Gå til innhold

BK: En av naturens gjemte perler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her ville jeg kuttet i topp akkurat slik at den hvite himmelen fjernes, da lukkes motivet og vannfallet kommer mer til sin rett. Mulig du allerede har prøvd å tilte kameraet for å prøve mulighetene dette motivet gir i høydeformat? - Selve sløringen opplever jeg som for hvit og utbrent, siden du ikke har mer å gå på med bruk av en mindre blender i forhold til lyset, så har du to andre muligheter for å få lang nok lukkertid for å oppnå sløring uten at vannet brenner ut: 1, anskaffe deg et ND/gråfilter som skrues på objektivet, det stenger lys ute og gir deg lengre lukkertider. 2, Tidspunkt for opptak, ta bildet morgen/kveld når det er mindre dagslys - det gir også lengre lukkertider. En kombinasjon av de to punktene kan gi godt resultat.

Lenke til kommentar

Her ville jeg kuttet i topp akkurat slik at den hvite himmelen fjernes, da lukkes motivet og vannfallet kommer mer til sin rett. Mulig du allerede har prøvd å tilte kameraet for å prøve mulighetene dette motivet gir i høydeformat? - Selve sløringen opplever jeg som for hvit og utbrent, siden du ikke har mer å gå på med bruk av en mindre blender i forhold til lyset, så har du to andre muligheter for å få lang nok lukkertid for å oppnå sløring uten at vannet brenner ut: 1, anskaffe deg et ND/gråfilter som skrues på objektivet, det stenger lys ute og gir deg lengre lukkertider. 2, Tidspunkt for opptak, ta bildet morgen/kveld når det er mindre dagslys - det gir også lengre lukkertider. En kombinasjon av de to punktene kan gi godt resultat.

Takk for tips med lukkertid. Så fossen blir mindre utbrent hvis man har større blenderåpning? Var det du mente? :)

Fin sløring og gode farger. Ville kuttet vekk himmelåpningen, det gir mer ro i bildet, og så synes jeg de gode fargene kommer mer til sin rette. :)

Det kunne vært gjort ja, takk for det :)

Fint sted dette ja! Er nok ikke helt fortrolig med utsnittet. Det lyse oppe bør kanskje kuttes, men samtidig også enten ha et kutt til hø eller ve.... , muligens....! 3'er herfra! :)

Takk for det :)

Var så frekk og lasta inn i PS og tok ett drastisk kutt der fjellet til høyre skrår ned i vannet. Kuttet da både høyre side og under. Syns det ble mer harmonisk.

Hehe, skjønner. Takk for tips

Flott hemmelig sted, dette...

Hehe :)

Flott bilde, med en fint slør på bekken, og noen flotte klare farger... Men, er enig ang kuttene som er nevnt...

:)

Greit, takk for det :)

Lenke til kommentar

Takk for tips med lukkertid. Så fossen blir mindre utbrent hvis man har større blenderåpning? Var det du mente? :)

En større blender vil gi deg kortere lukkertid som vil mindre sjanse for utbrentheter - men samtidig kan en kortere lukkertid føre til at du mister sløringen. Problemet er for mye lys i forhold til den lukkertiden du trenger for å få sløring. Det kan løses ved å begrense lyset, enten ved å ta bildet når det er mørkere eller ved å stenge lys ute med et ND-filter, eller en kombinasjon av begge deler. ND-filter (gråfilter) fåes i forskjellige graderinger alt etter hvor mye lys de stenger ute (eller slipper igjennom).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...