Gå til innhold

Anti Aliasing


Anbefalte innlegg

Ved Bruk av Anto Aliasing (AA) på 1600x1200 oppløsning vil det være noen som helst forskjell på bildet som er synlig ved 4x i forhold til 6x ?

 

Har hørt at Radeon 9800 pro kortene er optimalisert på 4x, men er litt usikker.

 

Har 256 mb ram på kortet, men på noen spill blir fremdeles 1600x1200x32 + 6xAA/16xAF (alt på quality) litt mye i nyere spill.

 

Noen som har noe forslag?

 

på spillet Midnight Club 2 (bilspill) går det helt skjeis når jeg setter på Anti Aliasing, men slår jeg den av går alt helt "glatt", men ser da heller ingen tegn til "urette kanter" osv.....har noen spill "innebygget" AA?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AA blir mindre nødvendig i høyere oppløsning, forskjellene kan bli så små at det ikke er merkbart...

 

Hvis spillet slår på AA automatisk finner du det som en instilling under options/settings inne i spillet. Hvis du i driveren setter AA til off skal det i teorien ikke vere mulig for spill og overkjøre den.

 

Du sier selv at du ikke ser noen hakkete kanter uten AA, så hvorfor ikke bare kjøre uten AA da?... Er man mindre mann hvis man ikke kjører AA?...ler vennene dine av deg hvis du ikke kjører AA?... bare og innse det, du trenger _ikke_ kjøre AA hvis du ikke føler at det er nødvendig...

Lenke til kommentar

Neida, men i andre spill ser jeg ganske klart og tydelig uten AA, men om AA spillte så liten forskjell i store oppløsninger så begynner jeg nesten å lure på om FX 5900 ultra ville gjøre det bedre på mine bruksområder...kan fremdeles bruke angreretten på min radeon 9800 pro 256 mb, men er i tvil :shrug:

Lenke til kommentar

Er man mindre mann hvis man ikke kjører AA?...ler vennene dine av deg hvis du ikke kjører AA?... bare og innse det, du trenger _ikke_ kjøre AA hvis du ikke føler at det er nødvendig...

 

Den kommentaren kunne du spart deg for, han spurte om noe han lurte på så trenger du så absolutt ikke å være spydig. Skjerp deg.

 

Jeg kan desverre ikke hjelpe til med denne problemstillingen, etter som jeg ikke har noen kunnskaper om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Ja, men når jeg nå har et Radeon 9800 pro kort med 256 mb minne skulle det være nok minne og kraft til å kunne sette opp AA i forhold til de andre kortene.

 

Har hørt at Radoen 9800 pro er optimalisert for 4x AA ,men har også hørt at 256 mb videominne skal kunne ta 6xAA ganske bra...kjører som oftest i 1600x1200x32 oppløsning og 1280x1024 om det er særdeles krevende spill.

Lenke til kommentar
Ved Bruk av Anto Aliasing (AA) på 1600x1200 oppløsning vil det være noen som helst forskjell på bildet som er synlig ved 4x i forhold til 6x ?

 

På R9500-9800 er det vanskelig å se forskjell på 4x og 6xAA uansett oppløsning.

 

Har hørt at Radeon 9800 pro kortene er optimalisert på 4x, men er litt usikker.

 

Har 256 mb ram på kortet, men på noen spill blir fremdeles 1600x1200x32 + 6xAA/16xAF (alt på quality) litt mye i nyere spill.

 

I hvilke spill da? 4xFSAA går vel greit?

 

på spillet Midnight Club 2 (bilspill) går det helt skjeis når jeg setter på Anti Aliasing, men slår jeg den av går alt helt "glatt", men ser da heller ingen tegn til "urette kanter" osv.....har noen spill "innebygget" AA?

 

Jeg prøvde en demo av spillet og det var tydelig aliasing i spillet, også i 1600x1200. Virker ikke som spillet bruker AA overhodet selv om man tvinger det i driveren.

 

AA blir mindre nødvendig i høyere oppløsning, forskjellene kan bli så små at det ikke er merkbart...

 

Jeg ser tydelig aliasing i 1600x1200. For at høy oppløsning skal bli en erstatning for AA så må man opp i 4000x4000 og høyere.

Lenke til kommentar

Er man mindre mann hvis man ikke kjører AA?...ler vennene dine av deg hvis du ikke kjører AA?... bare og innse det, du trenger _ikke_ kjøre AA hvis du ikke føler at det er nødvendig...

 

Den kommentaren kunne du spart deg for, han spurte om noe han lurte på så trenger du så absolutt ikke å være spydig. Skjerp deg.

 

Var jeg spydig? Jeg var litt krass i ordbruken og satt ting litt på spissen, men ingenting av det var jo negativt rettet mot han(eller andre fornuftige mennesker)? Den setningen du quotet var et oppgjør med alle disse fantaikerene som mener at et spill ikke har levbar grafikk uten AA...

Regner med at du skrev den posten uten å ha lest og _forstått_(no offence) inlegget, prøv og les igjenn :roll:

 

Slabbedasken: hvis det er slik at jeg fornermet deg med mitt innlegg så er jeg lei meg for det.

 

MistaPi: merker du antialaisingen når du spiller i 1600x1200? eller når du studerer screenshots ;)

Lenke til kommentar

Vil påstå at AA hvertfall er nyttig opp til 1280x1024, her merker man stor forskjell på med og uten (hvertfall jeg). Beste eksemplet jeg har er når jeg skulle spille Unreal 2 etter en reinstall. Første gangen hadde jeg 2xAA 4xAF i driveren, men etter reinstallen hadde jeg slått av alt, trodde først jeg hadde gal oppløsning men nei, var bare mangelen på AA som gjorde bilde kvaliteten så dårlig. Trenger ikke mye AA/AF, bare nok til å ta vekk den værste ujevnheten i kantene :smile:

 

Men når det er sagt, i UT2k3 og andre "arena" spill rekker man jo ikke se slikt uansett ;)

Lenke til kommentar
Vil påstå at AA hvertfall er nyttig opp til 1280x1024, her merker man stor forskjell på med og uten (hvertfall jeg). Beste eksemplet jeg har er når jeg skulle spille Unreal 2 etter en reinstall. Første gangen hadde jeg 2xAA 4xAF i driveren, men etter reinstallen hadde jeg slått av alt, trodde først jeg hadde gal oppløsning men nei, var bare mangelen på AA som gjorde bilde kvaliteten så dårlig. Trenger ikke mye AA/AF, bare nok til å ta vekk den værste ujevnheten i kantene :smile:

 

Men når det er sagt, i UT2k3 og andre "arena" spill rekker man jo ikke se slikt uansett ;)

 

AF blir ikke mindre nødvendig ved høyere oppløsning, tror du blander litt her ;)

Lenke til kommentar

Tja teoretisk vil jo AA/AF bli mindre nødvendig jo høyre oppløsning man har.

 

Poenget med AA/AF er å skape et bilde som øyet oppfatter som "smooth". Dette oppnås ved å blande sammen nærliggende pixler slik at man unngår harde overganger fra en farge til en annen. Får man derimot høy nok oppløsning vil jo alt bli gjengitt slik som det orginalt var tiltenkt, uten at øyet oppfatter ujevnhetene. Slik kan man kombinere rette streker uten jaggies, og et klart u-grumsete bilde.

 

Vet ikke om dette gjelder for 1600x1200 ettersom jeg aldri spiller på den oppløsningen, men teoretisk stemmer det jo...

 

Slik har hvertfall jeg forstått det, åpen for motargumenter :smile:

Lenke til kommentar

Leste litt mer om AF nå, og står fortsatt fast ved mitt:

 

A single screen pixel could encompass information from multiple texture elements (texels) in one direction, such as the y-axis, and fewer in the x-axis, or vice-versa. This requires a non-square texture filtering pattern in order to maintain proper perspective and clarity in the screen image. If more texture samples are not obtained in the direction or axis where an image or texture surface is sloped into the distance (like a receding perspective view), the applied texture can appear fuzzy or out of proportion. The problem worsens as the angle of the surface relative to the view camera approaches 90 degrees, or on-edge.

 

Vil ikke dette også bli mindre merkbart jo høyere oppløsningen blir? Når det blir nok pixler til å gjengi alt 1:1 er det jo ikke lenger et problem... igjen, mulig jeg tar feil, er ingen ekspert på dette området ;)

Lenke til kommentar

Tror nok det han forrige mente Benjamin84 er at AF (Anisotropisk filtrering) ikke har noe å gjøre med AA (AntiAliasing) eller ATI sin versjon SmoothVision. AF er for å skape en bedre illusjon av dybde/avstand i spill. Et godt eskempel på dette er Operation Flashpoint - Resistance (1280x1024x32). Prøv dette med 16xAF kontra ingen AF, da ser du skjønnhet da. Kombinerer du med 4xSV (SmoothVision) så er det helt rått.

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Joda, har fått med meg forskjellen mellom AA og AF (om akkurat i de forrige minuttene, google er genialt til slikt ;))

 

Men mener da fortsatt at begge vil bli mindre merkbare jo høyere man kommer i oppløsning? AA vil ikke lenger trenges ettersom man ikke kan se ujevnhetene, og AF vil ikke trenges ettersom perspektivet beholdes ved at man har nok pixler til å gjengi alt uten at texturen blir grumsete. Eller er jeg på bærtur nå?

Lenke til kommentar

Ja AF er ikke så krevende som AA og er mere og mere nødvendig i høyere oppløsninger.

 

AA suger kraft i form av minne, men det skulle vært et regnestykke som kunne si hvor mye minne 4xAA/16xAF tok i forhold til 6xAA/16xAF med 1600x1200 oppløsning.

 

2xAA er jo liksom "MÅ HA" på.....ATI har fått så utroliig mye skryt for sin AA kvalitet og det ville vært for dumt å ikke bruke den om man har et slikt kort.

 

Jeg lurer på om jeg skulle prøve å eksprementere med 4xAA -- 6xAA og se forskjell på AA kvalitet og ytelsesdropp og kankje jeg finner ute noe mere i den sammenhengen :wink:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg skulle prøve å eksprementere med 4xAA -- 6xAA og se forskjell på AA kvalitet og ytelsesdropp og kankje jeg finner ute noe mere i den sammenhengen  :wink:

Når alt kommer til alt så er det bare du som kan bedømme hva du ser, spiller derfor liten rolle hva vi andre mener da... :)

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...