Gå til innhold

Hva dekker innboforsikring

Anbefalte innlegg

Hei

Det har blitt gjort hærverk i leiligheten min i høsteferien, mens vi befant oss i leiligheten. Det ble kastet 2 store steiner gjennom stuevinduet vårt som har knust glasset i det ene vinduet, samt gjort en del skader inne i leiligheten. Det har vært skader på parketten da det var snakk om store steiner, samt hull i veggen.

Vi har innboforikring gjennom LO og jeg har nå snakket med dem. Dem mener at vinduet som har fått glasset knust dekkes av dem, men skader inne i leiligheten derimot dekkes av forsikringen til sameiet. Deretter tok jeg en prat med styret i sameiet, og han mente at skader inne i leiligheten er noe som dekkes av vår egen forsikring, og ikke sameiets. Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre og spør om hjelp fra dere. Setter pris på om noe som kan om dette svarer på det. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jo forsikring som følge av at jeg er medlem hos LO. Og på hjemmesiden deres så står det følgende:

Ingen øvre erstatningsgrense

Din kollektive hjemforsikring har ingen øvre erstatningsgrense, og dekker derfor de fleste vanlige tap og skader på innbo og løsøre. Du har med andre ord full trygghet for at du får tilbake det dine ting er verdt. En tilsvarende forsikring i et annet selskap er derfor bortkastede penger.

Så ringte jeg dem og konfronterte dem med det ovennevnte, og hvorfor i all verden dette ikke dekker skade som er gjort på gulvet og veggen. Det vedkommende mente var at det de mener med Innbo og løsøre er alle løse ting i huset som du f.eks kan ta med deg dersom du skal flytte. TV, Møbler o.s.v. Skade på sameiets forsikring dekker ting som gulv, vegger o.s.v. Så forsikringsselskapet mitt står på sitt og mener det forsatt er sameiets forsikring som dekker skader på gulvet og vegger inne i leilighet.

Lenke til kommentar

Her er resten av teksten:

LOfavør Kollektiv hjemforsikring er en del av ditt medlemskap i forbundet og er medlemmenes innbo- og løsøreforsikring. Den har ingen øvre erstatningsgrense, og dekker derfor de fleste vanlige tap og skader på innbo og løsøre.

Du har full trygghet for at du får tilbake det dine ting er verdt, så en tilsvarende forsikring i et annet selskap er bortkastet penger.

Forsikringen omfatter alle personlige eiendeler i hjemmet, og dekker både egne og ektefelle/samboer/registrert partners eiendeler.

Den dekker også ting som tilhører andre husstandsmedlemmer (f.eks. barn). Forsikringen dekker skader på innbo og løsøre som oppstår ved brann, lynnedslag og andre elektriske fenomener, lekkasje fra vannledning eller beholder, tyveri, ran og overfall, temperaturstigning i fryser/kjøleskap, bruddskade på bygningsglass og sanitærporselen, rettslig erstatningsansvar og rettshjelp. Typiske uhell dekkes også.

Enkeltgjenstander er forsikret for inntil kr 200.000,-. Musikkinstrumenter og utstyr regnes som enkeltgjenstander.

Egenandelen er kr. 3.000,-. Er det to eller flere personer i husstanden som har Kollektiv hjemforsikring bortfaller egenandelen i noen tilfeller. Ved typiske uhell dekkes imidlertid kun skader over 1.000.-

Står tydelig at det er snakk om ting.

Det står likevel et interresant punkt i vilkårene:

3.2.7 Tyveri og hærverk

Skader som erstattes:

1. Tyveri, eller hærverk ved tyveri eller ulovlig inntrengning, i bygning eller rom i bygning. Skade på rom i leid/sameid bolig eller bolig med særskilt borett (borettslagsleilighet) erstattes med

inntil kr 40 000. Erstatningen er begrenset til kr 75 000 i forbindelse med tyveri og hærverk

- i annen bygning enn bolig utenfor forsikringsstedet. Begrensningen gjelder likevel ikke ved midlertidig lagring etter skade eller som ledd i flytting, selv om tingene oppbevares i bod/garasje.

- i lofts-/kjellerbod, andre boder eller garasje. Begrensningen gjelder likevel ikke i enebolig, tomannsbolig eller rekkehus og heller ikke i uthus til disse på samme eiendom.

Endret av unik42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dem (LO) mener at vinduet som har fått glasset knust dekkes av dem, men skader inne i leiligheten derimot dekkes av forsikringen til sameiet. Deretter tok jeg en prat med styret i sameiet, og han mente at skader inne i leiligheten er noe som dekkes av vår egen forsikring, og ikke sameiets.

I utgangspunktet er det, som nomore allerede har sagt, slik at din innboforsikring dekker eiendelene (innboet) dine, dvs møbler, løse gulvtepper, bilder på veggene, bokhyller m/innhold, hvitevarer og i det hele tatt alt sånt, mens huseierens (utleier/sameie/borettslag) forsikring skal dekke skader på gulv, vegg, tak, vinduer og dører.

For å ta det enkle eksempelet med en leid leilighet; innboforsikringen din dekker alle de tingene du eier og som du tar med deg når du flytter inn/ut, mens huseieren er ansvarlig for å forsikre selve leiligheten, som han eier. I borettslag og sameie blir det litt mer sammenblandet, men prinsippet er likt.

Styrelederen i sameiet har forsåvidt rett, men dere har antakelig snakket forbi hverandre; skader "inne i" leiligheten, (da tenkte nok han på møbler og dine andre ting/løsøre), dekkes av din forsikring, mens skader på selve leiligheten (tak, gulv, vegg, også det knuste vinduet) skal dekkes av deres.

Men, så har altså din innboforsikring denne ekstrabestemmelsen som unik42 viser til, dvs pkt 3.2.7, slik at den dekker skade også på selve leiligheten inntil 40.000kr "ved tyveri eller ulovlig inntrengning".

Jeg er imidlertid ikke sikker på at hærverket som nevnt er innenfor vilkårene i den bestemmelsen, jfr "hærverk ved tyveri eller ulovlig inntrengning, i bygning eller rom i bygning" -er rent hærverk uten noen forbindelse med tyveri eller ulovlig inntrengning dekket? Og er det å kaste stein gjennom vindu alene å regne som "ulovlig inntrengning"? :hmm:

Lenke til kommentar

Da varmekablene på mitt badegulv kortsluttet på grunn av feil gjort under støp, og de måtte legge nye varmekabler, så var det sameiets forsikring som dekket det. Leiligheten er en selveierleilighet.

Be styreleder om kontaktinfo til sameiets forsikringsselskap, og hør med dem direkte. Styreleder kan ha misforstått eller ha manglende kunnskap om reglene i forsikringsselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...