seg Vietnamkrigen, men plottet bygger på det samme. Den er også veldig aktuell mtp 22 Juli tragedien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...