EirikFoto Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 En av naturens gjemte perler Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Og det holdes forsatt hemmelig?..hehe.Sløringen er flott..noe midtstillt,men ikke sikkert det er mulig å komponere annerledes i kamera derfra? Lenke til kommentar
EirikFoto Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Hehe, er tatt ved ett sted som heter sogna Vel, jeg syntes det passet pga fjellene osv. Hadde sikkert vært mulig Takk for tips Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Her ville jeg kuttet i topp akkurat slik at den hvite himmelen fjernes, da lukkes motivet og vannfallet kommer mer til sin rett. Mulig du allerede har prøvd å tilte kameraet for å prøve mulighetene dette motivet gir i høydeformat? - Selve sløringen opplever jeg som for hvit og utbrent, siden du ikke har mer å gå på med bruk av en mindre blender i forhold til lyset, så har du to andre muligheter for å få lang nok lukkertid for å oppnå sløring uten at vannet brenner ut: 1, anskaffe deg et ND/gråfilter som skrues på objektivet, det stenger lys ute og gir deg lengre lukkertider. 2, Tidspunkt for opptak, ta bildet morgen/kveld når det er mindre dagslys - det gir også lengre lukkertider. En kombinasjon av de to punktene kan gi godt resultat. Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Fin sløring og gode farger. Ville kuttet vekk himmelåpningen, det gir mer ro i bildet, og så synes jeg de gode fargene kommer mer til sin rette. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Fint sted dette ja! Er nok ikke helt fortrolig med utsnittet. Det lyse oppe bør kanskje kuttes, men samtidig også enten ha et kutt til hø eller ve.... , muligens....! 3'er herfra! Lenke til kommentar
Thore Raaen Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Var så frekk og lasta inn i PS og tok ett drastisk kutt der fjellet til høyre skrår ned i vannet. Kuttet da både høyre side og under. Syns det ble mer harmonisk. Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Flott farve og sløring. Jeg lkte det jeg. Enig med de andre her at det sikkert kunne kuttes anderledes- Lenke til kommentar
Trond Stordal Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Flott hemmelig sted, dette... Lenke til kommentar
Bengt Ronald Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Flott bilde, med en fint slør på bekken, og noen flotte klare farger... Men, er enig ang kuttene som er nevnt... Lenke til kommentar
Emil C. Fredhammer Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Fint foss bilde, der selve fossen kunne vært litt lenger ut til høyre for en mer korrekt plassering i det gyldne snitt. Litt for lang lukkertid er brukt da det er for mye melkeaktig slør i fossen. Ellers pent foss bilde. Lenke til kommentar
EirikFoto Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Her ville jeg kuttet i topp akkurat slik at den hvite himmelen fjernes, da lukkes motivet og vannfallet kommer mer til sin rett. Mulig du allerede har prøvd å tilte kameraet for å prøve mulighetene dette motivet gir i høydeformat? - Selve sløringen opplever jeg som for hvit og utbrent, siden du ikke har mer å gå på med bruk av en mindre blender i forhold til lyset, så har du to andre muligheter for å få lang nok lukkertid for å oppnå sløring uten at vannet brenner ut: 1, anskaffe deg et ND/gråfilter som skrues på objektivet, det stenger lys ute og gir deg lengre lukkertider. 2, Tidspunkt for opptak, ta bildet morgen/kveld når det er mindre dagslys - det gir også lengre lukkertider. En kombinasjon av de to punktene kan gi godt resultat. Takk for tips med lukkertid. Så fossen blir mindre utbrent hvis man har større blenderåpning? Var det du mente? Fin sløring og gode farger. Ville kuttet vekk himmelåpningen, det gir mer ro i bildet, og så synes jeg de gode fargene kommer mer til sin rette. Det kunne vært gjort ja, takk for det Fint sted dette ja! Er nok ikke helt fortrolig med utsnittet. Det lyse oppe bør kanskje kuttes, men samtidig også enten ha et kutt til hø eller ve.... , muligens....! 3'er herfra! Takk for det Var så frekk og lasta inn i PS og tok ett drastisk kutt der fjellet til høyre skrår ned i vannet. Kuttet da både høyre side og under. Syns det ble mer harmonisk. Hehe, skjønner. Takk for tips Flott hemmelig sted, dette... Hehe Flott bilde, med en fint slør på bekken, og noen flotte klare farger... Men, er enig ang kuttene som er nevnt... Greit, takk for det Lenke til kommentar
EirikFoto Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Fint foss bilde, der selve fossen kunne vært litt lenger ut til høyre for en mer korrekt plassering i det gyldne snitt. Litt for lang lukkertid er brukt da det er for mye melkeaktig slør i fossen. Ellers pent foss bilde. Takk takk Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Her ville jeg kuttet i topp akkurat slik at den hvite himmelen fjernes, da lukkes motivet og vannfallet kommer mer til sin rett. Mulig du allerede har prøvd å tilte kameraet for å prøve mulighetene dette motivet gir i høydeformat? - Selve sløringen opplever jeg som for hvit og utbrent, siden du ikke har mer å gå på med bruk av en mindre blender i forhold til lyset, så har du to andre muligheter for å få lang nok lukkertid for å oppnå sløring uten at vannet brenner ut: 1, anskaffe deg et ND/gråfilter som skrues på objektivet, det stenger lys ute og gir deg lengre lukkertider. 2, Tidspunkt for opptak, ta bildet morgen/kveld når det er mindre dagslys - det gir også lengre lukkertider. En kombinasjon av de to punktene kan gi godt resultat. Takk for tips med lukkertid. Så fossen blir mindre utbrent hvis man har større blenderåpning? Var det du mente? En større blender vil gi deg kortere lukkertid som vil mindre sjanse for utbrentheter - men samtidig kan en kortere lukkertid føre til at du mister sløringen. Problemet er for mye lys i forhold til den lukkertiden du trenger for å få sløring. Det kan løses ved å begrense lyset, enten ved å ta bildet når det er mørkere eller ved å stenge lys ute med et ND-filter, eller en kombinasjon av begge deler. ND-filter (gråfilter) fåes i forskjellige graderinger alt etter hvor mye lys de stenger ute (eller slipper igjennom). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg