Velmont Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Intel sin 64bit prosessor kjører IKKE 32bit programmer. AMD sin 64bit KJØRER 32bit programmer i tillegg til 64 bit. Men for å bruke potensialet til 64bit må du nok ha et OS kompilert til 64bit Linux er nok det OS jeg hadde kjørt på den pcen. - Selv har jeg gjort den "feilen" som ble nevt over her. men da er sjansene at man ikke går tilbake til windows igjen da:) Virka for meg, jeg går ikke tilbake til windows. Men det er jo egentlig ganske greit da Men sånn rent teknisk om 64bit prosessore så vil det ikke bli nyttig for oss "vanlige" folk i starten. Men en gang i fremtiden vil nok 64bit ta mer og mer over. Er ikke helt sikker på hva slags avanserte ting vi skal drive med på pcen da, men de som utvikler ny teknologi finner nok et bruksområde 64bit versjonene er gode til å behandle store datamengder, så de er gode for enorme database servere. Kan hende de blir veldig gode for spill også siden de mest avanserte spillene regner ut ganske så mye informasjon. Tøft å hatt en liten privat test på det der med Linux64 og Unreal, og vanlig Linux32 med Unreal. Kanskje ta med PPC, RISC og de andre arkitekturene mens vi er igang. (selv om jeg ikke tror de funker så altfor godt til spill, trolig ikke i det hele) Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Men enda har jeg ikke fått noe svar på om en athlon64 cpu vil gi noe særlig bedre ytelse enn en vanlig cpu? vil jeg merke noen forskjell i ytelse i forhold til en vanlig cpu?(spesielt i spill) eller er det skjermkortet somm er flaskehalsen? Pr MHz er A64/Opteron ca 20-25% raskere enn Barton. Så en 2 GHz A64 vil være ca like rask som en 2.4 GHz Barton. Til spill er den vesentlig bedre fordi A64 retter opp en av svakhetene med Barton som er båndbredde. Ikke hør på de som sier at en ikke kan bruke den e.l. før det kommer 64-bit OS. Det er bare tull. A64 kjører like fint på 32-bit OS, men en har rom for enda bedre ytelse når en legger over til 64-bit OS (linux eller windows). Om jeg var deg ville jeg kjøpt ett eller annet nForce2 hovedkort og en barton 2500+ og heller lagt resten av pengene i 1 GB RAM og et bra skjermkort. Så kan du evt oppgradere når den tid kommer. Barton 2500+ koster svært lite og har meget god ytelse. Forøvrig kommer A64 til å lanseres på 2 GHz (eller mer) og det skal være 3200+. Dagens 2 GHz Barton er ca 2700+ så som du sikkert skjønner har A64 en vesentlig bedre ytelse. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Bare husk bra kjøling til Athlon'n din da... Vil ikke anbefale boxed eller noe av den skiten Komplett selger. Stikk en tur innom Microplex.no og kjøp deg en ThermalRight SLK800 ribbe og en 80mm Papst vifte på 26dB 8) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Bare husk bra kjøling til Athlon'n din da... Vil ikke anbefale boxed eller noe av den skiten Komplett selger. Stikk en tur innom Microplex.no og kjøp deg en ThermalRight SLK800 ribbe og en 80mm Papst vifte på 26dB 8) Kjøper du Boxed versjonen får du utvidet garanti tid. Tar jeg ikke feil var det 3 år mot de vanlige et år. Boxed viften bytter du bare ut med ditt eget. Billig garanti utvidelse Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Kjøp nå, Athlon64's potensiale vil ikke kunne brukes fullt ut før etter jul. Da det første OS for 64bits prossessorer kommer. linux har støttet 64bit prossesor lenge. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 jeg ville ikke kjøpt den nå for den blir sikkert mye dyrere en den egentlig er verd og så kan du nesten ikke bruke den til noe, om et år er de sikkert MYE biligere og det har kommet cpuer fra intel og amd så det blir litt konkuranse det er best Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 jeg ville ikke kjøpt den nå for den blir sikkert mye dyrere en den egentlig er verd og så kan du nesten ikke bruke den til noe, om et år er de sikkert MYE biligere og det har kommet cpuer fra intel og amd så det blir litt konkuranse det er best Hva mener du med følgende: "...og så kan du nesten ikke bruke den til noe.." Skjønte ikke det jeg... Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 jeg ville ikke kjøpt den nå for den blir sikkert mye dyrere en den egentlig er verd og så kan du nesten ikke bruke den til noe, om et år er de sikkert MYE biligere og det har kommet cpuer fra intel og amd så det blir litt konkuranse det er best Hva mener du med følgende: "...og så kan du nesten ikke bruke den til noe.." Skjønte ikke det jeg... oops glemte at den kunne kjøre 32 bits programmer også :oops: Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Blir spennende å følge med om Athlon64 plattformen får en bra start uten masse problemer med ustabilitet og kompatabilitet som den originale Athlon hadde i 1999... Etter den gode kvaliteten til nVidia nForce2 å dømme, så stoler jeg mer på dem enn VIA... Tror det er smart å vente noen få måneder etter diverse "må kjøpe" folk har finni bugs... Husker tilbake da Toms Hardware Guide fant en bug i Intels Pentium3 1133 Mhz... Lenke til kommentar
8-) Skrevet 10. august 2003 Forfatter Del Skrevet 10. august 2003 Jeg har planer om å kjøpe et radeon 9800pro, 1gb ram og en 2500+, men hoved kort er jeg usikker på, kommer det en ny socket til clawhammer? har sett på et abit kort og et asus kort. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Blir spennende å følge med om Athlon64 plattformen får en bra start uten masse problemer med ustabilitet og kompatabilitet som den originale Athlon hadde i 1999... Etter den gode kvaliteten til nVidia nForce2 å dømme, så stoler jeg mer på dem enn VIA... Tror det er smart å vente noen få måneder etter diverse "må kjøpe" folk har finni bugs... Husker tilbake da Toms Hardware Guide fant en bug i Intels Pentium3 1133 Mhz... Enig med deg. Men, jeg tror nok at K8 kommer til å lanseres med stabile chipset og fortsette med det. Husk at AMD allerde har hatt 6 mnd med Opteron som er samme arkitekturen uten noen problemer her. På den andre siden er det AMD-brikkesett som brukes der og 760 MP / MPX har jo også alltid vært stabile. Vi holder forøvrig på med en test av nForce3 med Opteron og ting ser bra ut. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Jeg har planer om å kjøpe et radeon 9800pro, 1gb ram og en 2500+, men hoved kort er jeg usikker på, kommer det en ny socket til clawhammer? har sett på et abit kort og et asus kort. Det er en ny socket fra Athlon XP til Athlon 64 / Opteron. A64 kommer til å bruke socket 753 og Opteron 940 (og en A64 med 939 pinner også...). Med andre ord: ja det er nye hovedkort til K8. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Jeg har planer om å kjøpe et radeon 9800pro, 1gb ram og en 2500+, men hoved kort er jeg usikker på, kommer det en ny socket til clawhammer? har sett på et abit kort og et asus kort. Ser bra ut det. Asus A7N8X Deluxe/GD (nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire) er nok det beste. Når du skal oppgradere til Athlon64 må du bytte ut hovedkortet ja... Lenke til kommentar
8-) Skrevet 10. august 2003 Forfatter Del Skrevet 10. august 2003 hva med abit nf7-s??? dette har jo også blitt anbefalt av mange her på forumet?? Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 Hva gjør man når noe nytt som f.eks Athlon64 kommer? Jo man venter til andre folk kjøper det. Det kan jo oppstå problemer, ikke bare i forhold til software men også hardware. F.eks man venter til det har kommet ut forskjellige chipsett typer, forskjellige hovedkortprodusenter osv, og deretter leser man tester og erfaringer av folk som har kjøpt det. Dermed får man et bedre bilde på hva som duger og hva som ikke gjør det. Poenget er: Hvis du spør folk på forumet f.eks hvilken amd cpu og hovedkort du bør kjøpe får du et sikkert svar som du kan stole på. Og de fleste er vel enige som oftest. Hvorfor? jo fordi det har vært på markedet en stund og man vet hva man kjøper, hva som duger, hva som suger. Skjønner du hva jeg mener? Hvis du derimot skal vente til november og kjøper Athlon64 vet du egentlig ikke hva du har kjøpt, før markedet er litt "modnet". Og en annen ting er jo pris... Til slutt så vil jeg si at det er vel kjipt å sitte med 450MHz til november, er det ikke? Lenke til kommentar
8-) Skrevet 10. august 2003 Forfatter Del Skrevet 10. august 2003 JO det er VELDIG kjipt å kun ha 450mhz til rådighet. derfor har jeg egentlig ikke lyst til å vente på athlon64, men hvis det er meget store ytelses forskjeller så hadde det vært verdt ventingen. men jeg tror det blir til at jeg kjøper en pc nå snart. jeg skal snake med naboen min på mandag han kan skaffe noen ting litt billigere, og hjelpe meg lit med å sette sammen deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå