Gå til innhold

Spesialisering innn petroleumsteknologi, hvor er det mest "action"?


Anbefalte innlegg

Studerer petroleumsteknologi, med geologiemner, i dag. Har ett år igjen av bachelor, og tenker å ta master etterpå, men lurer litt på hva jeg skal velge? Tenker da på:

- Videre studier innen geologi/geofysikk

- Produksjonsteknologi

- Reservoarteknologi

- Boreteknologi

 

Innen geologi/geofysikk er det vel muligheter for å jobbe på seismikkskip à la PGS? Vil ha en jobb hvor jeg får reist mye (f.eks. feltingeniør i Schlumberger, Baker etc.). Helst mulighet for turnus. Hvilken retning egner seg best da?

 

Bør vel i utgangspunktet velge det jeg synes er mes tinteressant, men har hatt både reservoarteknikk; boring og geologifag som sedimentologi, og alle er spennende --- men har lite lyst til å sitte å snurre på kontorstolen foran en reservoarsimulator …

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

De fleste av spesialiseringene er vel bra betalt, så lenge man havner i oljebransjen. Det som veier sterkest for meg er som sagt at jeg ønsker en jobb hvor jeg kan jobbe over hele verden, gjerne innen oljeservice, har sett litt på SLB sine karrieresider ang. feltingeniør og det virker veldig interessant.

 

Men, hvilken av spesialiseringene over vil da være best?

Lenke til kommentar

Nå har vel mye av boregjengen havnet på land dog, pga automatiseringen. Så sjansen for å reise rundt når man er nyutdannet er vel heller litt laber, spesielt om man ikke er ekspert på et helt spesielt felt. Men, etter et par år på ræva så skal det nok være mulig. De som reiser mest rundt omkring i verden er nok servicefolk som spesialiserer seg på x type utstyr, men det er for det meste maskin/elektro/instrument-folk.

 

Ellers, gudene vet. Sitter på en helt annen ende i prosessen.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle valgt å jobbe offshore som ingeniør ville jeg nok blitt retningsborer. Dette fordi jeg syns dette er et meget interessant felt. Å være med på å bore flere kilometer lange avviksbrønner innenfor den toleransen man klarer i dag syns jeg er utrolig facinerende.

 

Ledende på retningsboring i dag er vel Baker Hughes Inteq med Auto Trak systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...