Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU vifte går for full speed.

Anbefalte innlegg

Hei.

Hardware:

- Dell XPS 420.

- Quad core, Q6600, 2,4GHz.

- 3 gb Ram.

- Nvidia Geforce 9600gt.

- Original PSU, kabinett, og CPU vifte.

- Windows Vista 32-bit, Home premium.

- Kjøpt i mai 2008

Problem:

Jeg har nettopp reinstallert Windows Vista pga. mye "skit", altså helt normalt hvis man ønsker å ha en nogenlunde frisk og rask pc. Pc'en fungerte helt fint i innledningen helt til jeg installerte Service Pack 1, da begynte CPU-viften å gå helt bananas. Nå går viften for full fart, på samme måten som den gjør normalt under oppstart av maskinen(slik som normalt sett ved de første stadiene av oppstartssekvensen, booting. etc etc), og den holder seg på det nivået.

Jeg har blåst alle vifter fri for støv, og har lest det som finnes av gode råd på diverse norske og utenlandske fora, men har aldri funnet noe som er direkte relatert til mitt problem. Jeg lastet ned Speedfan og har fått en god indikasjon på temperaturer i maskinen, og som ventet er den absolutt ikke for høy. GPU:45, HDD:30, Core 1-4: ca. 20 (vi snakker grader Celsius her). CPU bruken er på ca 10-15% jevnt over, med en peak i skrivende øyeblikk på 23% (installerer SWTOR-beta), gjennom måling av windows eget ressursmålingsprogram og Speedfan. Det er altså ingen temperatur problemer som er årsaken til min lett "ADHD-aktige" CPU vifte.

Noen tanker om dette problemet:

- Vet at jeg kan rulle tilbake til før SP1 og problemet vil fikse seg, men er ikke aktuelt, kan ikke installerer en del programmer som jeg trenger da.

- Kan dette problemet fikses ved en BIOS oppgradering? Vil nødig fikle med ting jeg ikke har noe peiling på.

- Kan dette problemet elimineres ved anskaffelse av Windows 7? (har tatt en diagnostikk av maskinen og den kan oppgraderes uten problem).

All hjelp mottas med takk, dette har nå blitt en æressak å fikse.

Mvh

Jbam

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Sjekk om du har noe i BIOS som kan være relatert til viftestyring.

Oppgradering av BIOS er ingen dum idê, men er ikke sikkert det løser ditt problem.

Aktiver også SpeedStep dersom det ikke er gjort i BIOS.

Sorry, det var alt jeg kunne komme på....

Redigert: og ja, jeg anbefaler uansett å kvitte deg med Vista og gå for Windows 7 :)

Endret av Trøtt
Lenke til kommentar

Du må se i BIOS etter viftestyring ja. Som regel er det der du vil kunne styrereguleringen av PWM vifter.

Hva funksjonen nøyaktig heter varier fra produsent til produsent. På Asus som jeg bruker mye av heter det Qfan for eksempel. På Dell heter det nok noe annet - men det er rimelig standard å ha på alle hovedkort nå (og har vært det en god stund).

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...