Black Star Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ser ikke helt vitsen med å bruke dette som en TV til å se film og TV-sendinger. Jeg ser ikke forskjell på 720p og 1080p på min 40" når jeg sitter 3 meter unna. Må vel minst ha 60" for å ane forskjellen på 1080p og 4k og sitte på samme avstand, som for øvrig blir alt for nærme når man har en 60". Og sitter man lengre unna, blir det vel vanskelig å se forskjellen uansett. Legger vi til at 4k nok ikke blir en utbredt standard på TV-sendinger før om et par mannsaldre, og at det vil ta lang tid før både TV'er og avspillere som takler denne oppløsningen kommer ned på et prisnivå som er levelig, så er det bare å ta det med ro inntil videre. Ettersom 1080p er bra nok for 99% av befolkningen, vil det dermed ta LANG (!) tid før det selges nok av 4k-komponenter til at prisen blir lav nok til at disse 99% i det hele tatt vil vurdere det... hvis den i det hele tatt blir lav nok da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg tipper Quad HD blir en farsott så snart det kommer ned mot 20% over prisen til full HD, selv om folk ikke merker forskjell i praksis eller har signalkilder til 4K. Det er psykologien bak "litt bedre" som gjør at slikt tar av. Uansett, 1920x1080 ved 24p er godt nok for å vise bevegelser med en hastighet på maks 1,25% av bredden på skjermen per sekund uten nevneverdig utsmøringseffekt. Øker man til 60p (kildemateriale og hele signalgangen) så kan hastigheten på bevegelsene økes til "hele" 3,1% av skjermens bredde per sekund før man får nevneverdig utsmøringseffekt. Ser man f.eks på actionfilmer er det ofte så hurtige bevegelser at bildet blir så kraftig smurt ut over skjermen at man like gjerne kunne sett scenen i mye lavere oppløsning. Nøkkelen til skarpe bevegelige bilder (film) ligger i oppdateringsfrekvensen. Jo høyere oppdateringsfrekvens jo skarpere kan bevegelser gjengis. Men det er også grenser for hvor raske detaljbevegelser øynene kan oppfatte. Det gjør at film aldri vil få noe særlig nytteeffekt av svært høy oppløsning, særlig raske scener. Det beste hadde kanskje vært en dynamisk tilnærming til oppløsning. Stillbilder, stillestående bakgrunner og svært rolige scener kunne godt benyttet 4K, mens de raskeste actionscene gjerne kunne benyttet DVD-oppløsning i kombinasjon med f.eks 240p kildemateriale. Skjønt, hva som er eller rolig nok bestemmes også av oppdateringsfrekvensen så rolige scener burde nok også fått maks oppdateringsfrekvens, men da med mye mer oppløsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå