Gå til innhold

[Løst] Kjøpe desktop 15,000kr

Anbefalte innlegg

Har et budsjett på 15,000kr. Vil kjøpe en gamer PC med bra grafikkort, beste prossesor og andre ting og tang.

Og veldig bra skjerm. (ikke inkludert i de 15,000kr).

Ser etter en rask pc, så rask som overhode mulig. Vil ikke ha noe merke pc, HP, Dell osv osv.

Søker etter link til alle komponentene så bygger jeg selv.

Takk.

Takk for alle svar, question closed really. Oppklart alt som trengs å bli oppklart. Takk ;)

Endret av bi_a_op
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et budsjett på 15,000kr. Vil kjøpe en gamer PC med bra grafikkort, beste prossesor og andre ting og tang.

Ser etter en rask pc, så rask som overhode mulig. Vil ikke ha noe merke pc, HP, Dell osv osv.

Takk.

Og hva skal denne brukes til?

Sier du WOW så kaster du penga ut vinduet...

Lenke til kommentar

Takk.

Og hva skal denne brukes til?

Sier du WOW så kaster du penga ut vinduet...

Warcraft III, Diablo II, RuneScape. Vil bare ha en dyr og bra pc som aldri lagger.

Lenke til kommentar

Hadde du sagt Farmville hadde jeg sagt i5-2500k + H100 + overklokking til minst 5GHz.

Men ærlig talt:

Runescape kjører greit på en PC fra 2006.

WC3 er lett.

Diablo II regner jeg ikke med blir voldsomt tungt.

Det er mulig å sette opp en maskin (uten skjerm og ekstrautstyr) til 6000 kr som kjører disse spillene bra. Da har jeg ikke engang giddet å se på alternative butikker eller tilbud.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6541327

Forslag

128gb ssd - 1300,-

Intel 2600 cpu - 2400,-

Hovedkort - ca 1000,-

Corsair 600W PSU - 700,-

8GB ram - 500,-

Radeon 6950 GPU - 2000,-

Kabinett - 1000,-

Harddisk 1TB - 400,-

Backup hdd 2TB - 700,-

SUM: 10 000,-

Glemt noe?

Forresten 1 lur ting. Du kan kjøpe en maskin til 15000 i dag som holder seg bra i ca 4 år, eller du kan kjøpe en maskin til 10000,- som bare holder i 3 år, men etter 3 år har du 5000,- til overs til å oppgradere eller kjøpe ny. Hvis du bare bruker 7500,- i dag, så kan du kjøpe en helt ny maskin om 2 år som er kraftigere enn maskinen til 15000,- du kjøpte i år.

Kjøpe en maskin som er midt på treet. Noen ting blir aldri gamle, f.eks. kabinett. Strømforsyning kan også gjennbrukes, men kun hvis du kjøper en av god kvalitet.

CPU, RAM, SSD, HDD og GPU får du dobbelt så mye for pengene om ett og et halvt år!

Anngående skjerm. Kjøpe 24" med IPS panel, mye bedre bilde enn TN.

Endret av Slettet+6541327
Lenke til kommentar

Forresten 1 lur ting. Du kan kjøpe en maskin til 15000 i dag som holder seg bra i ca 4 år, eller du kan kjøpe en maskin til 10000,- som bare holder i 3 år, men etter 3 år har du 5000,- til overs til å oppgradere eller kjøpe ny. Hvis du bare bruker 7500,- i dag, så kan du kjøpe en helt ny maskin om 2 år som er kraftigere enn maskinen til 15000,- du kjøpte i år.

Jeg tror man heller kan si det er nærmere et halvt år forskjell i levetid på en til 10 000 og en til 15 000 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ha maskin som varer lengst mulig er det beste å legge en del penger i skikkelig kabinett og PSU fra dag en. Da har du disse i fort 4-5 år og trenger ikke ta høyde for disse i budsjett senere.

Ting som (kvalitets) HDDer og brennere er også typiske ting som lever mange år og kan gjenbrukes.

Det som ofte RAM er også en ting. Så lenge ikke markedet går over til en ny type. Nå har vi jo hatt DDR3 i snart 3 år. Og det ser ikke ut til at vi ser DDR4 innen minst 1 år til av det jeg har lest..

Legg penger i brukbart HK som har nok tilkoblinger og funksjoner og er god på OC. Går da en 1300-1500kr på HK. Men da får man ofte mulighet for bla SLI/CF samt bedre OC og litt annet kos.

Har aldri sett noe poeng å legge inn stinnt av penger på CPU i slike oppsett, da lillebror av toppmodellene fort kan klokkes opp en hel del når det trengs.

Toppserien i skjermkort gir også lite bang for the buck i motsetning til mellomklasse. Blir liksom å betale 1000-2000kr mer for ikke alt for mange FPSene ekstra... Vil si det er bedre å bruke 2500kr på mellomklasse og så bytte ut ved neste gen mellomklasse i stedenfor å dytte 5000kr inn med en gang.

Istedenfor å bruke 15K på en maskin som da vil ha typisk levetid på 2-3 år maks, er det bedre å si bruke 10k ink bra PSU og kabinett, og heller bytte ut GPU når fler FPS trengs og så klokke CPU så langt det går til den er moden for skift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...