mrducati Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Jeg holder på å pusse opp den gamle furutrappa hjemme. Skal ha brunbeisede trinn som skal lakkeres etterpå, og resten av trappa skal males hvit. Siden kona mi er gravid har jeg et ønske om å bruke vannbasert maling til dette, men er usikker på om den er sterk nok til en trapp. Skal altså ikke male trinnene, men vangene og gelender. Særlig får vel gelender en del slittasje. Har både vannbasert og oljebasert maling av type Jotun Lady. Lenke til kommentar
avo Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Vannbasert duger ikke. Har prøvd på litt dørkarmer etc hjemme, med både vannbasert, og oljebasert Lady. Ingen tvil om at olje er best på holdbarhet, og mye lettere å få fint. Dekker bedre, og flyter bedre ut. Har også hørt (husker ikke hvor, og vet ikke om det stemmer) at vannbasert lukter mye mindre, men likevel avgir farlige gasser i lang tid - lengere enn oljebasert. Skal vel uansett ikke være farlig i moderate mengder, dvs om du maler innendørs hver dag uten god ventilasjon er det sikkert ikke bra, men et par dager/strøk er neppe skummelt. Lenke til kommentar
mrducati Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2011 Vannbasert duger ikke. Har prøvd på litt dørkarmer etc hjemme, med både vannbasert, og oljebasert Lady. Ingen tvil om at olje er best på holdbarhet, og mye lettere å få fint. Dekker bedre, og flyter bedre ut. Takk for inspill! Da blir det nok oljemaling siden ingen sier deg imot. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 7. oktober 2011 Del Skrevet 7. oktober 2011 Det er bare tull at ikke VANNTYNNBAR maling holder. Har selv malt trappen, både vanger og trinn, med vanntynnbar gulvmaling fra Trestjerner. Ja, den dekker litt dårligere, men denne gir et sluttresultat likt tradisjonell oljemaling. Holdbareheten er også helt suveren. En STOR fordel når det kommer til vanntynnbare malinger er også at de holder seg hvite MYE lenger. Den største ulempen med vanntynnbar maling er at herdetiden er mye lenger. Dog ikke noe stort tema for deg som ikke skal male trinnene.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det er bare tull at ikke VANNTYNNBAR maling holder. vanntynnbar maling er oljebasert maling. det er forskjell på vannbasert maling (lateks og akrylmaling) og vanntynnet alkydbasert maling. TS: skal du beise først og ha klarlakk oppå kan du fint bruke panellakk først og vanntynnet trestjernes maling etterpå. når det gjelder den hvite malingen som skal på vangene og rekkverket er jeg enig i det de andre har skrevet om å bruke oljebasert maling. den er langt mer slitesterk enn vannbasert. Lenke til kommentar
Remi_Lurud Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 I tillegg kan du legge på noen strøk med matt troll-lakk som gir malingen, uansett type du velger, en lengre levetid. Med hilsen Remi Lurud Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Hva med maling av brannmur...vil vanlig vannbasert maling duge? Lenke til kommentar
enden Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Hva med maling av brannmur...vil vanlig vannbasert maling duge? Jeg har malt pipe og brannmur med vanlig jotaplast, og det har fungert helt greit i tre år i alle fall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Hva med maling av brannmur...vil vanlig vannbasert maling duge? Jeg har malt både brannmmur, pipe og elementpeis med vannløselig maling av enkel kvalitet (jotaplast elns). Ble anbefalt dette der jeg spurte om råd, da dyrere oljemaling ble hevdet å gulne mye fortere på overflater som ble varme. Dette er riktignok bare 4 år siden, men det ser like fint ut fortsatt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. desember 2011 Del Skrevet 5. desember 2011 Takk for svarene. Basert på deres erfaringer så går jeg for den biligste løsningen og bruker vannbasert. Dog mistenker jeg at hvis jeg hadde gått i en malingsbutikk hadde jeg fått et annet råd :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå