kyrsjo Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Hei! Grunnet jobb skal jeg en tur til San Francisco i svært nær framtid. Har tenkt å handle et nytt kamera - helst et avansert "EVIL" kamera (speilløst med utskiftbar optikk), men vurderer også speilrefleks. Regner med at dette er et kamera jeg kommer til å ha en stund, så jeg lurer derfor på: - Hvor stor er egentlig prisforskjellen? - Hvilke butikker lønner det seg å gå i? - Hva skjer med garanti/service om jeg handler i USA? - Er det noen tekniske problemer jeg bør være obs på? Er også interessert i tips om EVIL-kameraer - er det SONY sitt system som ser ut til å ha mest framtid i entusiast-markedet mtp. linser og annet utstyr? Tenker spesielt på noe alá NEX-7, som har "alt"... *sikle* - OM det har kommet ut, og OM jeg har råd... Jeg har i dag en Fuji 6900, som er et av de første entusiast digitalkameraene som kom for entusiastmarkedet. Det er utstyrt med en god men ikke-utskiftbar optikk, solid som en tanks, masse innstillinger og muligheter, men bare 3 MPix sensor og hele 10 år på baken (=> SmartMedia minnebrikker!). Har brukt det kameraet så mye at mange av knappene begynner å miste "malingen" - ønsker meg noe liknende i størrelse og funksjonalitet, men med utskiftbar optikk og mer moderne. Fikk i sin tid dette kameraet anbefalt her på Akam Endret 7. oktober 2011 av kyrsjo Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Generelt: Prisforskjellen er alt for liten og norske forbrukerrettigheter alt for gode til at jeg vil anbefale å handle i utlandet. Unntak kan være tilleggsutstyr og annet "småtjafs" som det ikke er så viktig at dekkes av våre særnorske rettigheter. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Hmm... Noen butikker i Oslo som kan anbefales? Jeg drar *XXX*, kjedelig å ikke få brukt kameraet på turen... Mvh. Kyrre Endret 7. oktober 2011 av kyrsjo Lenke til kommentar
egilh Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 JapanPhoto og FotoVideo er jo slagere. JP har vel tilbud på Sony NEX-5 nå? Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Hmm... Noen butikker i Oslo som kan anbefales? Mvh. Kyrre Fotovideo i Møllergata er vel den med best utvalg, vel verdt et besøk! Ikke langt fra Oslo S. Ellers har du Japan Photo på Jernbanetorget, i Byporten. Hekter meg på øvrige kommentarer, f.eks så har ikke Nikon verdensgaranti på kamerahus, bare optikk. Så kjøp i Norge, og kjøp heller gjerne brukt optikk på foto.no. Endret 12. oktober 2011 av kjelldell Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Hmm... Denne her ser svært spennende ut: http://www.fotovideo.no/Produkter/Hybridkamera/Panasonic/EVIL/Panasonic-DMC-GH2-m-14-42mm-Micro-Four-Thirds,-16-Mpix,-Full-HD-124219.aspx Kameraet virker litt videofouksert, som er litt på siden av hva jeg er interessert i (nå i allefall...) - men sensoren virker mye bedre enn G2 sin. Noen andre i samme klasse ("mini-speilrefleks") å anbefale? Tror jeg bare får ta turen ned dit Vet det er litt off-topic for denne tråden, men for meg ser dette ut som et greit kamera. Ikke den mest fancy linsa, men har mer lyst til å supplere med fixfocus-linser som burde være mindre, billigere, og mer presise for "ytterligere" behov - pluss at prisen holder seg akseptabel. micro four-thirds: Så vidt jeg har sett, så brukes dette også av Sony og Olympos. Er disse kompatible? Dette burde sikre god tilgang på linser, filtre etc. i lang tid framover... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2011 Glem Sony, kun Panasonic og Olympus som bruker mFT-systemet. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Glem Sony, kun Panasonic og Olympus som bruker mFT-systemet. Sony NEX har større sensor enn mFT. Endret 6. oktober 2011 av egilh Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Endte med en DMC-G3, fra JapanFoto - FotoVideo hadde desverre ikke det lille kit'et inne (vil heller oppgradere når jeg ser hva jeg trenger) - kun et kit som også inkluderte en dyr og diger telezoom eller kun hus (men hadde ingen "normale" linser inne). Var dog først på en annen JP-foto butikk, fyren som jobbet der var kun interessert i å pushe digre speilreflekser, uten forståelse for at jeg var ute etter et kompromiss mellom bærbarhet og fleksibilitet/bildekvalitet. Naja... ladeladelade.... *gledeseg* Tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå