Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Redd for at huset jeg eier skal brenne

Redd for at huset jeg eier skal brenne  

49 stemmer

1. 1. Er du redd for at huset du eier skal brenne?

• Ja
      4
    • Nei
      35
    • Litt
      10
  2. 2. Er du villig til å ta en el-sjekk, og eventuelt rette på feilene elektrofirma finner, slik at det blir mindre risiko for brann i huset?

• Ja
      16
    • Nei
      10
    • Spørs hvor mye det koster
      23
  3. 3. Går du med tanker om å installere bedre brannalarmsystem i huset?

• Ja, noe jeg burde gjort for lenge siden
      5
    • Ja, men tror ikke jeg kommer til å gjøre det med det første
      3
    • Nei
      18
    • Jeg har bra nok brannalarmsystem i huset
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jaok, for brannvarsling forhindrer jo brann. Det er noe alle vet.

Godt du har peiling...

En ulmebrann kan holde på i opptil 2 timer før rommet antennes. Iløpet av denne tiden vil en optisk røykvarsler ha oppdaget ulmingen og varslet alarmsentralen. Dermed slipper man brann. Men dette er noe alle vet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv opplevd at huset mitt har begynt å brenne, uten at noen brannvarslere ringte. Kl var 2 om natta, og hadde ikke mamma vært uvanlig lenge oppe hadde jeg kanskje ikke vært her nå. Huset var så ødelagt at det måtte rives. Huset gikk over tre etasjer, og alle soverommene var i tredje etasje, og brannen startet i kjelleren å spredde seg opp i etasjen over hvor ytterdøra var. Ikke hadde vi brannstiger heller på den tiden, og vi var tre unger og tre husdyr som skulle komme oss ut. Eneste som døde var papegøyen min som bodde ned i kjelleren, og sannsynligvis døde han raskt av røykforgiftning.

I ettertid har jeg et veldig rolig forhold til brann. Har man brannalarmer man er sikker på fungerer, og brannstiger der det trengs, burde man ikke ha noe å frykte. Brannvarsler er forsåvidt det viktigste, så man får komme seg ut så fort som mulig uten å bli røykforgiftet. Ble derimot ekstremt mørkeredd og husredd etter hendelsen.

Dessuten er det viktig å være forsiktig med skøyteledninger, og være bevisst på hva som kan være brannfarlig og ikke.

Lenke til kommentar

Strøm og komfyrer er brannfarlig. Derfor har det kommer krav om komfyrvakt i de nye elektroforskriftene ved bygging av nye hus. Videre er det jo veldig fornuftig med et godt brannvarslingssystem, men jeg tror det er veldig få som har det, og mange installerer ikke dette når de bygger nye boliger heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...