Gå til innhold

Vente på athlon64 eller bygge nå?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en ny pc mest til spill, men jeg lurte på om jeg burde vente på athlon64, eller om dette vil ha noen innvirkning på spill? :shrug: Fordi jeg begynner å bli meget lei av min 450mhz p2 :cry:

takker for alle svar

ps: jeg skal bruke ca 10000 uten skjerm har en 21" viewsonic fra før

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om 64b Windows først kommer etter nyttår så betyr det ikke at du ikke får brukt cpu'en før det. Vi har jo 64bits Linux-varianter og vanlig 32bits Windows som kan brukes i mellomtiden :). Menneh, det er jo opp til deg.

Lenke til kommentar

Bare for å rette på noe av det som er blitt sagt over:

- det finnes ikke OS for athlon 64.

Feil, linux har i en stund nå støttet 64-bit instruksjonenen til AMD

-Man får ikke fult utnyttet Kraften i athlon 64.

Vel, ikke til alt nei, men du kan skaffe deg Linux til Athlon64 og legge inn Unrealtournament 2003 64-bit versionen som enten er lansert eller snart blir det. og da får du ganske godt utbytte av prosessoren.

Man kan også Gjøre så og si alle de tingene man kan i windows i linux nå om dagen, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kjøpe seg nå, og så kan Man heller kjøpe seg windows Xp 64-bit version når den kommer rundt jule tider, men da er sjansene at man ikke går tilbake til windows igjen da:)

Lenke til kommentar
Problemet med Athlon 64 er at de krever egne 64bits versjoner av windows og programmmer (spill). Har lest et sted at windows ikke kommer med dette før tidligst til jul, så i realiteten vil ikke Athlon 64 være aktuelt før om et års tid.

Det er jo bare tull da. Athlon 64 kjører 32bits kode også da...

Lenke til kommentar

-men vil en athlon64 pc ha bedre ytelse enn en "vanlig" pc.

og Athlon64 komme jo ikke før i slutten av september, men da er den jo svindyr. så i så fall må jeg nok vente til slutten av november før jeg har muligeten til å kjøpe en bra pc med athlon64. så hele spørsmålet er som følger vil jeg ha mer nytte av en athlon 64 cpu og et litt dårligere 3d kort eller en "vanlig" pc med radeon 9800pro nå?

Lenke til kommentar
dumt å kjøpe ny 64 bit prosseror nå da, når du endelig får OS, program og spill til den så får du en langt bedre en til en mindre penge

jeg får ikke kjøpt en 64bits cpu ennå, da må jeg vente til november.

Lenke til kommentar

Folk fatter vist ikke at Athlon64 er en 32bit og en 64bit prosessor. Det trengs ikke en 64bit versjon av windows for å utnytte Athlon64 og skal enn utnytte en 64bit prosessor så må man bygge et system med 4GB minne eller mer.

Du som skal bygge en pc: Kjøp nå, fordi du ikke vil ha råd til en Athlon64 med det første. Sats heller på et system like under 3GHz og kjøp deg et kraftig skjermkort i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg har nå konsultert med en nabo som har mer peil enn meg og han skal snakke med en på jobben. jeg har også gitt han et oppsett på en amd pc til 11000 fra komplett. men hvilket hk burde jeg kjøpe? jeg har sett på dfi lan party, asus a7n8x deluxe og abit nf7-s rev 2.0??

Lenke til kommentar

Men enda har jeg ikke fått noe svar på om en athlon64 cpu vil gi noe særlig bedre ytelse enn en vanlig cpu? vil jeg merke noen forskjell i ytelse i forhold til en vanlig cpu?(spesielt i spill) eller er det skjermkortet somm er flaskehalsen?

Lenke til kommentar

Folk fokuserer for mye på ytelse og for lite på stabilitet! Athlon64 kommer helt sikkert til å bli en rask CPU når tiden er moden for den. Da de første vanlige Athlon prosessorene kom i 1999 var det vel, så var ikke akkurat hovedkorta for den plattformen stabile... Var først da VIA sitt KT133A chipset kom at Athlon plattformen begynte å bli stabil.

Skal du handle en Athlon basert PC nå burde du gå for ett hovedkort basert på nVidia nForce 2 Ultra 400 chipset og en Athlon "Barton" 2500+ eller 3200+. Corsair sine XMS 3500C2 eller TwinX 3200LL minne.

Som det har blitt sagt så vil ikke Athlon64 "ta av" før neste år en gang. Samme var det med Intel's Pentium4 også. Tok sin tid før den viste sitt potensiale!

Lenke til kommentar
Men enda har jeg ikke fått noe svar på om en athlon64 cpu vil gi noe særlig bedre ytelse enn en vanlig cpu? vil jeg merke noen forskjell i ytelse i forhold til en vanlig cpu?(spesielt i spill) eller er det skjermkortet somm er flaskehalsen?

Selv med en P4 3.2 Ghz så vil Radeon 9800 PRO være en flaskehals med kommende spill som Half Life 2 og Doom3. Sier ikke at det ikke vil flyte bra, men dog det er en flaskehals fordet. Skal du ha noe som holder en stund til burde du gå for Radeon 9800 PRO.

Går du for Barton 2500+ skal du vel overklokke...? Hvis ikke er det 3000+ som gir mest for penga. 3200+ er latterlig dyr!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...